Redactie - 08 augustus 2014

Laat het partnerkanaal kansen liggen?


De Internet of Things (IoT)-revolutie is ingezet. Er zijn nu al meer apparaten verbonden met internet dan het totaal aantal mensen op aarde. Tegen 2020 gaat het om 50 miljard apparaten en 200 miljard connected things zoals processoren, elektriciteitsmeters en zelfs auto’s. Toch laat het partnerkanaal de mogelijkheden van IoT liggen, en dat is zonde. Welke stappen moeten zij nemen om in de toekomst de omzet toch te kunnen verhogen?

Bedrijven die goed vooruit denken, zetten veelvuldig sensoren in. Bijvoorbeeld om productcomponenten door de gehele supply chain op te sporen, treinwielen te monitoren, vracht te traceren bij transport en voor het onderhouden van windturbines. De mogelijkheden voor nu en in de toekomst zijn ongekend. Maar hoe begin je hiermee?

Stap 1: Gebruik de huidige apparaten zo goed mogelijk

Ga niet meteen flink investeren in allerlei apparaten. Het huidige aanbod van sensoren en de opties voor connectiviteit volstaan prima en zijn te verkrijgen tegen lage kosten. Zet deze bij klanten dan ook in bij belangrijke transacties in bestaande processen zoals verkoop, logistiek, productie en onderhoud.

Op het moment dat je gaat experimenteren met de bestaande apparaten, zie je waar je de IoT-technologie kunt integreren in de bestaande fysieke infrastructuur. Doelstellingen hierbij zijn onder andere het verlagen van kosten of het verbeteren van bedrijfsprocessen. Om een voorbeeld te noemen: meet met sensoren de machinetolerantie. Op het moment dat klanten weten wanneer preventief onderhoud nodig is, kunnen zij veel ellende en dus ook kosten besparen. Tevens optimaliseren ze in de logistiek en transport het vervoer van containers dankzij Near Field Communication (NFC). Op een meter nauwkeurig weten organisaties waar hun container zich bevindt. Hierdoor weet bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur precies wanneer hij in de haven moet zijn om een container op te halen voor verder transport.

Experimenteer bovendien met het verzamelen van real-time gegevens. Koppel deze aan de back-end data. Voeg bijvoorbeeld de locatie van een klant toe aan de transacties uit het verleden. En combineer de locatiegegevens met de persoonlijke voorkeuren. Dankzij dit soort gegevens kunnen klanten real-time gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen.

Stap 2. Investeer in technologie

IoT gaat niet alleen over apparaten, maar juist over de enorme hoeveelheid aan informatie die deze apparaten opleveren. Deze gegevens zijn alleen van nut als ze ook daadwerkelijk op een geavanceerde manier worden geanalyseerd. Begrijp met analytics de acties uit het verleden. Maar minstens zo belangrijk: zorg er ook voor dat je toekomstige trends kunt voorspellen. Hiervoor zijn de volgende tools van belang:

Big data tools - Miljarden verbonden apparaten betekenen een enorme sprong vooruit als het gaat om de verscheidenheid, snelheid en omvang van data. Volgens onderzoeksbureau IDC gaat het om circa 40 triljoen GB in 2020. Om als organisatie per direct voordeel uit deze data te halen, hebben zij in-memory computing nodig. Hiermee kunnen ze veel sneller grote hoeveelheden data ontsluiten en gebruiken. Daarnaast is het mogelijk om complexe berekeningen te maken. Deze technologie biedt organisaties dus tal van nieuwe mogelijkheden. Kranen bij bouwprojecten in Dubai maken hier bijvoorbeeld gebruik van. Omdat er op een relatief kleine oppervlakte veel bouwkranen staan is bij het draaien van kraan de kans op ongelukken groot. Dit wordt echter voorkomen door software die via online-databerekeningen in milliseconden botsinggevaar berekent.

Predictive analytics - Data worden eigenlijk pas waardevol op het moment dat ze op een dusdanige manier zijn geanalyseerd, dat ze tot nieuwe inzichten leiden. Organisaties zetten IoT daarom meer en meer in voor het voorspellen van toekomstige trends. Ze kunnen hiermee immers kosten besparen en werkprocessen verbeteren. Denk hierbij aan het anticiperen op fouten in apparatuur. Of aan het verhogen van de omzet door in te spelen op de behoeften van klanten.

Cloud-oplossingen – Omdat de hoeveelheid data door IoT explodeert, moeten organisaties ook de ondersteunende IT-infrastructuur aanpassen. Dat kan een kostbare zaak zijn. Cloud computing zorgt er echter voor dat organisaties niet hoeven te investeren in het bouwen van datacenters. De cloud biedt ook de flexibiliteit om snel te groeien. Ten slotte kunnen klanten zeer snel gebruikmaken van de IoT-data, omdat er geen langdurige implementatietrajecten plaatsvinden.

Stap 3. Update bedrijfs-policies: Wanneer functioneert IoT niet? Als de grote hoeveelheid aan apparaten, data en communicatiestandaarden niet compatibel zijn. Adopteer daarom open standaarden. Zodat de data met elkaar uitgewisseld kunnen worden. Biedt klanten ook ondersteuning bij de manier van omgaan met privacy-issues.

Stap 4. Neem deel aan de revolutie – De komende vijf tot zeven jaar zorgt IoT voor een transformatie in tal van sectoren. Volg de ontwikkelingen nu al op de voet. Het ligt in de verwachting dat we straks geen sensoren meer toe hoeven te voegen aan producten, de fabrikant bouwt deze al in. Bedenk jezelf wat voor kansen dit voor jouw organisatie biedt.

Ga op zoek naar manieren om deel uit te maken van deze transformatie. Ga samenwerken met andere partners aan verrassende diensten en ontwikkel nieuwe verdienmodellen. Slimme apparatuur heeft de toekomst!

Jeffrey Raskeyn, Director General Business & Partner Ecosystems bij SAP Nederland

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!