Redactie - 31 augustus 2014

'Visma zorgt voor makelijke transitie naar de cloud'

De transitie naar de cloud heeft Visma-partner Account Software geen windeieren gelegd. Sinds 2011 boekt de Veenendaalse onderneming meer omzet uit clouddiensten dan uit lokaal geïnstalleerde bedrijfssoftware. Dat zegt directeur Michel van Westing (foto rechts) van Account Software.

De onderneming van Van Westing is met voorsprong de grootste reseller van Visma Software (voorheen AccountView). ‘Wij zijn al bijna 25 jaar actief en dus partner van het eerste uur. Ons primaire succes komt door onze volledige focus op Visma. In deze complexe markt kun je niet de software van meerdere leveranciers aanbieden. We willen onze klanten gewoon geen tweede keuze voorleggen. Door 100% te focussen, versnipper je niet.’’

Account Software betrekt ongeveer 60% van zijn omzet uit clouddiensten en 40% uit on-premise software. Hoewel deze verhouding de afgelopen drie jaar stabiel was, verwacht Van Westing dat het aandeel cloudomzet over nog eens drie jaar is uitgelopen naar 90%. ‘Met Visma is de transitie naar de cloud heel makkelijk. Momenteel is er sprake van een hybride strategie. Bedrijven hoeven niet in een keer volledig over naar de cloud. Visma levert producten die nu in de cloud voordelen bieden (documenten delen, uren schrijven) maar andere applicaties/processen kunnen best nog lokaal gebruikt blijven worden. Er zal ook nog vele jaren vraag naar lokale software bestaan. Maar de transitie zal de komende jaren zeker versnellen met Visma’s tweede generatie clouddiensten: Severa voor projectmanagement, Advisor voor accountants en het erp-platform Visma.net voor financieel management.’

Zeker van Visma.net heeft Van Westing hoge verwachtingen. Het werd in 2012 wereldwijd gelanceerd en partners kunnen de eerste versies nu ook in Nederland uitleveren. Daarvoor moest het cloudplatform volgens de Account Software-directeur wel eerst geschikt worden gemaakt voor de Nederlandse wet- en regelgeving voor accountants.

Businessmodel verandert

Over het algemeen geldt dat door de opkomst van clouddiensten het businessmodel voor kanaalpartners verandert. ‘Daar moet je echt mee rekening houden’, zegt Van Westing. ‘De dure licentieverkoop aan het begin van een contract maakt plaats voor lagere, maar terugkerende inkomsten uit abonnementen. Bovendien kunnen klanten maandelijks opzeggen, dus je moet scherp blijven.’

‘Het klinkt afgezaagd, maar is daardoor niet minder waar: het kanaal moet zich bij clouddiensten onderscheiden door waarde toe te voegen. Wij doen dat door uitbreidingsmodules te ontwikkelen bovenop de producten van Visma. Maar ook door een bekwame helpdesk, periodiek klantcontact, trainingen, goede integratiediensten en andere waardevolle consultancy te bieden.’

Wat ook helpt, is dat Account Software een eigen datacenter heeft. Van daaruit stelt de reseller de clouddiensten aan zijn klanten beschikbaar. Van Westing: ‘Het is fijn om te weten waar alle data zich fysiek bevinden. Met onze co-locatie zijn back-ups gegarandeerd. De locatie van data is voor veel organisaties belangrijk. Vooral in de financiële markt is er nog veel terughoudendheid over cloud computing. De angst dat het misgaat, is groot. In dat opzicht is het mkb al veel verder in het acceptatieproces. Dat is ook ingegeven door de noodzaak om te besparen. De economische situatie van de afgelopen jaren heeft bijgedragen aan de cloudtransitie.’

Het partnerkanaal moet actief een slag maken met cloud computing, vindt Van Westing. ‘Het komt niet vanzelf aanwaaien. Als je nu te lang wacht, loop je het risico dat je achter de feiten blijft aanlopen. Ik ben ervan overtuigd dat de cloud geen modeverschijnsel is. De transitie zet zich door en is onomkeerbaar. Er komt een tijd dat er geen on-premise software meer wordt aangeboden. Dat duurt misschien nog tien jaar, maar uiteindelijk komt het daar toch op neer.’

Dat Visma-producten organisaties helpen bij de transitie naar de cloud, vindt de directeur van Account Software dan ook erg sterk. Zijn bedrijf is continu in overleg met de softwareleverancier en denkt mee over nieuwe prijs- en licentiemodellen. Die moeten natuurlijk zo gunstig mogelijk blijven, zodat de hele keten optimaal profiteert van de mogelijkheden die cloud computing biedt. Zowel nu en in de toekomst, als iedereen vanuit de cloud werkt.

Foto's bij het artikel

Foto 1: Account Software kreeg twee awards uitgereikt op het hoofdkantoor van Visma in Oslo. V.l.n.r. gaat het om Roland Nap (directeur Account Software), Richard Scheper (commercieel directeur Visma) en Michel van Westing (directeur Account Software). Account Software kreeg de Accountancy Award en de award voor Partner van het Jaar.

Foto 2: Het bedrijfspand van Account Software. De cloudcomputers van Account Software krijgen hun volledige energie uit zonnestroom.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!