Redactie - 01 september 2014

Colocatie is meer dan alleen colocatie

Verschillende value added resellers (VAR’s), system integrators en managed hosting providers hebben professionele colocatie bij carrierneutrale datacenters als dienst in hun services portfolio opgenomen. Colocatie racks worden soms 1-op-1 gebruikt voor individuele (grote) klanten. Daarnaast worden racks opgedeeld en gebruikt voor meerdere klanten, waardoor relatief kleine eindklanten met beperkte IT infrastructuren toch van professionele colocatie diensten gebruik kunnen maken.

Wat sommige VAR’s, system integrators en managed hosting providers nog wel eens  vergeten, is dat er in het verlengde van basic colocatie diensten vrij eenvoudig een breed scala aan ‘value-add’ services meegeleverd kan worden die direct aan het datacenter zijn gerelateerd. Denk daarbij aan storage, back-up & recovery, het inrichten van uitwijklocaties, database services, maar ook veilig e-mail gebruik en bijvoorbeeld telewerkplekken. Omdat deze services in de datacenteromgeving thuishoren, is het een heel natuurlijke stap om dergelijke services in een klantaanbieding bij colocatie diensten mee te nemen.

Data storage en back-up & recovery

Upselling van value-add datacenter services in combinatie met basic colocatie diensten, zal de omzet ten goede komen maar het zal ook margeverhogend werken. Want, hoe complexer de aanbieding des te beter de marge doorgaans is. Ook voor relatief kleine of niche resellers is het leveren van value-add datacenter services een optie, zelfs als bepaalde kennis of ervaring beperkt in de organisatie aanwezig is. Veel van dergelijke diensten worden namelijk steeds vaker, al dan niet door de carrierneutrale datacenters zelf, whitelabel aangeboden. De trend richting cloud gebaseerde As-a-service diensten, versterkt de huidige mogelijkheden die resellers hebben om zoveel mogelijk uit een datacenter gerelateerde klantaanbieding te halen.

Laat ik eens twee mogelijke oplossingen van het scala aan value-add datacenter services eruit lichten, data storage en back-up & recovery. Dat zijn basisbenodigdheden die menig klant zal willen overwegen om extern in te kopen. Het leveren van zulke oplossingen verstevigt ook de band en dus de lange termijn relatie met een klant omdat er businesscontinuïteit en daarmee extra zekerheid aan die klant wordt geboden.

Bovendien, wanneer het aanbod complexer wordt, dan zal de klant ook minder snel geneigd zijn om over te stappen naar een concurrent. Immers, een migratie van IT racks is relatief eenvoudig te organiseren. Ingewikkelder wordt het wanneer voor een data storage omgeving of back-up & recovery oplossing eveneens een andere toeleverancier gezocht moet worden. Het is natuurlijk mogelijk, maar het zal wel eerder een drempel vormen voor een klant om zijn IT infrastructuur naar elders te migreren. Het leveren van value-add datacenter services zal dus ook bijdragen aan de klantloyaliteit.

NDIX platform

De connectiviteit met andere spelers in een professionele colocatie omgeving biedt vaak eveneens mogelijkheden om het aanbod van value-add datacenter services uit te breiden. Het breedbandplatform NDIX is daar een mooi voorbeeld van, een platform waar ook onze datacenters op zijn aangesloten. NDIX is als non-profit initiatief oorspronkelijk opgericht om de ontwikkeling en het gebruik van breedband in de grensstreek van Nederland en Duitsland te stimuleren. Inmiddels heeft het platform echter aanwezigheid bij carrierneutrale datacenters door heel Nederland.

Via het NDIX platform worden onderling door aangesloten partijen allerlei value-add diensten aangeboden, rechtstreeks aan eindgebruikers in de desbetreffende datacenters maar ook whitelabel ten behoeve van reselling activiteiten. Breedbanddiensten zoals back-up, storage, Voice-over-IP (VoIP), security, werkplekbeheer, optimalisatie van IT infrastructuren, webhosting, et cetera. Ook het netwerk van dienstenaanbieders in een professionele colocatie omgeving biedt dus uitgebreide mogelijkheden om value-add datacenter services te leveren.

Resumerend zijn er voor VAR’s, system integrators en managed hosting providers dus verschillende mogelijkheden om vrij eenvoudig het eigen - datacenter gerelateerde - value-add services aanbod uit te breiden. Er liggen mogelijkheden in het services aanbod van carrierneutrale datacenters, alsook spelers die zich in het domein van de colocatie aanbieder bevinden en waarmee gemakkelijk geconnecteerd kan worden. Ook externe As-a-service aanbieders bieden volop mogelijkheden om van een colocatie klantvraag meer dan alleen een colocatie aanbod te maken. Zoals gezegd, dergelijke upselling werkt omzet- én margeverhogend.

Auteur: Niels Hensen, directeur en eigenaar van ITB2 Datacenters, aanbieder van energie-efficiënte colocatie en value-add datacenter diensten in Nederland, met eigen datacenters in Deventer en Apeldoorn.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!