Redactie - 22 oktober 2014

Visie: 'Dreamforce was feest voor de business'

Vorige week was de week van Dreamforce, het grote jaarlijkse evenement van Salesforce in San Francisco en een spektakelshow waar de Amerikaanse cloudleverancier de belangrijkste nieuwe oplossingen voor de komende jaren aan het publiek toont. Ton van der Meer, CEO van CRMWaypoint, is er ook dit jaar weer bij. Wat vond hij van al het nieuws dat op het innovatiefeest is gepresenteerd?

Amerikaanse IT-giganten als Oracle, EMC, Dell en Microsoft hebben er allemaal wel een handje van om hun jaarlijkse evenement behoorlijk op te kloppen, maar Salesforce heeft in een aantal jaren tijd wel een uitzonderlijke schaalgrootte weten te behalen.  Er lopen dit keermeer dan 135.000 bezoekers rond en naar de keynote van Marc Benioff keken zo’n 5 miljoen mensen. San Francisco is blauw gekleurd en overgenomen door de bezoekers. Spraakmakende namen als Hillary Clinton en Al Gore, sprekers  die niet afkomstig zijn uit de IT-wereld, houden er hun verhaal. Ton van der Meeroprichter en CEO van CRMWaypoint, Salesforce-kenniscentrum in de Benelux, bezoekt Dreamforce dit jaar voor de  zevende keer.

Waarom ben je precies bij Dreamforce? Is het ook na zes keer nog steeds interessant?
Voor ons is het met name een goed evenement om met klanten en prospects te spreken. Het netwerken is belangrijk. Maar misschien net zo belangrijk zijn voor ons de productlanceringen. Het is niet zo dat ze dat van tevoren met ons delen en daarom zitten ook wij  als partner toch altijd wel op het puntje van onze stoel. Ieder jaar worden er introducties gedaan die voor ons belangrijk zijn.  Bovendien kan je hier direct langs alle boots, kennismaken met de productmanagers en hen de nodige vragen stellen. Dat is een groot voordeel, zeker wanneer je als kenniscentrum voorop wil blijven lopen.

Wat was het belangrijkste nieuws voor jou op het evenement?
Er zijn eigenlijk twee grote lanceringen geweest, de Wave analytics cloud en Salesforce1 Lightning. Wave  is de nieuwe business intelligence (BI) cloud van Salesforce. De ontwikkeling van Salesforce ligt wat dat betreft enigszins in lijn met andere oplossingen als Siebel, die ook begon als CRM en later met analytics kwam. Salesforce'sanalytics richt zich in eerste instantie op de mobiele telefoon en moet data uit iedere mogelijke bron kunnen halen. Bijzonder aan de analytics cloud van Salesforce is vooral dat de BI-oplossing heel gemakkelijk werkt en iedereen ermee aan de slag kan. Het richt zich vooral op de installed base van Salesforce-gebruikers, de verkoop- en marketingafdeling, en niet zozeer IT.

En Lightning?
Lightning is een nieuw cloudplatform waarmee je snel en laagdrempelig mobiele Salesforce1-mobiele apps in elkaar kunt zetten. Dat doe je dan op het PaaS van Force.com. Je kan snel drag and drop functionaliteit toevoegen en de vormgeving veranderen. Het gaat echt om complexe applicaties die door de business zelf gemaakt kunnen worden. Dreamforce wordt nogal eens afgeschilderd als het grootste IT-evenement, maar als je het mij vraagt is dat niet terecht. De producten richten zich echt op de eindgebruiker, en het is dus ook vooral een business innovatie event.

Wat maakt die lanceringen nu bijzonder?
Wat Salesforce in mijn ogen heel goed doet, niet alleen nu maar ook andere jaren, is dat ze direct laten zien hoe je er gebruik van kan maken. Ze zeggen: ‘We kondigen product x aan en, by the way, we hebben hier direct drie usecases met spraakmakende namen.’ En dan is het  ook  wereldwijd beschikbaar. In het geval van Lightning kwam bijvoorbeeld onder andere Coca Cola op het toneel vertellen hoe ze het nieuwe platform gebruiken bij het ordermanagement proces.

Belangrijk nieuws hier is onder andere ook de samenwerking tussen Microsoft en Salesforce. Nu is de relatie tussen de twee wel eens voorgesteld als een Anaconda (Salesforce) die een zoogdier (Microsoft) doodknuffelt. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Die samenwerking is op zichzelf al van eerdere datum, maar er worden nu ook echt concrete oplossingen gepresenteerd. De Saleforce1 app voor Windows Phone komt halverwege 2015, Office wordt geïntegreerd  met de Salesforce suite en OneDrive krijgt een connectie met Salesforce. Over de motivaties achter die samenwerking kan ik niet veel zeggen, beide partijen zullen daar zo hun eigen redenen voor hebben. Ik denk dat je het vooral moet zien door de ogen van de klant. Voor klanten is het vooral gunstig nu erintegraties mogelijk zijn. Dat was eerder nog niet het geval en was voor hen een belemmerende factor bij het maken van een goede keuze. Die drempel is nu weggenomen.

Wat was je hoogtepunt tot nu toe en wat ga je vandaag doen?
Pfoe! Het hoogtepunt was tot nu toe zondermeer de key-note van Benioff. Maandag was het voor Salesforce begrippen nog redelijk rustig, maar dinsdag zat het hier echt afgeladen vol. Vandaag maak ik er een rustig dagje van. Een paar praatjes met klanten en prospects en toch vooral ook nog wat usecases bekijken. Dit zijn toch de plekken waar je de inspiratie opdoet om te zien hoe je de nieuwe Salesforce technologie slim toe kunt passen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!