Witold Kepinski - 30 oktober 2014

KPMG: China wordt belangrijker door technologische innovatie

Bestuurders van grote ondernemingen zien de landen in Azië steeds belangrijker worden voor technologische vernieuwing. Naast China zien zij vooral Japan, Korea en India uitgroeien tot bolwerken van nieuwe technologieën die de wereld ingrijpend gaan veranderen.

De bedrijven verwachten dan ook dat Silicon Valley als centrum van innovatie zijn langste tijd gehad heeft. Dit blijkt uit de jaarlijkse Global Technology Innovation Survey van KPMG onder bijna 700 bestuurders van ondernemingen die zich binnen hun bedrijf bezighouden met technologie. Bijna de helft van de onderzochte bedrijven verwacht dat het centrum van technologische innovatie binnen nu en vier jaar Silicon Valley zal verlaten en naar een ander deel van de wereld zal verhuizen. Vooral bestuurders van bedrijven in Azië voorzien het einde van Silicon Valley als centrum van technologische vernieuwing. Eén op de drie bedrijven verwacht dat het centrum binnen nu en vier jaar naar China zal verhuizen, ruim 20 % ziet in India het nieuwe centrum voor technologische innovatie.

Meer geld voor innovatie

Nu de economie aantrekt, blijken steeds meer ondernemingen geld vrij te maken om technologische vernieuwing binnen hun hun bedrijf te realiseren. Vooral het aantal bedrijven in China dat in innovatie investeert neemt toe. De investeringen vinden bovendien in toenemende mate plaats in Azië. "Het onderzoek bevestigt wat we al een tijdje in de belangrijkste markten zien”, zegt Ruben de Wolf, technology advisory partner bij KPMG. De Wolf: “Ongeacht de plaats waar ze gevestigd zijn, verleggen bedrijven hun investeringen in innovatie steeds meer naar markten in Azië. Dat komt onder meer door stimuleringsmaatregelen van overheden en het toenemende gebruik van zowel de cloud, mobiele toepassingen en sociale media in deze markten. Daarnaast speelt de opkomst van ecosystemen in deze regio een belangrijke rol. De beschikbaarheid van dit extra kapitaal komt op een goed moment. De groeiende koopkracht in China eist van bedrijven dat ze steeds innovatiever worden om te kunnen voldoen aan de vraag van de Chinese consument. Het gaat hierbij met name om innovatie in data analytics en mobiele toepassingen."

Bitcoin gooit betalen overhoop

De groeiende investeringen in innovatie en mobiele toepassingen in de Aziatische landen en het veranderende koopgedrag van de consument leiden er ook toe dat de wijze van betalen drastisch aan het veranderen is. De Wolf: “De groei van het online winkelen, mobiele betalingen en apps om winkelen en betalen nog gemakkelijker te maken, zorgt binnen een aantal sectoren voor ingrijpende veranderingen. Een groot aantal bedrijven in Azië verwacht dan ook dat het gebruik van digitale betaalmiddelen zoals bitcoin het bankieren en betalen volledig overhoop zullen gooien. Zo’n 70% van de ondernemingen in China en Japan verwacht dat deze betaalmiddelen de huidige betaalsystemen aanzienlijk zullen ontwrichten. In de Verenigde Staten vreest slechts 15% van de bedrijven deze wijze van betalen. De veiligheid, de algemene acceptatie en het internationaal integreren van deze digitale munteenheden vormen volgens de ondernemingen de belangrijkste obtstakels voor een succesvolle invoering.

Inzicht in rendement

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat bedrijven het rendement van hun investeringen in technologische vernieuwing heel anders zijn gaan meten. De Wolf: “Voor steeds minder bedrijven is de gerealiseerde omzetgroei bepalend voor het succes van de investeringen in technologische vernieuwing. Meer en meer bedrijven meten het rendement van de investeringen af aan de marktwaarde. Ondernemingen in China blijken het rendement van hun investeringen vooral te bepalen op basis van de reputatie en de naamsbekendheid die zij in de markt hebben.”

WK

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei
Dutch IT Partner Day 11 juni2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!