Redactie - 21 november 2014

'Portland Europe verlost MKB eindelijk van zijn telecomaanbieder'

Portland Europe start met de uitrol van Communication as a Service (CaaS). Het nieuwe high-end platform werd vorige week groots gepresenteerd tijdens het CaaS Event en bestaat uit verschillende cloud based communicatiediensten. Portland beweert hiermee de eerste distributeur te zijn die managed communication en telecomdiensten weet te combineren. “Wij geven de IT-dienstverlener een unieke totaaloplossing waarbij IT en telecom samensmelten. Ook de traditionele telecomaanbieder kan nu aankloppen bij Portland voor het leveren van managed telecomdiensten binnen zijn MKB klantenkring”, aldus Kim van Brugge (foto), CEO van Portland. "Als UC innovator wil Portland binnen een jaar de grootste aanbieder van CaaS-diensten zijn."

Een IT-dienstverlener die geen telefonie aanbiedt mist gegarandeerd de boot

Portland Europe is een distributieplatform voor value added resellers en managed service providers, gespecialiseerd in cloud en managed services. Van Brugge: “De telecomaanbieder heeft definitief de macht over telefonie verloren. Telefonie is IP geworden en daarmee het domein van de IT-dienstverlener. Door het ontbreken van significante upfront investments kunnen MKB-bedrijven massaal overstappen op IP-telefonie, waarbij zij op zoek gaan naar één aanspreekpunt voor alle ICT-diensten. Helaas kunnen zij zelden bij hun vertrouwde leverancier terecht. Dat gaan wij veranderen. IT’ers die geen telefonie aanbieden, gaan veel klanten verliezen. Met CaaS bieden wij de IT-dienstverlener een out-of-the-box oplossing die de band met zijn huidige klant juist versterkt, zorgt voor maandelijkse inkomsten en nieuwe klanten aantrekt."

Integratie met andere systemen is onze grootse kracht

De telecommarkt is volgens Van Brugge traditioneel gezien een terughoudende markt. Telco’s verdienden grof geld en dus was er weinig reden tot innovatie. Toen de IT zich stortte op telefonie, veranderde het spel. Van Brugge: “Het verschil tussen de telecom en de IT-markt is er een van dag en nacht. Binnen de telecom is alles ingewikkeld en doet men zijn uiterst best alles zo veel mogelijk dicht te timmeren. In de IT geldt juist dat de waarde van je product groeit als het met anderen samenwerkt.”

De grote kracht van het CaaS-platform ligt volgens Van Brugge dan ook in de openheid van de infrastructuur. De advanced UC-diensten op gebied van spraak-, video- en tekst zijn naadloos integreerbaar met de andere hosted en cloud-diensten van Portland. Maar het systeem kent ook vele mogelijkheden om gegevens uit te wisselen met software van derden. “Wij nodigen iedereen uit met ons samen te werken. Wij stellen hiervoor one API’s beschikbaar. Ons communicatieplatform is eenvoudig te koppelen aan bijvoorbeeld CRM-systemen. U kunt gesprekken automatisch registreren en een medewerker kan met een klik op het scherm een nummer bellen.

“Wij maken van een oude Nokia een modern IP-toestel”

Portland hanteert een “mobile first”-strategie, waarbij een mobiel device zowel binnen als buiten het belangrijkste communicatiemiddel is. In het geval dat een mobiel device niet inzetbaar is, kan de klant overschakelen op een ander apparaat, bijvoorbeeld een vaste telefoon. “Het is een device- en plaats onafhankelijke oplossing. Alle functionaliteit moet op ieder apparaat, overal aanwezig zijn. Daarom is Forced on PBX (FoPBX) onderdeel van ons multitenant platform”, aldus Van Brugge. Bij FoPBX wordt een speciale SIM-kaart in een device als een GSM, smartphone of tablet geplaatst. Deze routeert gesprekken en data naar de (virtuele) telefooncentrale van de klant. Alle functionaliteit zoals interne nummers bellen, doorverbinden en gespreksopname komt dan ook mobiel beschikbaar. FoPBX werkt op ieder device, zonder installeren van software of een app. “Van een ouderwetse Nokia maken wij een moderne IP-telefoon. Hardware is niet meer interessant. Waar het om gaat zijn de diensten die je aanbiedt."

De noodzaak van CaaS voor de IT-dienstverlener

CaaS is een perfecte maar ook noodzakelijke aanvulling op de portfolio van de IT-dienstverlener, aldus Van Brugge: “Wij bieden een ICT-platform waarbinnen alle diensten te integreren zijn en waarbinnen de IT-specialist een centrale rol speelt. Hij kan nu eindelijk een ontzorgde werplek bieden, inclusief alle communicatiediensten. Zo is de dienstverlener verzekerd van een sterkere band met zijn klant, maandelijkse inkomsten en een stroom nieuwe klanten.”

Portland gaat hoog inzetten op CaaS. “Binnen een jaar zijn wij de grootste aanbieder. Daar gaan we samen met onze partners keihard voor knokken”, aldus de CEO.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!