Redactie - 21 november 2014

Hoe is het met uw cloudability gesteld?

Cloudability. Dat zegt u waarschijnlijk niet veel, maar u heeft vast het vermoeden dat het met ‘de cloud’ te maken heeft. Als ik dezelfde term 15 jaar geleden had genoemd dan had u waarschijnlijk eerder de link met een regenbui gelegd dan dat u dacht aan IT-gerelateerde zaken.

Tegenwoordig ligt dat anders. Vanuit mijn dagelijkse contacten met klanten merk ik dat de cloud inmiddels een goed ingeburgerd concept is geworden. De zin “Wij gaan over op de cloud” is dagelijkse kost. En ook in de media wordt er flink gepubliceerd voor verschillende clouddiensten.

Toch merk ik ook dat de cloud vooral een concept blijft dat iets met computers en internet te maken heeft. De cloud wordt neergezet als het walhalla voor al uw digitale gegevens. Dat deze gegevens uiteindelijk gewoon ergens op een harde schijf in een datacenter terechtkomen is een detail dat vaak verloren gaat bij presentatie van een clouddienst aan de eindgebruiker.

Laten we de term “cloudability” er weer eens bijhalen. Het is een term die ik zomaar heb verzonnen en waar concreet nog geen betekenis aan gegeven kan worden. Dat het met de cloud te maken heeft mag duidelijk zijn. En naar mijn idee moet ‘ability’ iets met vaardigheden, mogelijkheden of geschiktheid te maken hebben.

De vaardigheden of mogelijkheden om iets met de cloud te doen bijvoorbeeld. Dit kunnen wij zoeken bij zowel klanten als leveranciers. Ik stel dan ook de vraag; Hoe is het met uw cloudability gesteld?

De Cloudability van de klant:

Door de berichtgeving in de media gaan klanten, zonder dat ze precies weten wat het inhoudt, zich afvragen of zij niet ook over moeten op de cloud. Het kan immers zomaar zijn dat zij geweldige kansen voor hun bedrijf missen als zij niets met de cloud doen.

De uitdaging op dat moment is om te bepalen wat er nu precies de cloud in moet. Daarnaast moet ook bepaald worden of het überhaupt mogelijk is. Het implementeren van een onlinebackup service is vaak goed te doen. Maar kan het oude en speciaal ontwikkelde softwarepakket voor klantenadministratie ook zomaar de cloud in? Het verhuizen van gegevens uit de database lukt meestal wel. Maar hoe zit het met alle functionaliteiten die het lokaal geïnstalleerde pakket bevat? En kan de clouddienst goed omgaan met bedrijfsspecifieke processen?

De kans is groot dat het niet mogelijk is om de gehele IT-infrastructuur in één keer in de cloud te zetten. Dit zou teveel verandering met zich meebrengen en de processen binnen het bedrijf kunnen verstoren. Medewerkers moeten bijvoorbeeld ook leren omgaan met de overgang naar de cloud.

Het werken met clouddiensten biedt veel voordelen. Het overstappen van lokale oplossingen naar cloud gebaseerde oplossingen heeft echter veel voorbereiding nodig. Het is daarom goed om eerst vast te stellen of het bedrijf wel klaar is om de cloud in te gaan. De cloudability van de klant wordt bepaald door de aanwezige hardware, software, bedrijfsprocessen en de medewerkers zelf. Als deze onderdelen geen probleem vormen bij de migratie dan is de cloudability van de klant hoog genoeg. Zo niet dan is het aan de automatiseerder of IT-afdeling om deze omhoog te brengen naar een acceptabel niveau.

De cloudability van de leverancier:

Voor leveranciers geldt vanzelfsprekend ook of de diensten die zij bieden geschikt zijn om in de cloud geplaatst te worden. Als medewerker van antivirus leverancier Norman kijk ik uiteraard naar onze eigen producten. Zo zal het scannen naar malware toch een lokaal proces blijven dat op het systeem zelf uitgevoerd moet worden. De aansturing van dit proces kan echter wel vanuit de cloud geregeld worden waardoor er eigenlijk een hybride clouddienst ontstaat. Norman levert sinds kort de Norman Security Portal, waarmee het beheer en de aansturing van de software vanuit de cloud geregeld wordt. Het detecteren en opschonen van een systeem blijft een lokale aangelegenheid dat wordt verzorgd door een lokale agent. Zo wordt de flexibiliteit van de cloud gecombineerd met de kracht van een lokale oplossing.

Met het leveren van clouddiensten komt ook de verantwoordelijkheid om de beschikbaarheid van data en services te kunnen garanderen. Het kiezen van datacenters is hierbij van groot belang. Zo moeten er genoeg maatregelen zijn getroffen om dataverlies te voorkomen en moet een hoge uptime gegarandeerd kunnen worden. Daarnaast moet de klant ook een redelijk snelle verbinding kunnen verwachten.

De cloudability van een leverancier wordt bepaald door het productportfolio en de betrouwbaarheid. Maar ook de wetten van het land waar de dienst gehost wordt spelen een belangrijke rol. Wanneer men gebruik maakt van de diensten van een Amerikaans bedrijf zal dit ongetwijfeld gevolgen hebben voor de privacy van de klant.

Ook hier speelt de automatiseerder of IT-afdeling weer een belangrijke rol. Aan hen de taak om de cloudability van de leverancier te bepalen en zo de overweging kunnen maken of de geboden oplossing voldoet aan alle eisen.

De automatiseerder centraal:

De overgang naar de cloud is een geleidelijk proces. Bovendien zal het in veel gevallen niet mogelijk zijn om volledig op de cloud over te gaan. Automatiseerders hebben hierbij een centrale rol en zullen selectief moeten zijn in de keuze van onderdelen die zij in de cloud plaatsen. Daarbij is het ook nodig om continu in de gaten te houden of de klant er wel klaar voor is en of de leverancier de juiste oplossing kan bieden.

De term cloudability bestaat eigenlijk helemaal niet en is slechts door mij verzonnen ten behoeve van deze column. Ik zal u dan ook niet aansporen om het tijdens uw werkzaamheden over “cloudability” te hebben. Echter, met een groeiende vraag naar clouddiensten is het wel een term die gebruikt kan worden om even stil te staan bij de situatie van de klant en het aanbod van de leverancier.

Door: Jeroen Hentschke, Channel Sales Engineer Norman Benelux

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!