Witold Kepinski - 06 december 2014

Internet of Things zorgt voor betere bedrijfsresultaten

De meeste organisaties die Internet of Things (IoT)-oplossingen hebben geïmplementeerd, hebben daar reeds meetbare resultaten mee behaald, zoals verbeteringen van de klantenervaring, samenwerking, productiviteit en zakelijke inzichten. Dit blijkt uit “Internet of Things: Science Fiction or Business Fact?”, het rapport van een enquête die recentelijk door Harvard Business Review werd uitgevoerd.

De in opdracht van Verizon Enterprise Solutions uitgevoerde enquête had ten doel om in kaart te brengen welke gevolgen IoT heeft voor de organisaties van early adopters, de voordelen die hun pioniersrol hen oplevert en de uitdagingen die gepaard gaan met de toepassing van deze technologie.

Belangrijke onderzoeksbevindingen zijn onder meer:

51% van de respondenten zegt gebruik te maken van IoT-oplossingen om de klantenservice te verbeteren.
62% zegt dat IoT hun vermogen om in te springen op de behoeften van klanten lichtelijk dan wel sterk heeft verbeterd.
46% zegt dat de naleving van de privacywetgeving en eisen van de regelgeving het grootste obstakel is dat het gebruik van IoT in de weg staat.

Mark Bartolomeo, vicepresident van de IoT Connected Solutions-divisie van Verizon, zegt dat hoewel The Internet of Things zeker geen science-fiction is, het niet iets is wat kant-en-klaar beschikbaar is: “De ontwikkeling van een IoT-toepassing vraagt om de selectie en integratie van verschillende componenten: sensoren, communicatiemodules en een netwerk als uitgangspunt. Het omzetten van data in informatie waarop actie kan worden ondernomen — zoals in het geval van een superefficiënte slimme stad — is een enorme opgave die vraagt om duidelijk leiderschap, samenwerking tussen de publieke en private sector en een transformatie van businessmodellen.”

De respondenten wezen erop dat organisaties die IoT-initiatieven ten uitvoer willen leggen, van tevoren rekening moeten houden met uitdagingen op het gebied van de privacy, compliance en beveiliging. Deze gaan gepaard met het verzamelen van enorme hoeveelheden nieuwe gegevens, zeker als het gaat om informatie over het gedrag van klanten. Desondanks blijkt slechts 56 procent van alle respondenten die IoT heeft geïmplementeerd of daarmee bezig is over een IoT-strategie te beschikken. Dus hoewel IoT-toepassingen op zichzelf geen nieuw fenomeen zijn, lijkt er nog een lange weg te gaan om oplossingen te creëren die deze producten en diensten met elkaar verbinden en inzichten distilleren uit de resulterende data.

Samenwerken

Veel organisaties zullen hulp van buitenaf nodig hebben om een rendement op hun investeringen in IoT te kunnen realiseren. Een van de belangrijkste uitdagingen die respondenten in dit verband noemden, is het “verwerven van de vaardigheden die nodig zijn om de rijkdom aan gegevens die door IoT-initiatieven wordt gegenereerd om te zetten in praktische inzichten (39 procent) en het beheer van de groeiende hoeveelheid data (35 procent)”.

Bartolomeo zegt dat de juiste IoT-partner meer moet bieden dan apparaten, applicaties en netwerkconnectiviteit. Deze moet beschikken over een ecosysteem van partners, programmeurs, een professioneel dienstenaanbod en kennis en ervaringen op basis van eerdere IoT-projecten. “Organisaties kunnen, ondersteund door een krachtige IoT-partner, niet alleen hun directe doelstellingen realiseren, maar ook hun bedrijfstransformatie versnellen en zich vandaag nog opmaken voor de toekomst”.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!