Microsoft Machine Learning als volgende stap in BI en Analytics
Microsoft introduceerde dit jaar de nieuwe Azure Machine Learning public clouddienst (Azure ML). Steeds meer partners werken hiermee om tegen lagere kosten apps met embedded predictive analytics mee te bouwen waar voorheen meer database en BI-specialisten voor nodig waren, aldus Eron Kelly, General Manager SQL Server Marketing bij Microsoft.
Machine technologie ofwel predictive analytics verzamelt alle historische data om te voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Dat is een andere aanpak dan business intelligence dat alle verzamelde data ontleedt om te kijken wat er in het verleden is gebeurd. Azure ML is complementair met andere business analytics oplossingen zoals SAS, Oracle en MicroStrategy, dankzij een ingebouwde application programming interface (api).
Dure grap
Machine Learning software bestaat overigens al jaren, maar was voorheen een dure grap en niet altijd even makkelijke in gebruik aldus Kelly. Microsoft zegt nu dit allemaal eenvoudiger te hebben gemaakt met Azure Machine Learning als een cloud service. Microsoft zegt hierbij voorop te lopen in vergelijking met Google, Amazon en IBM. Microsoft ontwikkeld als sinds 1992 machine learning software waarmee consumentengedrag kan worden voorspeld en fraude kan worden ontdekt. Microsoft past dit toe in Xbox, Bing en de Cortana assistent in Windows Phone. Kelly: "Nu kunnen partners Azure Machine Learning toepassen in data van bijvoorbeeld crm systemen, e-commerce sites of sociale media waar veel data over klanten is opgeslagen. Azure ML voert zoekopdrachten automatisch uit. Met het resultaat kunnen bedrijven hun advertenties of aanbiedingen beter bij klanten en prospects positioneren."
Voor het gebruik van Azure ML is er een vraagprijs per uur. Daarnaast moet er betaalt worden per 1000 voorspelingen. Daarnaast is er een compute charge fee voor het gebruik van web services. Er wordt geen groot bedrag gevraagd voor licenties. Verder biedt Azure ML service level agreements.
Data-gebaseerde apps analyseren
Eron Kelly ziet veel kansen voor Microsoft partners met Azure ML. "Ze kunnen een nieuwe business bouwen op het ML Azure platform en daardoor toegevoegde waarde aan klanten bieden. Azure ML is ontwikkeld om veel data te verwerken en te analyseren. Er bestaat zoveel data dat er geen genoeg gespecialiseerde mensen meer zijn die dit kunnen analyseren. Ze hebben hulp van machines learning nodig. Zakelijke beslissers, cio’s en ceo’s zien dat ze hun data kunnen gebruiken in hun groeistrategie. De cio kan bijvoorbeeld zijn positie verstevigen omdat die er voor zorgt dat er meer kennis is over klanten. Ze kunnen voorspellen wat hun klanten gaan doen als ze van de Azure ML oplossing gebruik maken die data-gebaseerde apps analyseert. Daarnaast biedt Azure ML aanzienlijke kostenbesparingen omdat bedrijven minder of geen dure data scientist hoeven in te huren. Daarom is machine learning interessant voor onze partners om BI, analytics en consultanty diensten aan klanten te bieden. Microsoft Machine Learning is de volgende stap in BI en analytics.”
Door: Witold Kepinski