Witold Kepinski - 23 december 2014

Meer klanten voor virtuele operators

Het aantal Nederlandse mobiele klanten bij virtuele operatoren en merken steeg met 0,9 procent in de zes maanden tot 30 september 2014, tot een totaal van 8,6 miljoen. Dit is 41,9 procent van de totale markt voor mobiele telefonie, volgens Telecompaper's nieuwste Nederlandse Mobile Virtual Operators Market rapport. Van het totale aantal virtuele klanten, 53,7 procent of 4,6 miljoen waren op-operator eigendom virtueel (co-) merken. De onafhankelijke MVNO markt telde bijna 4,0 miljoen simkaarten, of 19,4 procent van de totale Nederlandse markt voor mobiele telefonie, een stijging van 17,9 procent in Q1 2014. Het grootste deel van deze groei was te danken aan Simpel om een onafhankelijke MVNO in het derde kwartaal van 2014, na eerst te zijn onderdeel van T-Mobile.  

De 'no-nonsense' segment, het aanbieden van basisdiensten tegen relatief lage prijzen, was grotendeels verantwoordelijk voor de groei van de Nederlandse virtuele operator markt. Dit omvat aanbieders zoals hollandsnieuwe, eigendom van Vodafone en sterk groeiend. De vaste exploitanten tegenwoordig ook in de mobiele markt, voornamelijk Tele2, die zich voorbereidt op zijn eigen mobiele netwerk te lanceren, en Ziggo, de grootste kabelexploitant in Nederland. Het segment zonder franje blijft het grootste segment in de Nederlandse VO markt, goed voor ongeveer een derde van alle klanten, terwijl de vaste operatoren nemen ongeveer 11 procent van de totale VO markt.

Verschuiving

"Consumenten zijn nog steeds gericht op de prijs als gevolg van de zwakke economische klimaat. Dit is het besturen van de verschuiving van de markt naar SIM-only plannen en het helpen van de no-nonsense aanbieders winnen klanten ", zegt Alejandra van de Roer, research analist bij Telecompaper en co-auteur van het rapport. "De intense concurrentie op de telecommarkt is ook brengt de vaste operatoren zich meer te richten op mobiele, om vast te houden aan de klanten en het vergroten van de omzet."

Terwijl virtuele operatoren bleven hun marktaandeel uit te breiden, meer virtuele spelers verlaten de markt dan die in de zes maanden sinds het laatste verslag van Telecompaper over de Nederlandse MVNO's. Na twee nieuwkomers en vijf uitgangen in de periode, het totale aantal actieve mobiele virtuele operators in Nederland daalde van 70 maart 2014 to 67 bij het einde van september.

Choozze

Dobrytel, die de Poolse gemeenschap gerichte, de RTL-Vodafone-venture Sizz, PostNL mobiele en Rabo Mobiel alle gestaakt tijdens de onderzochte periode. UPC eindigde ook zijn mobiele breedband enige dienst ten gunste van een volledige mobiele aanbod gelanceerd na het sluiten van het onderzoek, aan het einde van oktober 2014. De twee nieuwe mobiele merken gelanceerd waren Choozze en BelcompanyMix. Choozze is de eerste speler om te proberen de freemium business model in Nederland, terwijl BelcompanyMix is de nieuwe mobiele propositie van telecom retailer Belcompany, behorend tot Vodafone.

Sinds het einde van Q3 2014, hebben meer bedrijven de markt overgelaten, met inbegrip van de jeugd merken Blyk en MTV Mobile.Ondertussen wordt de freemium markt zal naar verwachting groter in 2015 te komen met de lancering van FreedomPop, een in de VS gevestigde MVNO die onlangs een wholesale-overeenkomst met een niet nader genoemde Nederlandse operator aangekondigd. Andere nieuwe MVNO's plan om te starten in het nieuwe jaar onder Freetime Telecom en CrowdFone.

In het afgelopen jaar hebben meer VOs begonnen met het aanbieden postpaid plannen, datadiensten (waaronder 4G op enkele MVNO op het netwerk van KPN) en sommige zelfs smartphones, in lijn met de algemene trends in de Nederlandse mobiele markt.Telecompaper verwacht dat de VO-spelers aanbieden van 4G-toegang een voordeel kan krijgen, het aantrekken van meer en meer data-hongerige consumenten. Meer VO zal moeten differentiëren diensten zoals dit aannemen als ze willen overleven in de markt, met name gezien de aanhoudende economische en regeldruk. Deze druk wordt alleen ingesteld te intensiveren in 2015 toen Tele2 zal overschakelen van MVNO naar een volledige netbeheerder.

Het rapport " Nederlands Mobile Virtual Operators Market - Market overzicht derde kwartaal 2014 "biedt een gedetailleerde analyse van alle virtuele merken in de Nederlandse mobiele markt, met inbegrip van operator (mede) eigendom merken, onafhankelijke MVNO en MVNE spelers. 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!