Redactie - 21 januari 2015

Nextel BV reikt Channel Awards uit tijdens jaarlijks Partner Event

Een luie verkoper is de beste verkoper. Je kunt immers beter investeren in een paar goede klantcontacten dan een hele lijst met leads afbellen. Met deze wijze les van comedian Jeroen Smits en sales inspirator Marc Dijk eindigde de nieuwjaarsbijeenkomst van Nextel, 15 januari in Hotel De Bilderberg in Oosterbeek. De distributeur en zijn partners concludeerden verder dat het anno 2015 vooral om convergentie draait.

Ed Jans, directeur Nextel Nederland kijkt liever vooruit naar 2015 dat hij het afgelopen jaar uitgebreid evalueert. Niet alleen omdat ondernemers nu eenmaal graag vooruit kijken, ook omdat hij met gemengde gevoelens terugkijkt op 2014. "Op het gebied van voice was het een knap slecht jaar, vooral omdat bedrijven hun investeringen nog zo lang mogelijk uitstellen." Toch is er gelukkig ook veel goeds te melden over het voorbije jaar. "De markt voor data en voor WiFi-oplossingen is booming. 2015 zal voor ons vooral in het teken staan van nieuwe business, waarbij totaaloplossingen de boventoon zullen voeren. Het draait vandaag de dag vooral om convergentie, waarbij voice, data en nu ook IT samenkomen." Om het aanbieden van convergentie-oplossingen te vereenvoudigen worden in België alle bedrijfsactiviteiten samengevoegd. Vanzelfsprekend krijgen komend jaar ook bestaande resellers en fabrikanten de gebruikelijke aandacht, belooft Jans.

Nieuwe uitdager

De genoemde convergentie komt uitstekend tot uiting in een nieuw product in het portfolio van Nextel, aldus Jeff Scipio (foto), business development manager kondigt Awingu aan. "We praten al jaren over het nieuwe werken en over convergence, met het nieuwe product Awingu worden deze beloften werkelijkheid." Het gaat om een volledig browsergebaseerde oplossing die medewerkers veilige toegang geeft tot bedrijfssoftware en -gegevens. Gebruikers kunnen werken en samenwerken vanaf iedere desktop, laptop, smartphone of tablet die voorzien is van een browser die HTML5 ondersteunt. Het product kan worden aangeboden als onderdeel van een totaaloplossing of als alleenstaande oplossing. Scipio noemt Awingu een echte uitdager, zoals partner Aerohive, inmiddels een vertrouwde naam, dat een paar jaar geleden ook was.

Wireless is de trend

Onder de bezielende leiding van komiek Jeroen Smits vindt een paneldiscussie plaats tussen Karen Verheyden (territory sales manager Aerohive), Walter Killens (channel sales manager NEC Benelux) en Gert Jonk (directeur Benelux Alcatel-Lucent Enterprise). Aerohive realiseerde in 2014 een groei van meer dan 50 procent, vertelt Verheyden. "Bij connected devices is draadloos nu echt de trend. Wij onderscheiden ons met oplossingen die schaalbaar met de organisatie mee kunnen groeien en waarbij de toegangsrechten heel gemakkelijk op apparaatniveau in te stellen zijn. Zo kan een gebruiker wanneer hij met zijn laptop op een draadloos netwerk komt toegang krijgen tot alle bedrijfsapplicaties en met zijn telefoon alleen tot het WiFi-netwerk."
De vraag naar draadloze oplossingen zal alleen nog maar worden versterkt door de opkomst van het internet of things."

Meer omzet uit netwerken dan uit voice

Wireless en wired combineren, daar is Alcatel-Lucent volgens Gert Jonk sterk in. "We komen traditioneel uit de voice-hoek, maar in 2014 hebben we voor het eerst meer omzet uit netwerken gehaald dan uit de traditionele oplossingen voor communicatie." 2014 was ook het jaar waarin Alcatel-Lucent werd gekocht door de Chinese investeerder Huaxin. Het doel: de omzet de komende vijf jaar wereldwijd verdubbelen.
Het komende jaar zal de fabrikant zich ook sterk richten op producten voor verticale markten, zoals hospitality. "Denk aan hotels die betalen naar het aantal bezette kamers."

Geen geheimen voor elkaar

En dan NEC, is dat bedrijf eigenlijk nog wel innovatief genoeg, vraagt gastheer Jeroen Smits scherp. "Wij leveren inderdaad bijzonder stabiele producten," is het gevatte antwoord van Walter Killens. "Misschien zouden we zoals Apple de levensduur van onze producten kunstmatig wat moeten inkorten." Maar serieus, met de 9100 heeft NEC een nieuwe productlijn met een krachtigere processor, meer aansluitingen en meer apps, onder andere voor unified communications.
Jeroen Smits merkt op dat de gesprekspartners wel erg eensgezind zijn. Hebben ze geen behoefte elkaar het vuur aan de schenen te leggen? Ook op deze vraag is het antwoord eenduidig. "We komen alle drie uit België en borrelen iedere vrijdag samen. We hebben dus geen geheimen meer voor elkaar."

Hennie van der Most: ondernemen = je doel nooit bereiken

"Met een beetje beunen verdiende ik al snel meer dan bij mijn baas. Op die manier ben ik ondernemer geworden." Gastspreker Hennie van der Most vertelt bevlogen en op vermakelijke wijze over de oude panden die hij met succes ombouwde tot hotel, zwembad of attractiepark. De Bonte Wever, Speelstad Oranje en Preston Palace passeren allemaal de revue. Daarbij wist 'Most' ondanks tegenwerking van types als bankiers, ambtenaren en consultants met vallen en opstaan veel successen te boeken. De moraal: geld is een middel, geen doel. En een goede ondernemer bereikt nooit zijn doel, maar kijkt altijd weer verder.

Op de bijeenkomst werden zes Telecom Awards uitgereikt. Dit zijn de winnaars:

NEC Challenge Award: PBT Beveiliging en Telecom: Volgens NEC nu al een serieuze kandidaat voor de Champion Award voor volgend jaar.

Alcatel-Lucent Challenge Award: ProConnect: De nieuwe partner verraste onder andere met de implementatie van een communicatie-infrastructuur bij Accor-hotels.

Aerohive Challenge Award: Actacom ICT-oplossingen: Actacom voorziet onderwijsinstellingen van hoogwaardige WiFi-oplossingen.

NEC Champion Award: Advitronics Telecom: Focus heeft opnieuw tot succes geleid. Een waardige verdediger van de award

Alcatel-Lucent Champion Award: Telecom Service Groep: Wéér niet van de troon gestoten en voor de achtste keer kampioen.

Aerohive Champion Award: Wentzo Wireless: Altijd op zoek naar kansen, altijd de juiste oplossing. WiFi as a Service (WaaS) is inmiddels niet meer weg te denken.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!