Redactie - 02 februari 2015

Trends op het gebied van unified communications

Zakelijke besluitvormers krijgen het weer voor het zeggen hebben. In de toekomst moeten leveranciers hun aanbod wat betreft Unified Communications & Collaboration (UC&C) nauwkeuriger afstemmen op bedrijfsprocessen om aan de specifieke bedrijfsbehoeften te voldoen. Hierbij vier belangrijke trends die de toekomstige richting van UC&C beïnvloeden.

1. Belangrijkste factor voor UC&C is de Unified Client
Er wordt veel over UC&C gesproken, maar om hier een succes van te maken voor bedrijven, is een echte Unified Client nodig.

Wat is dit nu eigenlijk? Het gaat erom dat we de gebruikerservaring verbeteren door één interface te bieden voor meerdere services, die op meerdere apparaten kan worden gebruikt. De meeste leveranciers hebben dit al op hun eigen manier weten te bewerkstelligen, maar de gebruikerservaring en serviceniveaus verschillen vaak per apparaat en netwerk.

Alcatel-Lucent Enterprise heeft al een UC&C-oplossing in de vorm van OpenTouch. Dit systeem biedt een Unified Client-interface voor meerdere apparaten, waardoor de gebruiker profiteert van een naadloze gebruikerservaring. OpenTouch is onlangs door TMC bekroond met de 2014 Communications Solutions Product of the Year-award. De trend van 2015 wordt de verdere verbetering van de gebruikerservaring door extra services en apparaatondersteuning te bieden voor de unified client, om zo een naadloze interface te blijven bieden. Dit is de enige manier voor deze industrie om de belofte van verenigde communicatie in het gehele bedrijf in 2015 waar te maken.

2. De cloud moet worden aangepast aan de individuele behoeften
We zien al dat organisaties hun bedrijfsmodellen aanpassen om cloud-technologieën en consumptiemodellen beter te benutten. Voor IT en communicatie wordt steeds meer gebruik gemaakt van OPEX-modellen in plaats van CAPEX-modellen. Met de implementatie van UC&C-oplossingen gaat het er niet anders aan toe. 

Er is veel concurrentie tussen cloud-providers, dus moeten zij nu leren zich van de rest te onderscheiden door oplossingen te bieden die zijn geoptimaliseerd voor specifieke bedrijfsmodellen. Dit zal ik uitleggen aan de hand van een aantal voorbeelden.

Wij bieden als bedrijf al een cloud-gebaseerde UC&C-oplossing voor de horecabranche, waarbij het prijsmodel rechtstreeks verband houdt met de voor de branche zo belangrijke 'bezettingsgraad'. Het direct koppelen van het prijsmodel aan een belangrijke meeteenheid voor de sector levert een nieuw model op, waarin rekening wordt gehouden met het cyclische seizoenspatroon van de branche. Deze oplossing biedt de klant meer waarde, aangezien de werkelijke operationele behoeften van de klant erin worden weerspiegeld.

In het volgende voorbeeld is het cloud-model  verfijnd aan de hand van gebruikersprofielen. In de gezondheidszorg hebben specialisten, artsen, verpleegkundigen en patiënten op basis van hun rol en de vereisten die de IT-afdeling heeft geconfigureerd doorgaans allemaal verschillende behoeften met betrekking tot de toegang. Maar zijn deze organisaties ook bereid  hetzelfde bedrag te betalen voor deze verschillende gebruikersprofielen? Het antwoord is nee.

De oplossingen moeten worden aangepast aan individuele behoeften. In 2015 en daarna zullen UC&C cloud-providers leveringsmodellen moeten bieden die zijn gekoppeld aan de werkelijke behoeften van bedrijven. 

3. De grenzen tussen UC&C-oplossingen voor particulier en zakelijk gebruik vervagen
Het succes van consumentgerelateerde innovaties in sociale media en communicatietoepassingen is een enorme drijfveer geweest voor de introductie van deze technologieën in de zakelijke wereld, dat zien we wel aan het gebruik van Skype voor zakelijke telefonie, YouTube voor videokanalen en LinkedIn voor netwerkactiviteiten. Het is onvermijdelijk dat het gebruik alleen nog maar verder zal toenemen.

Het gebruik van nieuwe tools voor samenwerking en sociale platforms verschuift snel naar het bedrijfsleven. Als gevolg daarvan zien we dat leveranciers veel sneller dan voorheen consumentgerelateerde innovaties adopteren en integreren en de grens tussen consumenten- en zakelijke tools vervaagt. innovaties implementeren voor zakelijk gebruik en dat de grenzen tussen deze twee werelden vervagen.

OpenTouch Team Share biedt bijvoorbeeld functionaliteit die vergelijkbaar is met DropBox en veilig is voor zakelijk gebruik. OpenTouch Personal Cloud biedt een veilige, gebruiksvriendelijke samenwerkingsoplossing waarbij wordt betaald naargelang gebruik, die toegankelijk is vanaf elk apparaat en elke locatie.

Natuurlijk zijn niet alle consumentgerelateerde innovaties geschikt voor bedrijven, maar veel van deze platformen maken een wezenlijk onderdeel uit van het hedendaagse leven en zullen zeker ook in de zakenwereld een plek weten te veroveren. Leveranciers van zakelijke UC&C zien zich in 2015 voor de uitdaging gesteld om deze toepassingen op een gecontroleerde, veilige manier in het bedrijfsleven te introduceren.  

4. Het UC&C-ecosysteem komt tot ontplooiing 
Deze drie trends op het gebied van UC&C, namelijk verbeterde unified clients, nieuwe cloud-leveringsmodellen en de onvermijdelijke vervaging van grenzen tussen particulier en zakelijk gebruik, liggen ten grondslag aan de vierde trend voor 2015, en dat is de ontwikkeling van UC&C-ecosystemen in bedrijven. 

Voor sommige bedrijven is een enkele UC&C-oplossing van één leverancier mogelijk voldoende, maar dat zullen er niet veel zijn. Interoperabiliteit is onmisbaar voor elke organisatie die gaat voor een ‘best of breed’, bewezen oplossing   of organisaties die werkelijk zakelijk voordeel zien in een oplossing die is toegespitst op de specifieke behoeften. Oplossingen die geen interoperabiliteit bieden belemmeren bedrijven die hun huidige investeringen willen beschermen of gebruik willen maken van extra toepassingen of functies die niet zijn beschikbaar zijn in één oplossing.

Bedrijven willen van nieuwe samenwerkingstechnologieën profiteren en verwachten van hun leveranciers dat zij een UC&C-ecosysteem leveren dat de voordelen en het investeringsrendement van UC&C oplevert. In 2015 zullen we steeds meer leveranciers op deze interoperabiliteitstrend zien inspringen.

Door: Manish Sablok, Head of Marketing voor Centraal, Noord- en Oost-Europa bij Alcatel-Lucent Enterprise

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!