Witold Kepinski - 04 februari 2015

Wereldwijde ecommercekanaal groeide 86% in 2014

Het wereldwijde e-channel groeide 86% in 2014 volgens Icecats meting op basis van 3,7 miljard datasheet downloads, waarbij speelgoed, nagellak en e-books pieken. Lenovo plaatste een succesvolle coup in de computermarkt. Het online kanaal in Zuid-Afrika ontwikkelt zich relatief het snelst.

Zuid-Afrika e-commercetijger

In termen van productdatasheet-downloads en actieve gebruikers, zijn de snelst ontwikkelende ecommerce-kanalen van 2014 gelegen in Zuid-Afrika (+443%), Zuid-Korea (+274%), Singapore (+273%), Taiwan (+244%) en Polen (+192%). De onderliggende reden is dat de benodigde ecommerceinfrastructuren in deze ecommercetijgers op hun plek beginnen te vallen. Een basisvoorwaarde voor een conversie van een analoge economie naar een digitale.

Lenovo plaatst een coup in computermarkt

Lenovo (+241%) sprong naar de nummer 2-positie in het mondiale e-commerce kanaal. Dit reflecteert het veroverde marktleiderschap in de computerverkoop. HP (+134%) is nog steeds nummer 1, op basis van haar diepe en brede portefeuille, en het algemene concurrentievermogen. De drie consumentenelektronicamerken Philips (nr. 3), Sony (nr. 4) en Samsung (nr. 5) staan elkaar naar het leven.

De snelst ontwikkelende E-channel-merken in 2014 zijn fornuismerk Elleci, lokale e-boeken-uitgever Bruna en beveiligingsspecialist Sophos. Met name de ontwikkeling van e-boeken is bemoedigend, omdat het een voorbeeld is van hoe digitalisering een klassieke industrie transformeert: niet alleen de levering verloopt via het e-commerce-kanaal, maar ook het product zelf is volledig veranderd.

Speelgoed, nagellak en e-boeken pieken

Software en diensten spelen een meer prominente rol in de top 10 e-commerce categorieën in 2014. Maar verder zijn er geen echte grote veranderingen aan de bovenkant.
De meest verrassende snelgroeiende categorieën in het e-commerce-kanaal zijn speelgoed (onderdelen), beauty (nagellak, beauty stickers) en opnieuw e-books. Het is duidelijk dat de ecommerce-industrie in alle richtingen op zoek is naar uitbreiding, ten koste van de traditionele verkoopkanalen. Dat betekent automatisch dat ook traditionele warenhuizen en andere retailketens in niet-technische segmenten het steeds moeilijker gaan krijgen.

Ecommerce activiteit online channel groeit met 86% in 2014

Het wereldwijde e-commerce kanaal groeide explosief in 2014: met 86% in termen van datasheet downloads, met 24% in termen van aangesloten kanaalpartners, en met 82% in termen van ondersteunde technische platformen. In 2014 faciliteerde Icecat een record van 3,7 miljard product-fiche downloads voor producten van 10.291 verschillende merken in 171 verschillende landen. Een gegevensblad bevat productspecificaties als gestandaardiseerd door Icecat, en rich media indien toegestaan door het respectieve merk. Het aantal gemeten merken steeg met 38% en het aantal ondersteunde categorieën groeide met 19%.

WK

 

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!