Redactie - 24 maart 2015

Ricoh toont nieuwste audiovisuele en vergaderoplossingen

Velen zullen Ricoh vooral kennen van de multifunctionele printers en zijn Managed Document Services. Sinds 2012 beschikt het bedrijf echter ook over een volwassen portfolio aan audiovisuele en vergaderoplossingen. Op de onlangs in februari gehouden Integrated Systems Europe (ISE) 2015 in Amsterdam RAI toonde Ricoh zijn nieuwste producten op dit gebied aan het grote publiek.

Met zijn nieuwste portfolio aan UCS-oplossingen (Unified Communication Systems), interactieve whiteboards en projectoren biedt Ricoh zijn resellers weer een extra mogelijkheid om hun omzet te vergroten. Voor bestaande resellers die reeds Ricoh’s printers en aanverwante zaken verkopen, kan het een mooie uitbreiding zijn op hun bestaande portfolio. “Maar we zijn ook bezig ons partnernetwerk te verbreden met partijen uit de audiovisuele wereld zelf”, zegt Wouter Sas, Product Marketeer Communication Services bij Ricoh, als we hem ontmoeten op de Ricoh-stand tijdens ISE 2015. Hij geeft ons een rondleiding langs de nieuwste producten die resellers per direct in hun assortiment kunnen opnemen, te beginnen bij UCS.

De P3500

Met zijn Unified Communication Systems-portfolio wil Ricoh videoconferencing ook beschikbaar maken voor alle bedrijfslagen onder het top-level management. Het zijn hele flexibele oplossingen, waardoor het niet nodig is om vergaderruimtes vast in te richten voor videoconferencing, leren we. “Je kunt er eigenlijk iedere vergaderruimte of werkplek mee omtoveren tot een videoconferencingomgeving”, aldus Sas, die ons ter illustratie de P3500 toont. Het is een videovergadersysteem voor vergaderen op afstand, dat onlangs nog werd bekroond met de iF Design Award 2015, een prijs die al sinds 1953 wordt uitgereikt door iF International Forum Design GmbH.

Het blijkt een zeer flexibele videocommunicatieoplosssing, die is uitgerust met een wegklapbare camera, een microfoon en een speaker, terwijl je hem desgewenst nog kunt uitbreiden met externe devices voor gebruik in grotere ruimtes. Het concept borduurt voort op zijn voorganger, de P3000. De camera is nu full HD en is ook in staat om te zoomen. Daarnaast zijn de speaker en de microfoon nog weer verbeterd en zijn de connectiemogelijkheden verder uitgebreid. “Daardoor wordt hij nog breder toepasbaar. En waar we tevens heel blij mee zijn, is dat er nu ook wordt nagedacht over oplossingen om dit product te integreren met bestaande infrastructuren, zoals bijvoorbeeld de Microsoft Lync-omgeving.”

De totale infrastructuur van Ricoh’s videoplatform wordt in het eigen datacenter gehost. “Dus het enige wat je nodig hebt om een videoconferentie op te zetten is voeding, een display-output en een internetaansluiting. Dat kan een kabel zijn, maar er zit ook een WiFi-connector in, dus je kunt hem ook aan het draadloze netwerk hangen. Je kunt hem meenemen naar een klant, of naar een leverancier, en overal waar je internettoegang hebt kun je videovergaderen. Wereldwijd kun je twintig locaties bij elkaar brengen. Via een USB-poort kun je een pc aansluiten, zodat je ook een contentstream, zoals een video of PowerPoint, kunt inbrengen in de vergadering.”

Nieuwste whiteboard

Sas toont ons vervolgens Ricoh’s nieuwste interactieve whiteboard, de D5510, de opvolger van de D5500. Het is een 55 inch full HD display. Dit soort devices vervangt de papieren flip over van vroeger. Moest je daarbij na afloop van de vergadering met je mobiel fotootjes nemen van wat je had opgeschreven, nu kun je digitaal alles rechtstreeks overnemen. En je kunt er ook een beelddrager op aansluiten, zodat je bijvoorbeeld een CAD-tekening of PowerPoint-slides kunt toevoegen. Daar kun je op het whiteboard vervolgens weer annotaties bij maken. “Op het moment dat ik dan vervolgens weer op de fotoknop druk, smeedt hij het CAD-beeld afkomstig van mijn laptop en de op het whiteboard toegevoegde annotaties samen tot een nieuw plaatje. Dat kan ik opslaan op het device zelf, een USB-stick of op de netwerk-storage. En ik kan het ook printen of versturen per e-mail. Je kunt wereldwijd acht van dit soort borden via het netwerk aan elkaar koppelen. Op het moment dat je dat dan combineert met onze video-oplossingen, breng je audio, video en content bij elkaar in één UCS-totaaloplossing. Zo kun je dus heel interactief samenwerken aan bijvoorbeeld bouwtekeningen of een webdesign.”

USP’s

Ricoh richt zich met dit portfolio – het heeft ook nog een geheel vernieuwde line-up projectoren die de product-range compleet maken – met name op het middensegment van de markt. Wat zijn nu Ricoh’s USP’s (Unique Selling Points) ten opzichte van de concurrentie? “Allereerst is dat de flexibiliteit van onze oplossingen. Je kunt onze spullen overal gebruiken. Verder is de eenvoud waarmee je onze systemen kunt bedienen, echt uniek. En we zitten op een heel competitief prijs-kwaliteitniveau. We bieden geen ultra high-end, maar we bieden wel hele hoge kwaliteit tegen een hele schappelijke prijs. De eenmalige aanschafkosten voor de apparatuur is heel competitief, zeker als je het vergelijkt met de dure meetingroomsystemen. En bij onze oplossingen hoeven organisaties niet te investeren in de achterliggende infrastructuur. Het draait gewoon tegen een vaste periodieke bijdrage op ons veilige platform. Zo kan ook iedere MKB-organisatie beschikken over een videoconferencing-oplossing.”

Cloud2Meet

Tot slot introduceerde Ricoh tijdens ISE 2015 met Cloud2Meet nog een geheel nieuw flexibel videocommunicatieplatform. “Daaraan wordt nu hard gewerkt en het zal ergens halverwege dit jaar worden gelanceerd. Cloud2Meet is een op Pexip gebaseerde videocommunicatie-technologie. Pexip hanteert een volledig andere netwerkstructuur die het mogelijk maakt om op een laagdrempelige manier een hele diverse videoconferencing-oplossing te bouwen. Daarmee kunnen Microsoft Lync, Polycom, Cisco, Lifesize, Ricoh, of wat je ook maar gebruikt aan videoconferencingsystemen, allemaal bij elkaar worden gebracht in één virtuele meetingroom. Dat maakt het enorm flexibel en heel laagdrempelig. Dat draait in de cloud, maar er zijn ook ‘on premise’-mogelijkheden.”

Cloud2Meet is bijvoorbeeld heel handig voor organisaties die met een heel breed partnerlandschap werken, bestaande uit veel leveranciers en veel klanten die niet per definitie met elkaar in verbinding staan. “Ze kunnen dan heel simpel met elkaar een videconferentie beleggen. Je kunt deelnemen vanaf je laptop, je iPad, je Lync-client, of je Cisco-systeem. dat maakt allemaal niet uit. In de cloud wordt alles bij elkaar gebracht en weer gedistribueerd. Dat werkt op basis van een abonnementensysteem, hoewel het niet noodzakelijk is dat iedereen die deelneemt aan zo’n vergadering ook een abonnement heeft. Je kunt iemand ook gewoon een linkje sturen, die daarop vervolgens kan klikken, waarna hij gewoon vanuit zijn browser kan deelnemen. Daarvoor hoeft hij verder niets aan software op zijn device te installeren. Zo maken we digitale samenwerking makkelijk.”

Door: Dick Schievels

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!