Witold Kepinski - 09 april 2015

Outsourcing Hub matchingplatform wordt door meer ICT-service providers gebruikt

Outsourcing Hub, een onafhankelijke online platform dat ICT-serviceproviders en uitbesteders bij elkaar brengt, maakt bekend dat het tientallen (op het moment van schrijven staat de teller op 36) ICT-dienstverleners heeft aangesloten op de hub. Naast 28 Participant Partners, worden tevens 8 Founding Partners, zoals SAP-specialist myBrand, aangesloten, die een proactieve bijdrage zullen leveren aan de ontwikkeling van het platform.

Dankzij Outsourcing Hub kunnen afnemers van ICT-diensten en ICT-serviceproviders elkaar in een eerder stadium vinden. Doordat de partijen elkaar sneller en beter kunnen leren kennen, wordt de kans op een echte match flink vergroot. Het doel is succesvolle ICT-outsourcing, met betere matches en waarbij de benodigde effort en kosten rondom het selectieproces voor alle betrokken partijen omlaag gaan, aldus Henk Pater, oprichter van Outsourcing Hub. Hij begeleidde als consultant vele selectietrajecten. Hij verbaasde zich erover hoeveel activiteiten van selectie- en aanbestedingsprocedures juist in de ICT-sector nog op de handmatige molen gaan. “Het klinkt misschien cliché, maar er valt een hoop te winnen door een paar simpele zaken te automatiseren. En door bepaalde gegevens centraal op te slaan, kan de informatie- en communicatieredundantie significant worden gereduceerd.”

Datingsite

Voor Pater lag het dus voor de hand om juist ook bij de selectietrajecten ICT in te zetten. Daarbij heeft hij goed gekeken naar andere hubs die vraag en aanbod aan elkaar koppelen, zoals online marktplaatsen en datingsites. Pater: “Outsourcing Hub is misschien wel het beste te vergelijken met een datingsite, maar dan wel een waarbij je niet door tientallen profielen met gephotoshopte foto’s en gladde verhalen hoeft te worstelen. De match tussen ICT-serviceprovider en ICT-uitbesteder wordt in ons systeem gemaakt op basis van informatie en criteria die door alle providers zijn ingegeven. Dit wordt gekoppeld aan de informatie en de criteria die door de uitbesteder worden gehanteerd. Je ziet dus alleen de voor jou relevante kandidaten. En daarbij gebruiken we ook slimme criteria en informatie die partijen van elkaar niet kunnen zien, maar die wel essentieel zijn voor het maken van een goede match.”

Sanity check

Henk Pater maakte de afgelopen jaren de verandering in de ICT-markt van dichtbij mee. “De snelheid van die veranderingen en de opkomst van nieuwe outsourcing-deliverymodellen, maken dat het selectieproces ook verandert. Daarbij is vaak minder geld en minder tijd beschikbaar voor de voorbereiding en uitvoering van dit selectieproces. De providerdichtheid in Nederland neemt bovendien alleen nog maar verder toe. Zo is eigenlijk niemand meer in staat om door de bomen het bos nog te zien. Met Outsourcing Hub wordt de kans op een échte match en daarmee betere ICT-outsourcing niet alleen vergroot, het helpt ook de benodigde effort en kosten voor alle betrokken partijen te reduceren. Of het nu een high-level search voor een snelle ‘sanity check’ van de longlist betreft, of een gedetailleerde Search & Match-opdracht, met behulp van Outsourcing Hub en slimmere selectiecriteria heb je de beste matches in no-time binnen handbereik.”, aldus Pater.

Start-up

De aangesloten partners vinden zich in het nieuwe concept, aldus Pater: “Omdat Outsourcing Hub beschikt over een uitgebreide informatieset over de IT-providers, hun dienstverlening en hun voorkeuren is de kans groter dat ze als perfecte match op de radar komen van uitbesteders die wellicht anders niet aan hen hadden gedacht. Bovendien kunnen Third Party Advisors via Outsourcing Hub op elk moment van de dag toegang krijgen tot een actueel en volledig beeld van de ICT-providermarkt. Zo kunnen zij op hun beurt de uitbestedende partijen op dit vlak beter adviseren. Los van die verhoogde effectiviteit, bevat Outsourcing Hub een aantal andere slimme functionaliteiten die voor zowel uitbesteders als providers op diverse gebieden verhoogde efficiëntie opleveren. Er zijn nu dus ruim dertig ICT-serviceverleners aangesloten op de Outsourcing Hub. Voor de piepjonge start-up al een prestatie van formaat. “Om zo samen het ICT-landschap beter te bedienen, met concurrenten die een gezamenlijk doel voor ogen hebben.”

Maar de ambities van Outsourcing Hub zijn groter. “Het doel is natuurlijk om álle serieuze ICT-partijen bij elkaar te brengen. Dat zie ik als mijn missie en dat is volgens mij noodzakelijk om outsourcing van ICT te verbeteren.”, zegt Henk Pater. “Voor nu ben ik uiteraard tevreden, zeker gezien het feit dat er nog zo’n twintig dienstverleners in de pijplijn zitten en waarvan ik verwacht dat een groot deel op korte termijn aanhaken!”

Bart Oomen, algemeen directeur bij myBrand: “myBrand heeft haar naam aan het initiatief verbonden omdat wij geloven dat een succesvolle samenwerking gebaseerd is op een echte fit tussen partijen, niet alleen op de harde criteria, maar ook op relatie en cultuur. Dat is veel belangrijker dan een puntentelling gekoppeld aan gestandaardiseerde antwoorden in een spreadsheet. Door veel eerder met elkaar aan tafel te gaan in het selectietraject kan een keuze gemaakt worden die is gestoeld op waarden die er in een samenwerking toe doen, zoals vertrouwen en partnership. Je wilt als aanbesteder immers dat je ICT-provider meer voor je doet en dan is alleen selecteren op service levels, certificeringen en prijs onvoldoende.”

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!