Witold Kepinski - 21 april 2015

Ricoh start met nieuwe distributie strategie

Ricoh heeft haar model voor indirecte distributie aangepast. Met dit nieuwe model zegt Ricoh haar partners meer slagkracht te bieden, meer gelegenheid om met Ricoh’s portfolio hun specialisatie te verrijken en daardoor succesvoller te ondernemen. Ook de Ricoh-organisatie wordt ingericht met het oog op het effectiever ondersteunen van partners in efficiënt zakendoen. Op die manier zet Ricoh samen met haar indirecte distributiepartners in op groei en het nog meer ontzorgen van de eindklant, aldus Ricoh.

Met het brede portfolio dat voor partners beschikbaar is, kan uitstekend worden ingespeeld op de steeds veranderende, nieuwe manieren van werken in organisaties, waarbij het gaat om efficiënter, slimmer, veiliger, duurzamer samenwerken en informatie delen. Naast printing en Managed Print Services, kunnen partners ook met Ricoh’s visual communication-oplossingen en IT solutions de markt bedienen.

Ricoh’s indirecte distributie-aanpak kenmerkte zich door een combinatie van Ricoh Document Center’s als mono-brand verkoopagenten, Business Partners als multi-brand reseller en distributeuren. De invulling van deze drie niveau’s verandert in de nieuwe aanpak. De grootste wijziging is dat mono-brand ‘agenten’ vanaf 1 april mono-brand ‘reseller’ worden. Door deze harmonisatie maakt Ricoh ook een efficiencyslag in haar processen, waardoor ze een meer concurrerend aanbod voor resellers kan hanteren, zo beweert Ricoh.

In het nieuwe model onderscheidt Ricoh drie formules, die zijn bedoeld om resellers succesvoller te laten ondernemen en nog beter op de wensen en verwachtingen van de eindklant in te kunnen spelen:

Ricoh Document Center’s; de voormalige agenten die als dedicated business partner het brede producten- en (IT)diensten portfolio van Ricoh voeren en hierover een hoge mate van expertise bezitten.

Authorized Dealers; die naast producten en diensten van Ricoh een breder portfolio voeren. Het nieuwe model geeft hen toegang tot Ricoh’s office-portfolio en MPS dienstverlening. Op basis van een accreditatieprogramma zijn ook specialisaties mogelijk, zoals production printing, document solutions en IT services.

Resellers; gericht op het wederverkopen van hardware als printers, multifunctionals en visual communication-producten.

Door op deze wijze te werken, kunnen resellers vanuit een local-to-local gedachte de eindklant nog beter bedienen, en tegelijk gebruik maken van Ricoh’s wereldwijde servicenetwerk en innovatiekracht, aldus Maurits Aalders (foto), die vanaf 1 april als Director Marketing & Indirect Channels in een nieuwe combi-rol verantwoordelijk is voor het indirecte kanaal: “Het nieuwe model stelt ons in staat om onze resellers en daarmee ook de eindklant nog beter te bedienen. Daarnaast zoeken we als organisatie continu naar manieren om te groeien. Dat willen we doen op nieuwe domeinen zoals IT Services, Solutions en Production Printing. Maar ook binnen onze huidige core business printing is ruimte voor groei. Daar sluit het nieuwe model goed op aan. Ik ben ervan overtuigd dat we met deze nieuwe aanpak attractiever zijn voor resellers, en gezamenlijk de markt nog beter kunnen bedienen.”

Bekijk hier een toelichting door Maurits Aalders op video.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!