Witold Kepinski - 01 mei 2015

OneDesktop maakt VDI bereikbaar voor kleinere kantooromgevingen

Met OneDesktop wil Cisco-distributeur Comstor, onderdeel van de Westcon Group, desktopvirtualisatie (VDI) bereikbaar maken voor het MKB. “OneDesktop is een VDI-oplossing die bestaat uit technologieën van NetApp, Citrix, Cisco en Schneider Electric”, vertelt Patrick Govers, directeur Benelux bij Comstor. “We wilden een VDI-platform bouwen voor 50 tot 150 werkplekken, een heel groot commercieel segment in Nederland.”

OneDesktop is gebaseerd op de geïntegreerde infrastructuur van het FlexPod Mini-systeem, een volledig gevalideerde en geconvergeerde VDI-oplossing voor het MKB. Features als veiligheid, betrouwbaarheid en de aanwezigheid van verschillende functionaliteiten, die tot voor kort alleen bereikbaar waren voor ondernemingen in de enterprise markt, worden met oplossingen als FlexPod Mini en OneDesktop evengoed beschikbaar voor kleinere kantooromgevingen.

OneDesktop is een kant-en-klaar platform voor Virtual Desktop Infrastructure (VDI), dat we hebben ontwikkeld samen met Cisco, NetApp, Citrix en Schneider Electric. Het is betrouwbaar en veilig, maar ook betaalbaar. Feitelijk is OneDesktop een 'vermarkting' van FlexPod Mini: het is de Cisco UCS Mini in combinatie met NetApp dataopslag en een stukje Citrix desktopvirtualisatie daaroverheen. De OneDesktop wordt geleverd in een geluidsdichte kast van Schneider Electric. Dat is nodig omdat de OneDesktop als 'alles-in-een server' is bedoeld voor kleinere organisaties, die zo'n oplossing kwijt willen in de eigen kantooromgeving en niet in een datacenter.”

Eind 2014 werd het nieuwe product in de markt gezet. Comstor deed dat samen met vijf partners: aaZoo, Acknowledge, DITP, DMZ en Sinew. Govers: “Samen maken we de oplossing steeds concreter en doen we aan 'pijplijn building'. We genereren leads en zorgen dat de markt het nieuwe product oppikt. We willen onder meer de content up-to-date houden en goed voor ogen hebben wie bij eindgebruikers de IT-beslissers zijn. Als je informatie en demo's naar eindgebruikers stuurt, moet je goed weten wie zo'n eindgebruiker precies is, een IT-manager of een bestuurslid? Daar steken we veel tijd in. Onze partners zijn momenteel bezig met de eerste businesscases.”

Unified support

Een belangrijk kenmerk van FlexPod Mini is het principe van 'unified support'. “Voor OneDesktop is dat niet anders”, belooft Govers. “We hebben het product in gezamenlijkheid ontworpen en in de markt gezet, maar we gaan niet naar elkaar wijzen als een klant een probleem heeft. Voor het MKB is het cruciaal dat een ondernemer één ingang heeft om aan informatie te komen. Een kleine ondernemer moet niet met vier verschillende vendoren gaan bellen.”

Technisch gesproken ziet Govers het platform van Cisco als een belangrijke reden om voor OneDesktop te kiezen. “Dat heeft zich bewezen de afgelopen jaren. Cisco beheerst inmiddels een groot deel van de VDI-markt. Maar heel krachtig is ook het stuk management. Met de tooling van Cisco, de Cisco UCS Director bijvoorbeeld, kun je gemakkelijk heel veel zelf doen. Je hebt niet meerdere componenten nodig om de volledige stack te managen. Bij producten van concurrenten is dat vaak wel zo.”

Comstor Mentorprogramma (CMP)

OneDesktop moet gedurende 2015 de markt in. Een belangrijke rol is weggelegd voor het Comstor Mentorprogramma (CMP) “Stel dat een partij ons VDI-concept wil voeren, maar hij mist een bepaald kennisniveau of een stukje certificering in de keten”, legt Govers uit. “Dan moeten wij ervoor zorgen dat hij verder wordt opgeleid. Ons CMP is een stuk ondersteuning, zowel in kennis als financieel, en heeft de ambitie om een partner volledig door het kanaal heen te trekken. We hebben gemerkt dat partners verschillende behoeftes hebben. De ene keer is het een gebrek aan kennis, de andere keer is het probleem de leadgeneratie of de sales enablement bij medewerkers. Het mentorprogramma is daarom maatwerk. Samen met de directeur of een commercieel directeur maken we een businessplan voor een periode van negen maanden. Lang genoeg om tot resultaten te komen.”

Eerder deed Comstor succesvolle CMP's met vijf partijen, waaronder DITP, TelePresence en ADTS. “ADTS heeft er de ATP-status van Cisco voor videoconferencing aan overgehouden”, vertelt Govers trots. “Een ander voorbeeld is Acknowledge. Die hebben we klaargestoomd om datacenter oplossingen van Cisco te verkopen. We zitten inmiddels in de tweede fase van het CMP, met opnieuw vijf partners, vijf 'mentorpartijen': Dekom, aaZoo, Multicom, STS International en AMR Ict. Het mentorconcept is toepasbaar voor iedere architectuur die Cisco voert. Het is een uniform programma, waarmee we een selecte groep channel partners intensief begeleiden en een groei nastreven van hun omzet met Cisco-oplossingen van 50 procent per jaar. Dat kan door de samenwerking te optimaliseren tussen Cisco als leverancier, Comstor als distributeur en de channel partner als onze (directe) klant.”

EDGE

Het mentorprogramma is een onderdeel van EDGE: Engage, Develop, Grow, Extend. “De laatste E gaat over het genereren van nieuwe business samen met partners”, besluit Govers. “Hoe draaien we samen een leadcampagne? Of hoe draai je als channelpartner een marketingcampagne als je geen acquisitie wilt doen bij nieuwe eindgebruikers, maar liever je business met bestaande partners uitbreidt? EDGE is een 'overall' programma, het is onze 'corporate branding' om onze resellers verder te ontwikkelen. Daaronder hangen meerdere componenten, zoals mentoring, leadgeneratie en 'service catalogue', zoals Cisco het noemt. We behandelen vooral onderdelen die door Cisco nieuw in de markt worden gezet. Dat kan datacenter zijn, maar dus ook relatief nieuwe producten als FlexPod en OneDesktop.”

Lees meer op : www.nl.comstoredge.com

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!