Redactie - 29 mei 2015

Concurrentieslag om online bankieren

Nederland kent een van de meest geavanceerde mobiel bankieren markt in Europa. Het aantal functies van de apps neemt in een rap tempo toe. Steeds meer consumenten zullen in toekomst gebruik maken van de mobiele mogelijkheden.

Deze ontwikkeling komt in een stroomversnelling door het toetreden van online giganten, zoals Amazon en Uber, tot de markt. Daarom moeten banken hun consumentenervaring meer op mobiele bankieren richten en op een ‘mobile-first’ strategie of zelfs een ‘mobile-only’ strategie focussen. Hierbij hebben banken met drie unieke ontwikkelingen te maken: een toenemend gebruik van wearables, het voordeel van digitale portemonnees en innovatieve eigenschappen van mobiel bankieren.

Online bankieren en wearables

Wearable technologie is een van de meest recente disruptives van de financiële sector. Sommigen vinden het een korte hype, anderen zien in wearables de toekomst van de technologie. Door te investeren in wearable eigenschappen verminderen banken hun marketing kosten, verbeteren zij de consumentenervaring, generen publiciteit en komen zij dichter bij de klant. De eerste apps van banken omvatten de mogelijkheid tot saldo checken, betalingsbevestiging- en herinneringen. Echter, deze basisfuncties zijn al lang niet meer voldoende om aan de verwachtingen van klanten te voldoen. Nieuwe versies voor wearables zullen onder andere de mogelijkheid bieden om overboekingen te doen met je stem. Daarnaast zullen gezondheidsparameter als controle dienen, bijvoorbeeld bij het verhogen van het kredietlimiet.

Ondanks alle nieuwe ontwikkelingen blijven klanten gebruik maken van de traditionele diensten zoals geld lenen en sparen. Banken moeten de juiste balance vinden tussen traditionele en moderne dienstverlening om het vertrouwen van de consumenten te behouden en te vergroten.

Integreren van overige diensten met digitale portemonnees

De volgende stap voor mobiel bankieren is de integratie van mobiel bankieren met digitale portemonnees. Beide diensten vullen elkaar goed aan en verhogen het gebruiksgemak aanzienlijk. De integratie van extra functies zoals bonuskaart, sleutel van de hotelkamer of Air Miles kaart, zorgt voor een groeiend gebruik van de digitale betalingen. Daarnaast maakt het integreren van sociale netwerken, zoals Facebook, met de digitale portemonnee delen, geven en lenen naadloos mogelijk.

In onze snelle en technologisch gedreven samenleving is de vraag van de klant allesbepalend en moeten functies meteen beschikbaar zijn. De concurrentie tussen de aanbieders van digitale portemonnees is nog maar net begonnen. Om optimaal van de mogelijkheden gebruik te maken moeten banken digitale portemonnees integreren met andere diensten.

Innovatief mobiel bankieren

Mobiel bankieren, wordt steeds meer gebruikt en ontwikkelt zich snel. Om klantloyaliteit- en tevredenheid te waarborgen moeten banken blijven innoveren. Op dit moment integreren banken voorzieningen zoals het vastleggen van consumentendata via mobiele telefoons en overboekingen en bankzaken via een app. Communicatieplatformen zoals Skype en FaceTime maken klantenservice de hele dag mogelijk. Banken gebruiken social media om het ‘oude traditionele’ bankieren aan te pakken. Online communities moeten zorgen voor het klantvertrouwen. In de toekomst moeten banken zich meer richten op de personalisering van apps, het toevoegen van visuele mogelijkheden, de integratie van social media en het open stellen van de API voor derden.

Digitale innovaties zullen de banken voor nieuwe, grote uitdagingen stellen. Om de snelle ontwikkeling bij te kunnen blijven moeten zij meer investeren in hun digitale initiatieven. De grootste concurrenten van banken komen niet meer uit de financiële sector maar ontstaan door nieuwe, digitale technologieën. Online giganten als Amazon, Facebook en Uber mengen zich in de strijd. Om ook in 2020 moeten banken meer inspelen op de behoefte van de digital natives en mobiel een belangrijkere plaats geven in hun strategie.

Anil Gandharve, Associate Vice President van Mindtree

 

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!