Witold Kepinski - 17 juni 2015

Lothar Steegstra (Yes Telecom): 'Geen integratie vast-mobiel, maar mobiel-vast'

Mobiele communicatie krijgt steeds meer de overhand. Volgens directeur Lothar Steegstra van Yes Telecom, mobiele provider uit Leiden en grootste zakelijke MVNO van Nederland, hebben mobiele apparaten het zelfs definitief gewonnen van vaste toestellen. “We doen geen integraties meer van vast naar mobiel, maar juist van mobiel naar vast.”

Het aantal tablets in Nederland is inmiddels net zo groot als het aantal vaste pc's. Door de snelheid van 4G en alle ontwikkelingen in de cloud hebben medewerkers voor steeds minder soorten werkzaamheden een vaste werkplek nodig. “4G is echt een gigantische stap vooruit geweest”, vertelt Steegstra. “Vroeger moest je bepaalde dingen écht nog op kantoor doen, nu niet meer. Door de vergaande ontwikkelingen in de cloud worden functionaliteiten die voorheen alleen mogelijk waren met een vast netwerk, ook mobiel ontsloten. Een belangrijk voordeel van vaste telefonie was altijd dat je een beller in de wacht kon zetten en kon doorverbinden met een collega. Met Yes Mobiel+ kunnen we zo'n doorverbindfunctie net zo gemakkelijk toevoegen aan een mobiel abonnement.”

Yes Telecom gaat tegenwoordig de markt op met de belofte de integratie mobiel-vast te verzorgen. “De kreet 'van-vast-naar-mobiel' is verleden tijd”, meent Steegstra. “Mobiel is de norm geworden. Klanten hebben als basis een mobiel netwerk, maar willen bijvoorbeeld een vast telefoonnummer aan hun mobiele abonnement koppelen, of een PBX-functionaliteit. Wij bieden dergelijke functionaliteiten in Yes Mobiel+, dat vast en mobiel samenbrengt. Een MKB'er heeft op deze manier geen vaste lijn meer nodig, terwijl hij toch beschikt over alle gewenste functionaliteiten.”

'MKB koopt bij MKB'

Steegstra ziet Yes Telecom graag als dé mobiele communicatieprovider voor ondernemers, die uitblinkt in kwalificaties als maatwerk, snelheid, persoonlijkheid, betrouwbaarheid, duidelijkheid en transparantie. “We willen een bedrijf zijn met korte lijnen en veel persoonlijke kennis. We willen ondernemers behandelen zoals ondernemers behandeld willen worden: to the point, duidelijk, geen ingewikkelde taal, snel besluiten. Yes Telecom, zelf MKB, is helemaal gericht op MKB-klanten: ZZP'ers en bedrijven tot 100-150 medewerkers. We hebben een paar grotere klanten, maar daar is ons bedrijf niet per se op ingericht. We passen goed bij het MKB, vooral door een heel eenduidige distributiekeuze. We verkopen uitsluitend via partners, omdat we heilig geloven in het principe 'MKB koopt bij MKB'. Ook onze vierhonderd resellers zijn MKB'ers, die dicht bij hun klanten staan en daardoor goed kunnen adviseren. Dat is nodig, want er is veel veranderd in onze markt en er gaat nog van alles gebeuren.”

Yes Telecom is zelfstandig dochteronderneming van KPN, een aparte BV met een eigen KVK-inschrijving en een eigen werkwijze. Steegstra ziet grote behoefte in de markt aan een alternatief voor de grote merken KPN, Vodafone en T-Mobile. “Anders dan bij die reuzen zijn klanten bij ons niet verplicht om een heel pakket af te nemen. Vooral IT-resellers doen sommige dingen liever zelf, of kiezen voor bepaalde zaken voor een andere leverancier. Dat vinden we prima, we kijken per partij wat nodig is, ook qua ondersteuning.”

Mobile Service

De zelfstandigheid van Yes Telecom blijkt volgens Steegstra uit de overname van Mobile Service, eind 2014. “Die hebben we helemaal zelf gedaan. Mobile Service lijkt erg op Yes Telecom, verkoopt ook alleen indirect via businesspartners en onderscheidt zich net als wij door maatwerk en persoonlijke service. Maar Mobile Service is succesvol in het oosten en noorden, terwijl Yes Telecom ondanks een landelijke dekking voornamelijk klanten heeft in het midden, westen en zuiden. Dus die twee partijen vormen samen een perfect alternatief voor de grote brands. In de tweede helft van dit jaar gaan we samen onder de naam Yes Telecom de markt op. We blijven hoe dan ook werken vanuit twee locaties – Leiden en Hengelo – omdat we richting onze partners sterk hechten aan lokale aanwezigheid.”

De overname leverde Yes Telecom zo'n honderd nieuwe resellers op. Steegstra wil vooral meer IT-resellers in zijn stal. “Daarin was Mobile Service ons voor. Onze nieuwe partner werkt intensief samen met partijen als Unica Schutte en Contict. Ze hebben goed in de gaten gehad dat IT-partijen een andere vorm van ondersteuning nodig hebben. Het is niet de corebusiness van een IT'er om SIM-cards te leveren bij IT-oplossingen, dus dat moet je goed begeleiden. We willen de werkwijze van Mobile Service volgen om meer IT-partijen voor Yes Telecom te interesseren. We hebben meer IT'ers nodig, omdat voor een mobiele werkplek veel meer nodig is dan alleen een SIM-card. Stapsgewijs willen we nieuwe diensten introduceren, zoals mobile device management (MDM), unified communications (UC), beheer en beveiliging. Voor de toekomst staan nieuwe cloud services op stapel. Je zult steeds meer IT-partijen zien in de top van onze piramide, terwijl resellers die alleen focussen op mobiel het in de markt gewoon lastig hebben.”

Yes E-view

Halverwege 2014 introduceerde Yes Telecom een nieuwe kosten-analysetool. Steegstra: “Yes E-view is een gratis online factuuranalyse programma, waarmee gebruikers op dagbasis alle gesprekken en verbruikte data kunnen inzien. Je ziet gedurende de maand hoe een rekening zich ontwikkelt, zodat bijsturing mogelijk is. Vooral grotere eindklanten hebben behoefte aan dit product. Wij zien E-view als een onderscheidende tool ten opzichte van andere standaarden in de markt.”

Ook voor IT-resellers kan Yes Telecom van grote waarde zijn, is de overtuiging van Steegstra. “Wij kennen het mobiele wereldje. Anders dan de modale IT-reseller weten wij alles van SIM-wissels. Maar ook de factuurstroom, de inleg van orders, het financiële model; al die zorgen kunnen wij IT-resellers uit handen nemen. Veel IT-partijen willen meer doen met mobiel – onder andere vanwege de opkomst van mobiele werkplekken – maar hebben onvoldoende tijd om te investeren in de benodigde kennis en kunde. Ze hebben het gewoon te druk met hun business. Wij kunnen een heel specifieke SIM-card propositie maken voor een IT-reseller. Anders dan mobiele resellers verkoopt een IT-reseller geen mobiel abonnement, maar een totale ICT-oplossing, waarvan connectiviteit slechts een onderdeel is. Die connectiviteit moet zo naadloos mogelijk bij zo'n oplossing aansluiten. Daar zorgen wij voor.”]

Tien jaar Yes Telecom

Yes Telecom bestaat tien jaar. De ambitie voor de komende jaren is structurele groei. “We willen de grootste Mobile Virtual Network Operator (MVNO) van Nederland blijven”, vertelt Lothar Steegstra. “Samen met onze businesspartners willen we nieuwe diensten bedenken en lanceren. Maar die groei moet gestaag zijn. Geen 'big bang', maar langzaam nieuwe diensten in de markt zetten. Eigenlijk zoals we dat ook hebben gedaan met Yes Mobiel+, ons paradepaardje. We willen meer functionaliteiten toevoegen aan onze dienstverlening, zoals 'presence information' en bellen op de computer. Zulke uitbreidingen kunnen een aanzienlijke klantengroei opleveren. Toch is het belangrijkste dat klanten die voor ons kiezen, bij ons blijven. Het is nooit onze ambitie geweest om uit te groeien tot een grote corporate. Yes Telecom moet een platte organisatie blijven, waarin iedereen elkaar goed kent.”

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!