Witold Kepinski - 26 juni 2015

Fibéo biedt tool om met webcamopnames gebruikersgemak websites te testen

Fibéo biedt een tool om met webcamopnames het gebruikersgemak van websites te testen. Respondenten kunnen gewoon thuis achter hun eigen computer de usability van websites testen. Fibéo zegt hiermee marktonderzoek sneller, goedkoper en expliciet te make aldus Henk Jan Journée, oprichter van Fibéo.

Henk Jan Journée: "Skype, Facetime, conference calls en selfies. De camera op computers en telefoons heeft een nieuwe dimensie toegevoegd aan communicatie: het toont ons in het hier en nu en verschaft daarmee, hoewel digitaal, fysieke feedback. Dit is het uitgangspunt van Fibéo, een Amsterdamse start-up, dat een tool ontwikkelde om met webcamopnames het gebruikersgemak van websites te testen. Daadwerkelijk online marktonderzoek dus, waar het gros van het hedendaagse marktonderzoek nog altijd offline gebeurt. Respondenten van Fibéo zitten op elke gewenste plek en op elk gewenst moment achter hun computer om al navigerend commentaar te geven op de website of voeren opdrachten van marketeers uit."

Usability

Gebruikers die voortijdig het winkelwagentje verlaten, producten die niet goed te vinden zijn of een routing die niet optimaal werkt. Voor online marketeers zijn dit legitieme redenen om een marktonderzoek op te starten naar de usability van websites, aldus Henk Jan Journée. "Nieuw aan het front op dit gebied is Fibéo, dat met de webcam beeldopnames van gebruikers maakt, die al navigerend commentaar geven op een website. De voordelen zijn legio: een onderzoek van Fibéo is snel operationeel en respondenten zitten in hun natuurlijke omgeving. Bovendien spoor je de oorzaak van frustratie of onduidelijkheid van een website veel scherper op. Een film is allesbehalve statisch en brengt emoties van gebruikers helder voor het voetlicht."

ABN AMRO

De techniek is na veel ontwikkelen en testen is het systeem volledig stabiel, aldus Journée. "En in da afgelopen maanden heeft Fibéo een aantal succesvolle (test)cases afgerond voor partijen als MoneYou, News media, Rijkswaterstaat, ABN AMRO en Iamsterdam. De klanten zijn erg tevreden over de snelheid van levering in combinatie met de prijs. Geïnteresseerden maken op http://fibeo.nl een account aan en specificeren onderzoeksvragen. Vervolgens voeren zij mailadressen van hun panelleden in of kopen respondenten in van Fibéo, waarvoor een samenwerking met verschillende panelbureaus in Nederland, België, Duitsland en Engeland is aangegaan."

Hoewel het een volledig nieuwe manier is van marktonderzoek, vindt Henk Jan Journée, oprichter van Fibéo, het op zijn minst opmerkelijk de eerste te zijn die het op deze manier toepast. "Het is raar dat het meeste marktonderzoek nog altijd offline wordt gedaan. Respondenten rekruteren, onderzoeksruimtes regelen en dat alles op hetzelfde moment bij elkaar krijgen, ik geef het je te doen. Onze respondenten zitten thuis of in een café, terwijl hun webcam de gebruikerservaring registreert."

WK

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!