Redactie - 26 juni 2015

Is Oracle echt verkeerd bezig?

‘Met geen enkele vooraanstaande softwareleverancier is het zo moeilijk werken als met Oracle’ kopte De Financieele Telegraaf onlangs. Ook is er kritiek over de vorderingen die het bedrijf maakt in de markt van clouddiensten. De licentievoorwaarden zouden nauwelijks te doorgronden zijn, de omgang met klanten zou slecht zijn en de softwareleverancier zou het moeten hebben van klanten die nog steeds vastzitten aan zijn on-premise-software. Een aantal fikse beschuldigingen, maar is dit wel terecht?

Het klopt dat Oracle laat van start is gegaan met het aanbieden van clouddiensten. Ze hebben zich te lang gericht op het aanbieden van on-premise-oplossingen toen de cloud al in opmars was. Momenteel is het bedrijf echter aan een grote inhaalslag bezig. Onlangs heeft het 24 nieuwe clouddiensten geïntroduceerd en het is in omvang en diversiteit aan clouddiensten enorm groot aan het worden. Dit beperkt zich niet tot een database in de cloud, maar ook applicaties, integratie, business intelligence en business process management. Dus inderdaad, het aanbod aan clouddiensten was lang te beperkt, maar de cloud is nu serious business voor de leverancier en dat laat zich ook zien in de groeicijfers. De Oracle-stack die goed op elkaar aansluit bewijst dat Oracle ook in staat is zijn oplossingen in de cloud aan te bieden, waardoor het tevens toegankelijker is voor MKB-organisaties.

Het valt daarnaast niet te ontkennen dat de omgang met klanten in het verleden soms stroef verliep. Dit kwam onder andere door acties waarbij Oracle bij zijn klanten naging of zij nog wel compliant waren voor softwarelicenties. Bij verkeerd licentiegebruik werd de klant op het matje geroepen. De boodschap dat dit de nodige frustratie opleverde en meer klanten kostte dan dat het opleverde, heeft het bedrijf inmiddels begrepen. De laatste jaren pakken ze dit slimmer aan, gaan ze het gesprek met de klant aan en zijn ze flexibeler geworden. Oracle-partners spelen daarin ook een belangrijke rol: zij kennen de klant vaak beter en kunnen een advies op maat samenstellen waar iedereen mee uit de voeten kan.  

De kritiek die Oracle ontvalt, komt veelal van grote multinationals. Die hebben wel degelijk de mogelijkheid om over te stappen naar een andere leverancier, maar doen dit meestal niet omdat de oplossingen goed functioneren en er steeds nieuwe producten worden geïntegreerd door de overnames die Oracle doet. Daarnaast zijn de licentievoorwaarden bij Oracle niet complexer dan bij andere leveranciers. De mogelijkheden in de cloud en de daarbij horende licenties maken het gelukkig niet complexer. Een hybride licentievorm voor ontwikkel- en testomgevingen kan zelfs voordelen opleveren.

De kritiek op Oracle is dus deels terecht, maar het mag genuanceerder. Samenwerken met de vooraanstaande softwareleverancier is soms een uitdaging, maar dat is ook het geval bij andere leveranciers. Bij ilionx, waar we inzetten op applicaties in de Oracle-cloud, gaat de samenwerking prima.  De inhaalslag in de markt van clouddiensten is een feit en ook in de omgang met klanten is ondertussen veel verbeterd. De mogelijkheden die de Oracle-cloud gaat brengen met de omvang aan applicaties zorgt ervoor dat klanten ook echt kunnen kiezen.

Paul Jacobs, Business Unit Manager bij ilionx is o.a. betrokken bij de ontwikkeling van Oracle-applicaties in de Oracle-cloud voor innovatie in de zorg

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!