Axians levert Cisco IT-infrastructuur voor Store of the Future in Den Haag
Wethouder Joris Wijsmuller (Stadsontwikkeling) opende afgelopen week officieel de ‘Store of the Future’ in New Babylon in Den Haag. Dit eerste retail innovatie lab van Nederland is een initiatief van Gemeente Den Haag en Q&A Research & Consultancy. Het betreft een unieke samenwerking van meer dan zestig retailers, merken, vastgoedpartijen, technologie bedrijven en financiële partijen van de retail. Axians is een van de hoofdsponsors van Store of the Future en implementeerde voor de retail innovaties de onderliggende IT-infrastructuur voor dit innovatieplatform, in samenwerking met Cisco.
Consumenten worden steeds kritischer en gaan op andere manieren winkelen. Met de komst van het winkelen via internet moeten traditionele winkels steeds meer de concurrentie aangaan met online aanbieders. De fysieke winkel van de toekomst dient winkelen daarom leuker en vooral makkelijker maken, bijvoorbeeld door nieuwe technologieën toe te passen. In de Store of the Future worden deze werelden nu samengebracht, zodat online en offline elkaar kunnen versterken. Retailers kunnen hierin hun IT innovaties en nieuwe producten in een live omgeving testen en het winkelen interactief maken, waardoor de consument op een nieuwe manier kennismaakt met de producten en diensten.
“Wij hebben de Store of the Future samen met retailers en partners opgezet, met als doel de consument te laten ervaren en testen hoe de winkel van de toekomst er uit moet zien”, zegt John Terra, Research Director Retail bij Q&A Research & Consultancy. “Het innovatieve lab blijft in ontwikkeling, waarbij technologieën toegevoegd kunnen worden. Axians, het ICT merk van VINCI Energies, en Cisco kunnen ons daar bij helpen. De IT-infrastructuur van Axians biedt een goede verbinding aan zowel consumenten als retailers. Zo kan eenvoudig gebruik gemaakt worden van WiFi, en hebben retailers altijd de mogelijkheid om hun technologieën toe te passen.” Aanvankelijk ging Q&R Research & Consultancy op zoek naar een partner met voldoende ervaring op dit gebied. “Omdat wij niet eerder een project als dit hadden opgezet, vroegen wij de professionals van Axians hoe de meest ideale infrastructuur er uit zou moeten zien. Hun ideeën gaven ons vertrouwen, waarna zij de winkel van een zeer goed functioneel netwerk hebben voorzien. Het was een complex project, waarbij meerdere partijen betrokken waren. Dan is het fijn als een partner proactief is, met je meedenkt en flexibel is. Ik heb de samenwerking dan ook als zeer prettig ervaren. Hetzelfde geldt overigens voor de andere partijen, die eveneens een groot compliment verdienen.”
John Terra kijkt uit naar de toekomst, waarin Axians en Cisco als strategisch partners een belangrijke rol zullen spelen. “Nu de basis is gelegd kunnen we de toekomst gaan ontdekken. Hoe komen we in contact met consumenten via Apps en Bluetooth? Hoe kunnen we de data die we verkrijgen analyseren? We willen ons gaan richten op engagement en interactie met de consument. Daarbij blijven we de consument om feedback vragen, zodat het concept in ontwikkeling blijft.”
Winkelervaring
Edwin Prinsen, Managing Director Cisco Nederland: “Internet heeft de manier waarop we winkelen ingrijpend veranderd en toch staan we nog maar aan het begin. Zo kunnen we dankzij technologische innovaties in de ‘Store of the Future’ gaan zien hoe het fysieke winkelen een nieuwe dimensie krijgt. De ICT-infrastructuur hiervoor zorgt dat niet alleen de retailers alle mogelijkheden krijgen om hun vernieuwende winkelideeën uit te voeren, maar ook dat het publiek een ongekende winkelervaring kan krijgen. Het beste van twee werelden: de fysieke winkelervaring verweven met de interactie, het engagement en de informatievoorziening die de consument van online gewend is.”
Olav van de Reijken, Sales Director van Axians in Rotterdam: “Axians is in samenspraak met de technologie partners van the Store of the Future bezig met het realiseren van een zeer innovatieve nieuwe customer journey voor de retail. We zien immers dat IT een belangrijke rol neemt in de interactie met (potentiële) klanten. Daarom hanteren wij de slogan: “The best of ICT with a human touch”. Met deze unieke set van retail bedrijven en IT-specialisten gaan we de toekomst van retail en de manier waarop er met klanten om gegaan wordt herdefiniëren.”
WK