Redactie - 04 juli 2015

Time to change

Cloud Computing is al geruime tijd een bekende term in de wereld van Informatie Technologie. Als we in de tijd teruggaan, kom je de term al tegen rond het jaar 2000. Deze term is mede ontstaan door de opkomst van internet en wereldwijd omarmd. Het omarmen van cloud levert nieuwe mogelijkheden op om zaken te doen. De wereld van technologie vraagt om innovatie en een manier om zoveel mogelijk mensen te beïnvloeden, te informeren en volgens consumptie te werken. De nieuwe generatie heeft behoefte om zo snel mogelijk succes te boeken. Dit is de generatie die er ook voor zal zorgen dat innovatie zich richt op het simpeler en efficiënter maken van ieders werk en leven.

Ook voor een distributeur als Ingram Micro brengt cloud computing nogal wat verandering teweeg. Met de lancering van de Marketplace in Barcelona heeft Ingram Micro zijn visie laten zien op het zijn van een value-add distributor voor zijn klanten. Het is essentieel dat Ingram Micro zich de cloud eigen maakt alvorens cloud computing te kunnen definiëren naar resellers.

Cloud Computing
‘Duur’ en ‘onveilig’ zijn veel voorkomende termen die op dit moment worden genoemd als men over Cloud praat. Om dit goed te begrijpen ga ik even terug naar het verleden toen ik zelf als ICT Consultant werkzaam was. De manier waarop ook toen tegen cloud aangekeken werd, roept veel vraagtekens op. Wat mij het meest verbaasde in die tijd was hoe er op C-level werd – en wordt – gekeken naar de cloud. De mens is meestal geneigd om zich vast te houden aan datgene waar hij goed in is. Dit is ook een valkuil, omdat er meer dynamiek wordt verwacht vanuit de technologie. Technologie evolueert zo snel, dat de meeste mensen moeite hebben om het bij te houden. Trends volgen elkaar sneller op en vendoren doen er alles aan om hun producten op de markt te krijgen. Leveranciers hebben steeds vaker direct contact met de eindklant, en de keten heeft soms moeite alle ontwikkelingen bij te benen. Wat is allemaal mogelijk en welke kant gaan we op?

Een enkeling bestempelt cloud nog steeds als hype, en kiest ervoor er niet aan mee te doen. Uit principe, omdat men het aanbod nog niet volwassen genoeg vindt, of om tal van andere redenen. Op het gebied van veiligheid ben ik realistisch: uiteindelijk is alles te kraken. Hackers zijn creatief en zullen out-of-the-box blijven denken om beveiligingen te omzeilen. Dat betekent niet dat cloud onveilig is. De kennis en beveiliging van de meeste producenten is vele malen groter dan bij het gemiddelde MKB. Ik hoop dan ook dat cloud providers er alles aan zullen blijven doen om hun status te behouden op het gebied van security.

Solution Selling
Als tijden veranderen moeten wij als distributeurs ook gaan veranderen. Onze klanten verwachten steeds meer van ons als leverancier en daar geef ik ze geen ongelijk in. Vendoren werken hard aan innovatie en beschikken over de kracht om hun producten in de markt te zetten. Als distributeur kunnen we hierin een rol spelen door oplossingen voor de klanten te identificeren en deze aan te bieden. Dit kan ook in de vorm van een samenwerking met een reseller. Wat je dan krijgt is een combinatie van een winkelpand met een online shop als extra. En later zal die balans verschuiven, waarbij een winkelpand ontstaat als aanvulling op de dienst van een online shop. Dit principe zien we vooral bij "Born in the Cloud" bedrijven, waarbij de consument aanjager is om naast virtuele diensten ook fysieke producten te leveren.

Bij Solution Selling staat de vraag "hoe kunnen we de klant het beste faciliteren?" dus centraal. Ook wij zullen meer moeten gaan doen dan alleen het leveren van producten. Als je een value-add leverancier wilt zijn, dan zou je aan de hand van de trend watchers, bedrijven kunnen helpen om hun business focus te vernieuwen. Een goed voorbeeld voor business transformatie is het product SkyKick. Wij denken mee met de klant en we zien hun knelpunten. ICT professionals denken nog te vaak in techniek terwijl de gebruiker een oplossing zoekt, waarbij techniek slechts het middel is. Deze vraagstukken zijn op te pakken door een goede onderlinge samenwerking. Iedere persoon in het bedrijf is een bron van kennis. En kennis is hetgene dat je nu nodig hebt om met elkaar, voor elkaar, te werken aan een oplossing. Een ieder heeft zijn aandeel in het gezamenlijk belang.

Time to change
Ben je bereid om te veranderen of gaat de verandering jou voorbij? Cloud adoptie, zoals ik al eerder zei, vindt nú plaats. Waar er voorheen alleen Enterprise omgevingen mee werkten, wordt het nu toegankelijker gemaakt voor de midsize en zelfs de small businesses. Eigenlijk is cloud in de toekomst een plek voor iedereen. Waar je voorheen je IT begon met een schets van de infrastructuur en het datacenter, is nu een stabiele internetverbinding het belangrijkste onderdeel in dit geheel. De oudere generatie heeft al wat veranderingen meegemaakt. Zij hebben onze wereld zien digitaliseren en zij waren zelf soms betrokken bij deze verandering. Elke verandering was duidelijk zichtbaar. De grootste verandering staat ons nog te wachten. De wereld van digitalisering gaat intelligentie toepassen in de techniek. Waar kom je dit al tegen? Bijvoorbeeld in ziekenhuizen en op luchthavens, maar nu ook in een horloge zoals de Fitbit. De koppeling tussen technologie en onze dagelijkse levens was een paar jaar geleden nog een mythe. Tegenwoordig wordt er continu gedacht aan hoe we technologie kunnen consumeren op een manier die onze gezondheid, ons leven en ons geluk verbetert. Techniek wordt dan echt een verlengstuk van wie we zijn. Zo treft cloud computing bijna iedereen die in de moderne wereld van technologie leeft. Als ik bedenk hoe ingewikkeld het soms kan zijn, ben ik blij dat ik de geboorte van cloud computing meemaak. Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt om mee te gaan in de ontwikkeling, kom je in een hele andere mindset. Deze denkwijze is zowel cloud based als on-premise georiënteerd, en dat heeft dan weer als voordeel dat je een breder zicht hebt op alle mogelijkheden.

Door: Franklyn Cecilia, Field Technical Cloud Consultant, Ingram Micro Cloud

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!