Redactie - 13 juli 2015

City Football Group (CFG) gaat technologie van SAP inzetten

City Football Group (CFG) gaat technologie van SAP inzetten voor het verbeteren van de sportieve prestaties, het dagelijks management en de fanbeleving.

City Football Group is eigenaar van Manchester City FC, New York City FC, Melbourne City FC en Yokohama F. Marinos. De groep is de enige voetbalorganisatie ter wereld die beschikt over vier verschillende clubs verspreid over vier continenten. Voor een effectief sportief en zakelijk management is technologische hulp dan ook meer dan welkom.

Sportieve prestaties naar hoger niveau
SAP werkt samen met CFG voor het analyseren van allerlei data voor de verbetering van de prestaties van zowel individuele spelers als het gehele team. Door het plaatsen van alle beschikbare informatie in de juiste context ziet de club het effect van trainingen op de spelers. Daarnaast voorkomen zij met SAP Cloud for Sports blessures, zien ze hoeveel tijd sporters nodig hebben voor herstel, en stellen ze een strategie op voor het verslaan van de tegenstander. Ook kunnen ze zien welke andere aspecten, zoals slaappatronen en voedsel, de sportieve prestaties beïnvloeden.

Effectiever dagelijks management
De samenwerking met SAP moet ook het dagelijkse management van CFG verder verbeteren op het gebied van onder meer financiën, HR en marketing. Dankzij het analyseren van data kan de club tal van processen verbeteren. Denk hierbij aan het verbeteren van de aanwezigheid op social media, het verhogen van de kaartverkoop met behulp van gerichte campagnes en het realiseren van meer resultaat uit merchandise.

Ook biedt SAP technologie ondersteuning voor talentmanagement. Denk hierbij aan het aantrekken van talenten en het beoordelen en ontwikkelen van specifieke vaardigheden.

Voor het verbeteren van het management zet CFG diverse cloud-oplossingen van SAP in, zoals SuccessFactor-oplossingen, het SAP Jam-socialsoftwareplatform en SAP Simple Finance powered by SAP HANA.

Grotere fanbeleving
CFG en SAP hopen de manier waarop fans voetbal beleven een boost te geven, door zich meer te richten op de fanbeleving. SAP technologie projecteert in het Etihad Stadium, het stadion van Manchester City, real-time wedstrijdgegevens en inzichten op grote schermen. Hierdoor moeten fans een beter inzicht krijgen in het spel en de tactieken van voetbalteams.

CFG zet voor een verbeterde fanbeleving SAP oplossingen voor customer engagement en commerce en customer experience management software van hybris in.

Gemakkelijk via de cloud
De SAP oplossingen draaien in de cloud, op het SAP HANA-platform. Dat platform maakt razendsnelle verwerking van gegevens mogelijk. Medewerkers kunnen daardoor eenvoudig en overal bij de data, via smartphones, tablets en pc's.

CFG is niet de eerste voetbalorganisatie die kiest voor een samenwerking met SAP. In 2014 werkte het concern al samen met het Duitse nationale team (DFB) voor het verzamelen en analyseren van spelersdata tijdens trainingen. Doelstelling hierbij was het dusdanig verbeteren van de sportprestaties dat Duitsland wereldkampioen zou worden. Naast voetbal heeft SAP ook tal van samenwerkingen met andere sporten en verenigingen, zoals hockey, zeilen, tennis, ijshockey, golf, Formule 1, cricket, American football, honkbal en basketbal.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!