Redactie - 25 augustus 2015

GFI speelt via Portland in op behoeften MKB

Softwareleverancier GFI heeft zijn oplossingen volledig toegewijd aan het midden- en kleinbedrijf. En dat terwijl de meeste succesvolle softwareleveranciers doorgroeien naar enterpriseniveau, vertelt Kim van Brugge, CEO van distributeur Portland. "In de tien jaar dat de oplossingen van GFI nu door ons worden aangeboden, heeft GFI zijn positie in het MKB versterkt en bieden ze software die aansluit bij de behoeften van de markt."

Waar grote bedrijven een IT-afdeling hebben die vaak in alle IT-behoeften voldoen, is het voor midden- en klein bedrijven (MKB) niet gebruikelijk om IT-professionals in dienst te hebben. Dat realiseerde ook softwareleverancier GFI, die bedrijven in staat stellen hun netwerken te bewaken, beheren en beveiligen. De producten van GFI moeten zijn eenvoudig te implementeren, configureren en creëren zijn om direct toegevoegde waarde voor klanten. ‘MKB moet zich kunnen richten op zijn core business’, vertelt Thomas Witting, director distribution EMEA bij GFI.

Customer support

Het MKB huurt IT-adviesbureaus en dienstverleners in om oplossingen te selecteren, te implementeren en aan te passen. Vaak gaan kleinere bedrijven relaties aan voor een langere periode om bij nieuwe vragen of behoeften vanuit de business, de juiste oplossingen te kunnen selecteren en oudere oplossingen te optimaliseren. Door de jaren heen ontstaat een innige band tussen de dienstverleners en de eindklant, een relatie waarvan GFI afhankelijk is.

"De beste ondersteuning voor het MKB wordt geleverd door partijen die dichtbij de klant staan. Daarom werken we voor honderd procent van onze business met channel partners" vertelt Witting. GFI’s partners spelen eveneens een cruciale rol in de softwareontwikkeling. "Zij zijn onze oren, ogen en neuzen in de markt. Zij kunnen elke feedback die in de markt aanwezig is, opvangen en naar ons terugspelen." Het ontwikkelen op basis van klantbehoefte blijft voor GFI belangrijk, ook nu het bedrijf is overgenomen door softwareleverancier Aurea en een nieuwe CEO heeft aangesteld.

"De overname is precies wat GFI sterker zal maken. Hierdoor komt GFI volledig los te staan van LogicNow (voorheen GFIMAX en IASO). De nieuwe CEO Scott Brighton heeft de eerste aanzet voor vernieuwingen van ons portfolio al aangekondigd. Momenteel leveren we award-winning on-premise oplossingen, maar we gaan die ook naar de cloud brengen", aldus Witting.

Blijvend investeren in partners

GFI heeft een sterke focus op de channelpartners en daarin blijft de softwareleverancier dan ook investeren. Dat geldt ook voor de samenwerking met Portland op wiens platform GFI aansluiting vindt met de Nederlandse partners. Zo co-creëren GFI en Portland marketinguitingen zodat de relevantie wordt verhoogd. Recentelijk werd de campagne ‘get on board, stay on board’ gelanceerd, waarbij Portland en GFI samenwerken om partners te enthousiasmeren.
De meest geleverde oplossingen van GFI zijn, GFI MailEssentials, Archiver, LanGuard en WebMonitor. Deze oplossingen helpen het MKB om e-mail te beveiligen, een onderwerp dat volgens Witting altijd actueel blijft. Ook FaxMaker komt in de top voor, op gelijke hoogte met WebMonitor. Dat is geen verrassing, vertelt Van Brugge: "Bijvoorbeeld in de advocatuur voldoet de e-mail niet aan de regelgeving."

Eenvoudig in gebruik

Hoewel de oplossingen eenvoudig te implementeren en in gebruik zijn, wil GFI zijn partners volledig ondersteunen, zodat ze de oplossing zonder problemen klaar kunnen zetten bij de eindgebruiker. Daarom is het online trainingscentrum volledig vernieuwd. ‘De informatie over onze producten is in hapklare brokken beschikbaar in de vorm van video’s en artikelen. Resellers kunnen vervolgens een examen afleggen en een certificaat bemachtigen’, vertelt Witting.
De trainingsportal is ook onderdeel van de campagne ‘get on board, stay on board’. Resellers kunnen punten winnen voor verschillende activiteiten, zoals het behalen van certificaten, maar ook het binnenhalen van new business. Degene die aan het eind van 2015 de meeste punten weet te behalen, wint uiteindelijk een reis naar Malta. ‘Zo combineren we het nuttige met het plezierige’, vertelt Van Brugge. ‘En dat werkt maar al te goed.’

Door: Anne van den Berg

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!