Redactie - 30 september 2015

De cloud dwingt digitale organisaties tot verandering

Cloud-oplossingen zijn the new normal: steeds meer klanten vragen erom. Geen wonder, want de cloud biedt geautomatiseerde standaarden en zorgt dat beheer- én ontwikkelkosten aanzienlijk dalen. Dat de grote internationale bedrijven al langer doordrongen zijn van deze voordelen, bleek op de AWS Summit van 2 juli in Amsterdam. Hier vertelde Amazon CTO Werner Vogels dat een ruime meerderheid van de AEX-bedrijven inmiddels op de Amazon-cloud zit. We gaan interessante tijden tegemoet, waarin oude zekerheden verdwijnen en veranderingen de enige constante zijn. Wat betekent dat voor digitale organisaties en agencies?

Besparingen in beheer en ontwikkelkosten

De almaar versnellende cloud-ontwikkelingen hebben tot gevolg dat door automation en kostenreductie per saldo minder beheerders dan vroeger nodig zijn om online platforms te managen. Deze trend zullen we ook terug gaan zien in software-ontwikkeling. Voor een relatief kleine oplossing (een corporate site, een eenvoudige webshop) wil je nu eenmaal niet de hoofdprijs betalen. En terecht!

De voordelen van standaardisering

Zowel je beheerkosten als je ontwikkelkosten dalen dankzij geautomatiseerde standaardoplossingen die je vervolgens door middel van DEVOPS-cycli optimaliseert. Online strategie en concept moet je nog wel doen, natuurlijk. De techniek wordt echter een commodity.

Mirabeau ontwikkelde kant-en-klare digitale showrooms

Een digital agency zou dus niet langer de SRV-wagen voor moeten rijden met alle diensten en consultants die je kunt bedenken. Onze cloud engineers en CMS-experts ontwikkelden dan ook zogenaamde ’showrooms’: volledig functionerende demo-applicaties die met een druk op de knop worden uitgerold in de Mircrosoft Azure of Amazon cloud. Zo kunnen we in no time een digitale omgeving voor je uit de grond stampen als basis voor een online platform.

Einde van de suite approach?

Bedrijven gebruiken vaak nog grote CMS- of e-commerce-pakketten, maar het wordt tijd dat de grote leveranciers hun suite approach op dit vlak herzien. Hoewel de one-stop-shop gedachte nog wel even dominant blijft, is de aanpak duur en druist deze in tegen de trend van microservices en containerization. De cloud zal de leveranciers dwingen tot een verkaveling van hun propositie.
De suite versus best-of-breed gedachte zal hierdoor ongetwijfeld in het voordeel van de laatste uitvallen. Waarschijnlijk betekent dit echter niet het einde voor de bouwers van deze suite-producten. Ze zullen zich alleen wel moeten opknippen, zowel technisch als qua licentie. Of zoals Adrián Garcia het in een recente blogpost verwoordt: “When we talk about microservices, we mean splitting the application components so the service we provide is a result of the cooperation between smaller applications with a clear defined purpose.”

Hoge licentieprijzen verdwijnen

De licentieprijzen voor suite-pakketten zullen dalen als er voor alle componenten goedkopere alternatieven in de cloud beschikbaar komen. Deze race-to-the-bottom heeft eerder al geleid tot het einde van veel traditionele hosting-bedrijven. Voor suite-leveranciers zal de uitdaging bijna net zo groot worden. Hun producten moeten lean-and-mean worden, want de cloud wil het.

Wat doen de digital agencies?

De digital agencies volgen deze trend door DEV en OPS verder te versmelten. En dan bedoelen we niet dat beheerders en developers vaker bij elkaar in een team zullen zitten, maar dat ze steeds meer op elkaar gaan lijken. Dat wil niet zeggen dat er geen hardcore development meer nodig is. De vraag is in hoeverre dat nog (uitsluitend) bij de agencies zal plaatsvinden.

Eigen ontwikkeling zal afnemen, aangezien de make-or-buy afweging in het cloud-tijdperk met zijn sterk dalende prijzen steeds vaker in het voordeel van ‘buy’ zal uitvallen. De bulk van de werkzaamheden zal dus bestaan uit het slim aan elkaar knopen van microservices die ergens anders ontwikkeld zijn. En dat is niet het enige…

Wat te denken van Lenny Pruss, die zegt: “Therefore we’re likely to see not only a new set of tools to manage applications through dev, test and production, but also a new organizational toolkit for managing people and processes. In my mind, this trend promises to produce dozens, if not hundreds, of exciting new companies.“ En producten en technieken, voeg ik er dan maar even aan toe, die we ons snel eigen zullen maken.

Klaar voor de toekomst

De impact van de cloud is dus gigantisch. Als we alle buzzwords laten voor wat ze zijn, zien we dat de manier van werken voor digital agencies zodanig verandert, dat klanten sneller geholpen worden, met een stabielere oplossing, voor een lagere prijs.

Oude vaardigheden worden minder belangrijk, nieuwe vaardigheden ontstaan en worden gevraagd. Mede daardoor moeten organisaties en agencies constant anticiperen op veranderingen. Bij Mirabeau zijn we hier niet bang voor. Sterker nog, we omarmen de veranderingen en pakken in hoog tempo door. Zo scholen we onze developers, architecten en consultants bij tot cloud-developers, cloud-architecten en cloud-consultants. Want dát is de toekomst!

Auteur: Roger Koeijvoets, Senior Technisch Consultant bij Mirabeau. Roger adviseert klanten over online architecturen en producten.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!