Redactie - 07 oktober 2015

Digitale olifanten

Ergens is een jongeling bezig nieuwe code te schrijven, die dingen mogelijk maakt voor de helft van de prijs waarvoor uw bedrijf dat momenteel doet. Klinkt vreemd, maar dit kan zomaar waar zijn. Vraag maar aan Blockbuster wat Netflix deed. Of vraag Kodak wat Facebook deed. Of vraag een boekhandelaar wat hij vindt van Amazon. In al die gevallen was een kleine onbekende start-up in staat om gevestigde merken te laten omvallen. Al deze jonge ondernemers begrepen dat het internet ons totaal nieuwe mogelijkheden biedt, die op drie manieren anders zijn: een intuïtief applicatieontwerp, big data mogelijkheden en ten slotte slimme analytics van die verzamelde data. En nog steeds is de creativiteit in de markt huizenhoog en vliegen de start-ups ons om de oren met nieuwe ideeën en mogelijkheden die de huidige techniek ons biedt.

Digitaal ondernemerschap
Het Darwinistisch proces, waar ik al eerder een blog over schreef, laat de beste spelers zichzelf verder ontwikkelen. Dat geldt ook in onze digitale wereld: de slimste digitale ondernemer wint het van de minder bekwame. Hoe beter iemand de kwaliteit van data en uniekheid van informatie kan herkennen, des te meer kans op (digitaal) succes. Hoe behendiger en natuurlijker zijn of haar app met de gebruiker communiceert, des te groter de kans dat deze app door gebruikers wordt toegepast.

In het verleden werden gebruikers wekenlang getraind om een applicatie te kunnen gebruiken. Denk aan de ERP- en CRM-systemen van tien jaar geleden. Dikke gebruikershandleidingen en druk bezette help-desks. En denk nu eens aan de app die u vanmorgen downloadde van Apple of Google. Hoelang duurde het voor u deze begreep en kon toepassen? U kunt geld overmaken, vliegreizen boeken en verzekeringen afsluiten via apps waar u zelfs nog geen minuut training voor nodig had.

Semplicità
Ik hoorde laatst dat het geheim van de Italiaanse keuken het woord semplicità is. Eenvoud. Voor de derde platform apps is dat ook het geheim: hoe eenvoudiger hoe beter. Hoe meer gefocusseerd hoe beter. Doen waarvoor men het gebruiken wil, niet meer en niet minder. Denk aan het succes van de iPod in relatie met de Blackberry. Het succes van WeTransfer of Dropbox.

De producten die we gebruiken zijn dataproducten geworden. Wat levert Netflix? Data. Wat levert Facebook? Data. Twitter? Uw betaal-app? Uw favoriete game? Data, data, data. En die data staat niet meer op grote schijven of floppydisks. Klein en bijna onzichtbaar voor de gebruiker zit dat in je telefoon, je tablet of ergens in een cloud. Tienduizenden keren goedkoper dan tien jaar geleden. En juist door deze enorme kostenreductie zijn dataproducten spotgoedkoop te maken en te verhandelen.

Data business
Digitale informatie kan ook goedkoop via allerhande nieuwe kanalen worden verspreid. Innovatieve dataproducten zijn overal bruikbaar. Inderdaad, dataproducten. Nieuwe succesvolle ondernemers verkopen dataproducten. Denk aan Über, denk aan Airbnb, denk aan Indeed, denk aan Esurance of VerzekerUzelf. Deze bedrijven verzamelen en verkopen data. Data die voor u waarde heeft. Producten die u een dienst bewijzen. Intuïtieve simpele apps die het leven makkelijker maken.

Maar traditionele bedrijven kunnen dit kunstje natuurlijk ook. Marriot’s nieuwe digitale conciërge is een mooi defensief tegen Airbnb. Londense taxichauffeurs hebben een eigen app ontwikkeld om met Über te concurreren. Met digitale producten kunt u eenvoudig over de drempel bij uw klanten komen en omgekeerd. Dat is niet slechts voor start-ups weggelegd.

Dansende olifanten
Lou Gerstner, voormalig CEO van IBM vroeg zich in zijn boek in 2003 af “Wie zegt dat olifanten niet kunnen dansen?” Gevestigde bedrijven kunnen zeker innovatief zijn. En ze hebben interessante voordelen boven jonge start-ups. Ze hebben decennia lang bewaarde data en informatie. Ze hebben een gevestigde sociale media wereld waarin ze al bekend zijn. Ze hebben een georganiseerde back office om hun organisaties robuust te ondersteunen. Kortom, ze hebben in de wereld van dataproducten een interessant voordeel dat ze kunnen uitbuiten.

In het huidige competitieve landschap kan predictive analytics al snel een relevant voordeel opleveren. Het Internet of Things maakt met sensoren van heel veel fysieke producten al snel (ook) een digitaal dataproduct. Uw relatie met klanten is voor een groot deel al in data vastgelegd, die data omzetten naar voorspellend klantgedrag, zoals Amazon dat ook doet, is niet zo heel moeilijk. Uw fysieke winkel kunt u combineren met een digitale winkel en op die wijze het beste van die twee werelden samenbrengen.

Digitale olifanten
Gevestigde bedrijven die de innovatiehandschoen oppakken kunnen relatief snel digitale olifanten worden, die net als vele start-ups in deze nieuwe informatiemaatschappij dataproducten gaan produceren. De sleutel daarbij is om creatief naar uw eigen databezit te kijken en opwindende nieuwe diensten te verzinnen voor uw klanten. Focus en probeer niet de hele wereld tegelijkertijd te veranderen. Ga uit van uw strategische doelstellingen en herken de marktvraag sneller dan uw concurrenten door realtime met uw klanten te communiceren.

De Real Time Enterprise vraagt Real Time Services gebaseerd op mobiele communicatie, cloud-standaarden, snelle app-ontwikkeling en data analytics. De techniek is daarvoor aanwezig en als u hier interesse in heeft, sta me toe u schaamteloos deze link naar EMC’s Big Data Vision Workshop te geven waar we deze transformatie voor u uitwerken en duidelijk maken. Olifanten gaan pas dansen als het orkest begint te spelen. Als u goed om u heen kijkt, ziet u de dansvloer al vollopen. Doet u mee?

Geïnspireerd op een interne blog van Joseph DosSantos, director Enterprise Information Management bij EMC: Digital Darwinism: Survival of the Most Data Savvy.

Door: Hans Timmerman, CTO EMC Nederland

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!