Redactie - 06 februari 2016

Nick Galea verovert met 3CX de soft PBX markt

Als het onderwerp hosted PBX op tafel komt, dan kan je niet om 3CX heen. En wie over 3CX, een bedrijf met Nederlandse oorsprong, praat heeft het uiteraard al snel over Nick Galea (foto), de oprichter, CEO en geestelijk inspirator van deze onderneming. Nick is in Nederland zo’n twintig jaar geleden begonnen, eerst met zijn softwarebedrijf GFI en later (in 2006) via 3CX met het uitwerken van zijn telecommunicatieconcept. Uiteindelijk heeft hij via omzwervingen gekozen voor een vestiging in Cyprus. Aldaar vindt ook nu nog steeds alle code ontwikkeling plaats.

Met de ontwikkeling van een eerste concrete oplossing werd in 2005 begonnen, waarna een marktintroductie in 2007 volgde. Nick Galea: “We hebben relatief lang moeten wachten op het moment waarop de markt rijp was voor deze technologie. De standaardisatie liet lang op zich wachten.” Door van scratch af aan te beginnen, en bijvoorbeeld geen derivaat van een bestaand product te zijn, hebben we de tijd kunnen gebruiken om een degelijk fundament te leggen. We hadden bijvoorbeeld Asterisk als uitgangspunt kunnen kiezen, maar we hebben bewust voor een eigen architectuur gekozen. Dat geeft ons nu de vrijheid die onderscheidend is van andere producten.”

Licentieproces

Met op dit moment tenminste 50.000 licenties in gebruik, kan een gebruikersbestand van meer dan 1 miljoen gebruikers geclaimed worden. Exacte aantallen zijn moeilijk te geven, het licentiemodel gaat uit van simultane verbindingen (poorten). Kleine licenties tot 4 simultane poorten zijn gratis en in de praktijk voldoende voor ondernemingen met maximaal 10 medewerkers. Daarboven moet er per poort betaald worden.

De 3CX omgeving is ontwikkeld om op Windows servers gebruikt te worden. Galea: “Een bewuste keuze omdat hierdoor door de klant de bestaande kennis inzake het beheer van Windows systemen ingezet kan worden, en er dus geen extra opleidingen voor een Linux beheerder nodig zijn.” Het opleiden van systeembeheer is altijd een issue als proprietary systemen (zoals Skype for Business en Avaya) ingezet worden.

3CX levert enkel de systeemsoftware, het is aan de gebruiker om rond dit telefonie concept de componenten te zoeken die aansluiten op de geuite wensen. Een mooie rol voor de reseller. Hij kan met behulp van SIP-truncks, gateways en IP handsets het systeem compleet maken. Inclusief de zo belangrijke after sales support. De te gebruiken IP-terminals kunnen bijvoorbeeld de bekende Cisco kantoortelefoons zijn. Maar ook voor smartphones en PC’s zijn er apps die als VOIP-cliënt te gebruiken zijn, in het bijzonder Android en iOS (Apple). De support voor de minder populaire Microsoft Windows telefoons ontbreekt. Galea: We hebben naar aanleiding van vragen uit de markt een Windows Phone app ontwikkeld. Dat zou simpel en snel mogelijk moeten zijn. Helaas het werd een kostbaar en langdurig project. En toen het klaar was ontbrak de belangstelling.” Nee aan die cliënt zullen ze bij 3CX voorlopig geen aandacht schenken. Temeer ook dat het hele licentieproces rond deze apps complex blijkt te zijn. Voor PC’s (Mac en Windows) zijn uiteraard wel ondersteunende programma’s beschikbaar.

Resellers, zijn de sleutel tot succes

3CX verkoopt het product enkel via resellers. Ook gewoon downloaden op het internet is niet aan de orde. Door de samenwerking met deze leveranciers staat men dichter bij de klant en wordt het mogelijk maatwerk te leveren. Hoe beter de reseller presteert, des te meer faciliteiten ze aangeboden krijgen. Het is niet per se nodig om de 3CX op de eigen locatie te hosten. 3CX biedt het product ook als managed service aan. Via geselecteerde partners zoals bijvoorbeeld Motto Communications, kunnen klanten en of resellers capaciteit afnemen die vervolgens via een eigen concept weer aan eindgebruikers ter beschikking gesteld kan worden. Zo ontstaat een model met capaciteit conform de wens van de klant.

De vraag naar hosted services, waarbij 3CX dus geheel virtueel in de cloud draait (de software is inmiddels VMware Ready en werkt zowel op vSphere als op Hyper-V.), groeit gestaag. Het is een dynamisch concept waarbij de eindgebruiker enkel voordeel zal ervaren. Nick Galea: Wij hebben nu een platform samen met serviceproviders (partners of resellers), met tot 50 PBX’en die simultaan op een systeem geïnstalleerd zijn. Hoewel dus op één fysieke server, zijn de omgevingen voor de volle 100% fysiek gescheiden. Door de hybride aanpak ontstaan ook weer nieuwe business modellen. Een klant kan naadloos wisselen tussen on site en hosted, waarbij een keuze uit verschillende licentiemodellen mogelijk is. Vooral resellers (zij zijn uiteindelijk de partij die de klant van dienst zijn), zullen hier blij mee zijn, want ze kunnen zeer flexibel en schaalbaar de diensten aan de eindgebruiker leveren.

Wat kunnen we in de toekomst verwachten

Het huidige 3CX-platform is geen eindpunt, het is het begin van een bruisende reeks nieuwe ontwikkelingen. Centraal staat daarbij WebRTC, een techniek die nieuwe communicatiediensten mogelijk maakt via enkel een browser. Chrome is de browser die op alle platformen inmiddels te vinden is en de standaard al perfect ondersteunt. Galea: “Microsoft heeft in zijn nieuwe Edge browser geen support voor WebRTC geïntegreerd en conform de markttrend is het gebruik van plug-ins ook onmogelijk gemaakt. Je ziet daarom steeds meer klanten die Chrome als hun primaire browser gebruiken.” Dat maakt ook direct duidelijk dat de introductie van Edge als opvolger van Internet Explorer nog lang geen succes is. Toch ziet 3CX, maar ook trendwatchers, veel potentie voor WebRTC. Deze communicatietechnologie werkt zonder een complexe backoffice en heeft louter een URL nodig. Bellen per URL (met spraak en beeld) wordt de trend want de hele communicatie vindt plaats via een venster in het browser scherm. Speciaal voor de iPhone is door 3CX wel een app ontwikkeld die de WebRTC functionaliteit naar dit platform brengt. WebRTC gaat een revolutie ontketenen en bestaande platformen zoals Lync (Skype voor business) het leven behoorlijk zuur maken. Het is een open standaard die geen specifieke centrale server nodig heeft.

Alles samenvattend valt eigenlijk op dat de PBX een beetje traditioneel is. Wel ondersteuning voor fax, maar geen integratie van sociale media. Galea is daarover vrij duidelijk; hoewel fax feitelijk uitgestorven lijkt te zijn blijft er een beperkte vraag naar deze technologie bestaan. Het gaat nog jaren duren eer het echt verleden tijd is. Daarnaast is de trend om sociale media als communicatiekanaal te gebruiken in dit marktsegment inmiddels evident, maar Galea vindt dat meer een feature dat in een goed ticketing systeem thuishoort. Een PBX vindt hij het niet de juiste plaats om zo’n feature te integreren.

Door: Hans Steeman

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!