Redactie - 08 februari 2016

Drie-O Automatisering ontwikkelt online backup dienst met Altaro

Drie-O Automatisering ontwikkelt online backup dienst met Altaro image

Onderhoud, ontwikkeling en ondersteuning op het gebied van ICT, daar staan de drie o’s van Drie-O Automatisering voor. Het bedrijf uit Sint-Oedenrode is al bijna twintig jaar de vraagbaak voor tal van klanten als het gaat om hun ICT-vraagstukken. Het doel van Drie-O is volgens directeur Mark Wijgergangs het ontzorgen van de klant. “Wij richten ons met name op mkb-bedrijven met rond de zestig werkplekken maximaal, en op het onderwijs.”

Data is tegenwoordig voor iedere organisatie – ongeacht de omvang of de activiteiten – van levensbelang. Zonder goede informatievoorziening ligt alles stil. Met het oog daarop ontwikkelde Drie-O een nieuwe, onlineback-updienst voor bestaande klanten en prospects. Het bedrijf baseerde de dienst op de software van het Amerikaanse Altaro, dat in Nederland wordt gedistribueerd door Portland. Met een dergelijke oplossing is de bedrijfscontinuïteit beter te ondersteunen en is het back-upproces verder te automatiseren en te professionaliseren.

Meer flexibiliteit

“Wij gebruiken Altaro al langer voor onze on-premise klanten. We zijn een jaar of twee geleden overgestapt, omdat onze vorige back-upoplossing niet kon omgaan met nieuwe Microsoft-versies die toen op de markt kwamen. Altaro kon dat wel en ook nog heel goed”, aldyus Wijgergangs. Naast Altaro voor on-premise back-up bood Drie-O een onlineback-updienst aan via een derde partij. “Maar om klanten beter en flexibeler te bedienen, zijn we in 2015 gestart met onze eigen dienst die we ook baseren op de software van Altaro. Het voordeel daarvan is, dat we echt maatwerk kunnen leveren aan klanten en in het geval van een calamiteit er zelf voor kunnen zorgen dat een klant snel weer up en running is. We zijn dan niet meer afhankelijk van een derde partij.”

Snel en volledig herstel

Wijgergangs wijst er in dat verband op dat veel onlineback-updiensten alleen data opslaan en bij een calamiteit niet een volledige restore kunnen doen. Drie-O kan dat met zijn onlineback-updienst wel. En dat lukt ook heel snel. “We hebben onlangs een real-life test gedaan en wisten een volledige klantomgeving binnen vier uur compleet te herstellen. Dat geeft de kracht aan van deze oplossing.” De dienst gaat uit van een Network-Attached Storage (NAS) op de klantlocatie, die elke nacht synchroniseert met de opslagsystemen in het datacenter van Drie-O. Alle beheer vindt plaats met Altaro.

Voordelen

“Het grote voordeel voor een klant is dat hij verzekerd is van een veilige opslag buiten de kantoorlocatie”, benadrukt Wijgergangs. “Zij hebben geen omkijken meer naar de back-up en hoeven verder geen tapes of schijven te verwisselen. Dankzij Altaro is alle data beveiligd op basis van AES 256-bit encryptie, een zeer krachtige encryptiemethode die ook door de overheid wordt gebruikt. Verder speelt het bedrijf goed in op virtualisatie door een goede ondersteuning van het back-uppen van virtual machines. Ook is de software snel te implementeren en is de beheerlast gering. Daarnaast krijgen we uitstekende support van zowel Portland als Altaro zelf. Al met al beschikken we met Altaro over een uitstekend platform voor back-up en restore. Dat vertaalt zich inmiddels in een grote belangstelling voor deze dienst onder onze klanten.”

“Drie-O laat zien dat ze begrijpen waar hun eindklanten behoefte aan hebben”, zegt Kim van Brugge, CEO van Portland. “Behalve het doorverkopen van kwalitatief goede producten als Altaro bieden ze de eindklant echt toegevoegde waarde door zelf een eigen maatwerkdienst om Altaro heen te bouwen. Met deze aanpak ontzorgen ze hun klanten niet alleen, maar stellen ze zich ook op als trusted partner die maatwerk levert.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!