Redactie - 04 april 2017

ThoughtSpot introduceert BI 3.0

Business Intelligence (BI) is een belangrijke informatie sleutel voor het bedrijfsleven. Langs deze weg worden markten en processen continue bewaakt en in kaart gebracht. Het is niet nieuw en is altijd integraal onderdeel van het bedrijfsproces geweest. Alleen bij de eerste generatie, die rond 1980 zijn intrede deed, duurt het analyseren globaal een aantal weken. De tweede generatie BI is al een stuk sneller, en werd rond 1990 geïntroduceerd. Uitkomsten zijn dan in dagen beschikbaar. ThoughtSpot komt nu met de derde generatie BI en claimt in seconden dezelfde informatie te kunnen produceren. Bovendien is de gebruikersinterface totaal vernieuwd en zeer intuïtief omdat hij als twee druppels water op Google Search lijkt.

We spreken Chief Marketing Officer Scott Holden in het ThoughtSpot hoofdkwartier in Palo Alto. Inmiddels zijn er 150 medewerkers en heeft ThoughtSpot een andere blik op BI gegenereerd. De oprichters zijn van Google afkomstig en het is dan ook niet verwonderlijk dat het product trekjes vertoont die gelijkenis hebben met Google-services. Scott: “We zijn een derde generatie software die zorgt voor de ondersteuning van de besluitvorming, terwijl concurrenten als Tableau en Microsoft nog van de tweede generatie zijn.  In Gartner’s Magic Quadrant wordt ThoughtSpot inmiddels bestempeld als een moderne BI-tool.”

Memory Database

ThoughtSpot is nieuw en moet opboksen tegen gevestigde partijen erkent Holden: “Doorslaggevend verschil tussen ThoughtSpot en andere BI-tools is dat dit product in het geheugen van de computer draait, het is een in memory database met relationele data. Concurrenten zoals Tableau, IBM en SAS doen dat niet. Daardoor is bij deze tweede generatie tooling gemiddeld 4,8 dag/report nodig.”

Data

Er zijn volgens Holden zo’n 1,5 miljoen data experts dagelijks mee bezig. Scott Holden benadrukt expliciet dat de voor het zoeken gebruikte technologie uniek is, omdat de onderneming flink investeert in wat wordt genoemd relationele zoekopdrachten en native ondersteuning voor kunstmatige intelligentie. “De nieuwe UI is opvallend simpel in gebruik: Het is bijna net zo eenvoudig als het doen van zoekopdrachten op Google search.”

Hewlett Packard Enterprise

De belangrijkste partner is Hewlett Packard Enterprise (HPE) die nu begonnen is met aanbieden van ThoughtSpot relationeel zoeken aan haar klanten, terwijl HPE ook intern gebruik maakt van het product. “De ambitie is helder. Ons doel is om 20 miljoen gebruikers in 2020 te hebben”, aldus de zelfverzekerde Scott Holden.

Door: Hans Steeman

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!