Redactie - 14 september 2012

Interview: Rob Idink (HP): Printing en Personal Systems Group (PPS) biedt partners voordelen


HP heeft zijn Personal Systems Group en Imaging & Printing Group samengevoegd in de Printing en Personal Systems Group (PPS). In Nederland wordt PPS geleid door country manager Rob Idink. Hij heeft  inmiddels 16 jaar ervaring in de pc-business opgedaan bij HP en Compaq. Nu doet hij dat in combinatie met printing oplossingen.  Dutchitchannel.nl toog naar het hoofdkantoor van HP in Amstelveen en vroeg Idink wat de nieuwe PPS organisatie te bieden heeft  voor zijn business partners .

Wat zijn je belangrijkste targets bij PPS?

We hebben IPG en PSG samengevoegd om slagvaardiger en eenvoudiger toe naar de markt te werken, zowel voor partners als voor eindgebruikers. We willen kosten vrij maken voor verdere innovatie. De belangrijkste taak van mij is nu het integratie proces van IPG en PSG in elkaar te schuiven en verdere groei uit te bouwen. We zullen ons als HP en HP PPS onderscheiden op een aantal thema’s: cloud computing, information management en security. Het vierde focusgebied en onmiskenbaar relevant voor HP PPS is mobility. Het brede portfolio dat we hebben aan PC’s, Printing, onze kennis en services is ongeevenaard. Juist daar zullen we het verschil gaan maken.

Wat verandert  er voor de partners bij PPS?

In de nieuwe PPS organisatie verkoopt de business partner niet alleen per transactie, maar doet ook aan consultancy en strategische verkoop. Dat past in de richting die HP is ingeslagen om oplossingen te verkopen. Dus niet alleen losse hardware zoals pc’s, storage en servers. Maar meer geïntegreerde oplossingen dat wordt aangeboden met software en services. Dat komt voort vanuit de One HP gedachte waarbij een compleet portfolio aan klanten wordt aangeboden.

Een van de belangrijkste focusgebieden van HP is kennisopbouw bij business partners. De kwaliteit, kennis en kunde bij de business partners krijgt een andere rol. Als je dat combineert met onze cloud computing strategie, betekent dat channel partners anders moeten verkopen. We zullen in dit nieuwe model nog sterker de samenwerking opzoeken met business partners.  Dat doen we omdat er groeikansen bestaan op het gebied van services, zoals managed (print) services en workplace services. Dit soort diensten is mogelijk dankzij de combinatie van PSG en IPG.  

We willen met PPS het zaken doen met channel partners slagvaardiger en eenvoudiger maken. Voor de partners blijft overigens alles hetzelfde, zoals het HP PartnerOne programma. Ik ben voorzitter van HP Channel in Nederland en we zorgen voor een sterke positie van channel partners. Samen met hen willen we verder groeien. Niet alleen met pc’s en printing en business thema’s zoals mobility, maar ook in combinatie met cloud computing, information management en  security.

Business partners die investeren in kennis en in een nauwere samenwerking met HP hebben een hogere gemiddelde groei dan de partners die dat niet doen. De IT-channel zit midden in een transformatie. De hele it-channel business in Nederland realiseert zich dat er op dit moment een evolutie plaatsvind naar nieuwe computing modellen die inspelen op andere behoefte van de doelgroepen. HP levert hiervoor de oplossingen. Ik zie dat steeds meer partners op deze ontwikkelingen inspelen, zoals onze cloud agile partners. Tegen onze partners zeg ik: sluit aan op de nieuwe ontwikkelingen en zoek de samenwerking op met HP.

Hoe belangrijk is de introductie van Windows 8 voor HP en zijn partners?

Ik verwacht veel van het nieuwe besturingssysteem Windows 8. Voor HP is Windows 8 een belangrijke introductie. Windows 8 gaat de komende jaren een nieuwe boost geven aan de pc-industrie. Windows 8 wordt nog gebruiksvriendelijker en geleverd met nieuwe functies waar klanten op staan te wachten. De eerste prognoses van onderzoeksbureau IDC voorspellen een gefaseerde groei van Windows 8 pc’s. Consumenten zullen eerst Windows 8 omhelzen, daarna het mkb en dan de grootzakelijke bedrijven. HP helpt de business partners bij de voorbereiding met de komst van Windows 8. Dit nieuwe besturingssysteem zorgt er voor dat gebruikers sneller overstappen op mobile computing. De pc’s van HP zijn gericht op het Microsoft platform. We werken hierbij nauw samen met Microsoft Nederland, onder andere met de komst van Windows 8.

Waar liggen de groeikansen voor partners met printing?

HP ziet een verschuiving in de markt van analoog naar digitaal printing. De totale printingmarkt is nog steeds grotendeels analoog. Voor HP en de business partners is dat een kans, omdat we samen sterk zijn in de digitale conversie van printing. Je ziet nu al bij zakelijke kleurenprinting toepassingen veel groeimogelijkheden, zoals bij de verpakkingsindustrie. Veel verpakkingen zijn met HP ink technologie gedrukt, zoals de bierviltjes van Heineken die je in de kroeg ziet.  

We zijn sterk vertegenwoordigt in alle printing segmenten. We zullen meer inspelen op ink in de office, oplossingen en services. In de zakelijke office omgeving zijn veel kansen, zoals mobile printing. We willen hiermee  printbehoeften afdekken en inspelen op de behoeft aan mobility: werknemers die werken waar en wanneer ze willen en willen printen vanaf andere locaties dan alleen het kantoor, bijvoorbeeld onderwerg. Dat mensen steeds meer mobiel worden. We hebben verder een sterk portfolio van managed service printing oplossingen die we samen met partners willen uitbouwen. Zo zijn document management oplossingen interessant voor de grootzakelijke markt waarmee de flow informatie  management bij klanten wordt geoptimaliseerd.

Wat kunnen partners de komende tijd van HP verwachten?

Partners kunnen van HP veel verwachten rond innovatie en een verfijning van het channelbeleid. Onder andere met oplossingen binnen cloud computing. De komende twee jaar zullen meer it-budgetten worden besteed aan cloud computing. Dat betekent dat onze partners zich verder kunnen specialiseren als HP CloudAgile Partner. HP heeft inmiddels circa 10 Cloud Agile Partners opgetekend, elk in hun eigen specialisme en marktsegment.

Afsluitend zou ik zeggen: wij gaan partners en klanten helpen met het inzetten van de volledige breedte van het portfolio. Met goede producten, goede mensen en met IT oplossingen die de korte ,maar ook de langetermijn strategie van organisaties ondersteunt op het gebied van cloud computing, het benutten van informatie en dat alles in een veilige omgeving.

Door: Witold Kepinski


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!