Redactie - 24 november 2012

Interview: SAP Jam smelt enterprise software en social media samen


Onlangs introduceerde SAP een product dat SAP Jam heet. Het is gericht op ‘social collaboration’ in een enterprise-omgeving. Wat is dat precies en wat kan het partnerkanaal hiermee? Mark Raben, Director Innovation & Product Strategy van SAP Nederland, legt uit.

Tot voor kort waren het twee strikt gescheiden werelden: enterprise software en social media. Die tijd is met de lancering van SAP Jam definitief voorbij, zegt Mark Raben, Director Innovation & Product Strategy van SAP Nederland. “SAP Jam voegt social media-achtige functionaliteiten toe aan de business processen waarmee we allemaal dagelijks werken. Daarmee combineren we dus mogelijkheden die we bijvoorbeeld van Facebook kennen met ERP, CRM en andere enterprise-applicaties.”

De combinatie levert een aantal voordelen op, zo beweert Raben. “Veel mensen gebruiken sociale media tools zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. We zijn daardoor gewend geraakt aan een heel makkelijke manier om mensen te vinden, met elkaar te communiceren en informatie te delen. Diezelfde functionaliteit voegt SAP nu toe aan de informatiesystemen die bedrijven en overheidsinstellingen in gebruik hebben.”

Salesforce.com

Gaat SAP daarmee de concurrentie aan met aanbieders als Salesforce dat een eigen chat-tool kent of Yammer? Nee, dat denkt Raben niet. In zijn ogen bewandelt SAP eenandere weg doordat het concern social collaboration integreert met alle bedrijfssoftware die een organisatie in gebruik heeft - of deze applicaties nu door SAP zijn ontwikkeld of door derden. “Tot nu toe konden bedrijven die social software wilden toepassen alleen maar werken met een handvol point solutions met vaak zeer beperkte mogelijkheden. Social collaboration is echter vooral interessant als iedere werknemer er altijd gebruik van kan maken, ongeacht de applicaties waarmee deze persoon werkt en ongeacht de locatie waar hij zich bevindt.”

Social collaboration
Wat biedt social collaboration nu precies en hoe kan een bedrijf daar geld mee verdienen? “Social collaboration wil zeggen dat er als het ware een laag over bestaande bedrijfssoftware wordt gelegd. Hierdoor kunnen gebruikers communiceren en samenwerken met mensen binnen en buiten de eigen organisatie op een manier die sterk lijkt op social media. Op deze manier is het mogelijk om op eenvoudige wijze met mensen contact te leggen. Het is ook heel makkelijk om nieuwe informatie of werkprocessen te vinden en hiermee aan de slag te gaan. Daarbij maakt het niet uit waar we ons bevinden. De functionaliteit die SAP Jam aan werkprocessen toevoegt, zal gebruikers vaak bekend voorkomen en dat is ook precies de bedoeling. Hierdoor kunnen mensen namelijk met SAP Jam aan de slag. Maar dan wel op basis van een beveiligd platform. Dat is een belangrijk aspect voor de acceptatie van social collaboration binnen grote organisaties.”

Volgens Raben ondergaat SAP een metamorfose. "Van een vrij klassieke leverancier van enterprise software is het bedrijf in enkele jaren uitgegroeid tot een aanbieder waar mobiel werken, social collaboration en cloud services een hoofdrol spelen." Die verandering heeft onder andere geleid tot een aantal overnames. Ook op het gebied van social. Eerder kocht SAP bijvoorbeeld al SuccessFactors dat onder de naam SuccessFactors Jam een product voor social networking binnen grote organisaties voert en leverde het concern een oplossing als SAP StreamWork voor social business processen. Hoe passen dit soort producten nu bij SAP Jam? Raben: “Bij de acquisitie van SuccessFactors heeft SAP de keuze gemaakt dat we wilden toegroeien naar één social software-oplossing. Intern stond dit bekend als Project Robus. Dit projectteam heeft een plan ontwikkeld voor de nieuwe generatie social software die we nu hebben aangekondigd. SAP Jam integreert niet alleen functionaliteit van SuccessFactors Jam en SAP StreamWork, maar voegt daar ook een aantal verbeteringen en uitbreidingen aan toe.”

Wiki's
SAP Jam biedt eigenlijk alles wat we gewend zijn van social media, maar dan toegepast in een bedrijfsomgeving. Raben: “Het is voor gebruikers nu heel gemakkelijk om een eigen profiel aan te maken en te linken met de profielen van anderen, waardoor zij deze mensen kunnen volgen. Die profielen zijn altijd zichtbaar binnen alle werkprocessen van de gebruiker. Ook kunnen zij heel snel en gemakkelijk blogs en wiki’s aanmaken of groepen van mensen, bijvoorbeeld alle leden van hun projectteam. Het maken, bewerken en delen van content en video’s is  eenvoudig. Interessant is dat we met dit soort activiteiten met SAP Jam aansluiten op de gestructureerde manier van werken die we kennen van werkprocessen en waarmee bijvoorbeeld taken kunnen worden afgehandeld of aan andere mensen kunnen worden toegewezen. De integratie met social media gaat heel diep. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om een medewerker die erg goed heeft gepresteerd via de sociale aspecten van SAP Jam hiervoor te belonen, waardoor iedereen die deze persoon ‘volgt’ dit ook direct kan zien.”

Gevraagd om SAP Jam in één zin duidelijk te typeren, stelt Raben: “SAP Jam maakt het mogelijk om bestaande en nieuwe werkprocessen te stroomlijnen door deze social te maken.”

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!