Redactie - 19 maart 2013

Bart Hogendoorn (HP): ‘Onderscheid je en voorkom dat je in commodity hoek terecht komt’


HP partners kunnen in deze tijd van economische crisis zich beter onderscheiden met cloud, security, information management en mobility. Dat zijn technologische oplossingen die klanten helpen kosten te besparen en meer efficiënt en winstgevend te worden. En het voorkomt dat partners in een commodity spiraal terecht komen. Dit zei Bart Hogendoorn (foto), algemeen directeur HP Nederland, tijdens het HP Crosstalk evenement in het Nieuwegein Business Center (NBC).

Cloud en on-premise
Hogendoorn wil met zijn business partners groeien op vier gebieden. Dat zijn cloud, decurity, information management en mobility (BYOD). "Klanten moeten zelf bepalen wanneer ze naar de cloud gaan en wat voor soort cloud ze willen, bijvoorbeeld een private, public of hybride cloud. Ze kunnen ook gewoon doorgaan met on-premise met hardware, software en services."

Crisis
HP wil in Nederland verder groeien ondanks de economische crisis, aldus Hogendoorn. “De crisis in Nederland, het schiet niet op. We zijn nu afhankelijk van de landen om ons heen, zoals Duitsland. Wat we als HP kunnen doen zaken eenvoudiger maken en onderscheiden."

Spiraal
Hogendoorn zegt dat er veel kansen in de markt voor HP business partners, omdat organisaties kostenbesparingen en efficiency halen door te investeren in IT. “Maak keuzes en onderscheid je. Voorkom dat je in de commodity hoek komt, want dan worden je marges minder. Je moet en wil niet in die spiraal terecht komen." 

Producten van verschillende leveranciers worden steeds meer vergelijkbaar, er is sprake van een ‘on going commodization’ aldus de Nederlandse HP-baas. "Dat geldt voor consumenten- en de zakelijke markt. Je met steeds meer onderscheiden vermogen aantonen. De HP Partners moeten nadenken over waar hun onderscheidend vermogen ligt.”

HP Labs
Hogendoorn onderstreepte het ‘I love the channel’ beleid van HP’s ceo Meg Whitman. Sinds bij HP werkt is al voor de derde keer een nieuwe ceo aangesteld. Met Whitman is er duidelijkheid, ook voor de partners aldus Hogendoorn. Een tijd terug was er onduidelijkheid, bijvoorbeeld wat er met de pc business, services en productstrategie van HP zou gebeuren. HP blijft in de pc-business, verkoopt zijn services graag via partners en HP Labs ontwikkelt nieuwe producten, aldus Hogendoorn. “Daarnaast zijn er nieuwe innovaties binnengehaald met overnames zoals de 3Par storage en 3Com netwerkoplossingen.”

Producten
Hogendoorn benadrukte dat HP sterk is vanwege de grote organisatie, klanten, partners en productportfolio. “HP heeft een enorme productenstroom tegen concurrerende prijzen. Dat doen we in een markt met veel commodity en prijsdruk. HP heeft een sterke positie op het gebied van inkoop, manufacturing en supply chain.”

Door: Witold Kepinski


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!