Redactie - 20 maart 2013

Adobe verkoopt meer, maar verdient minder


Softwarefabrikant Adobe heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar zowel de omzet als winst zien dalen. De omzetdaling werd voornamelijk veroorzaakt door een andere verkoopmanier van de software. Adobe, maker van onder meer Acrobat en Photoshop, stapte in de loop van vorig jaar over op maandelijkse abonnementen en zag het aantal abonnees voor zijn 'Creative Cloud' sterk stijgen.

De omzet over de periode december-februari kwam 4 procent lager uit op 1 miljard dollar. Maar de inkomsten uit abonnementen verdubbelden ruim tot 224 miljoen dollar. De nettowinst daalde tot 65 miljoen dollar van 185 miljoen dollar in dezelfde periode in het jaar daarvoor, onder meer door extra investeringen. De winst exclusief eenmalige kosten kwam hoger uit dan de verwachting van analisten, evenals de omzet.

(c) ANP 

  

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!