Redactie - 16 april 2013

Intel zet kaarten op PC refreshments, smartphones en tablets


Channel partners die zaken doen met Intel kunnen de komende jaren groeien in tal van marktsegmenten. Bijvoorbeeld met Ultrabooks, all-in one pc’s, tablets, smartphones, ssd’s, nuc’s (next generation of computing), digital signage en Intel gebaseerde servers. Het komend jaar kunnen channel partners onder andere inspelen op pc-refreshments als eindgebruikers afscheid gaan nemen van hun Windows XP pc’s.

BTO
Onlangs organiseerde Intel voor de vijftiende keer het Intel Solutions Summit (ISS) en Intel Distributor Enabling Conference in Dublin. Het was voor het eerst dat deze twee evenementen op een plek werden gehouden, aldus Sam Bellamy, Intel channel manager EMEA. “We willen zo veel mogelijk verschillende channel partners samenbrengen.” Er waren ruim 1000 channel partners aanwezig, waaronder 400 system integrators, 200 distributeurs, retailers, leveranciers en een enkele build to order (BTO) bouwers, zoals BTO Notebooks uit IJsselstein. Naast de vele keynotes konden channel partners terecht bij stands van ruim 50 sponsors zoals distributeurs Hammer, Arrow Microtronica, Ingram Micro en Avnet. Ook stonden er tal van leveranciers zoals Microsoft, Intel McAfee en SuperMicro.

Experience
Christian Morales (foto), corporate vice-president en general manager van Intel EMEA, zegt dat Intel werkt aan een nieuwe ‘PC experience’ met de komst van de Haswell-gebaseerde CPUs in 2013. Haswell is de codenaam voor de 4de generatie Core processors. Deze zijn zuinig door de toepassing van 22nm en 14nm technologie. Volgens Morales is er behoefte aan snelle processors door de groei van internet apparatuur, big data, ‘internet of things’ en security. Mobility speelt een belangrijke rol, vooral het gebruik van smartphones. “De smartphone wordt het computing device en vaker gebruikt dan een notebook, netbook of tablet.”

Consumer refresh    
Morales verwacht zegt dat Intel zich sterk focust met zijn vierde generatie Core chips op nieuwe tablets, smartphones en Ultrabooks. “Gebruikers hebben hoge eisen van pc’s zoals user experience met touch technologie. Of met spraakherkenningstechnologie waarvoor Intel een partnership heeft gesloten met Nuance. Intel levert verder zijn nieuwe Atom chips voor Android- en Windows 8 tablets. Intel gaat mee met de ‘computing world’ die op dit moment snel transformeert. Het tempo dat er nieuwe apparatuur op markt komt neemt toe. De consumer refresh voor hardware is twee keer zo snel geworden. Nieuwe besturingssystemen worden drie keer sneller op de markt gezet. Apps worden vijf keer sneller vernieuwd.”

Ultrabook
Intel hoopt de komende jaren op meer verkoop van Ultrabooks door de komende PC-refreshments binnen bedrijven en overheden, aldus Morales. "Wereldwijd zijn meer dan 500 miljoen pc’s aan vervanging toe. Aan Intel channel partners is het de taak onder andere Intel Ultrabooks met touch technologie te verkopen. Bijvoorbeeld een Windows 8 Ultrabook van 14 inch met Touch technologie, optical drive en Intel vPro. De Ultrabooks zijn dunner en lichter dan oude notebooks. De gemiddelde prijspunt van een Ultrabook daalt, dus het wordt aantrekkelijk voor organisaties om nieuwe snelle notebook te kopen. “

Door: Witold Kepinski 

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!