Redactie - 20 april 2013

Microsoft ziet meer vraag naar Office 365, Azure, CRM online, SharePoint, Intune en Lync


Microsoft Nederland ziet een groeiende vraag naar zijn cloudsoftware, zoals Office 365, Azure, CRM online, SharePoint, Intune en Lynch. “Ik zie over alle assen de vraag snel groeien, omdat klanten in deze barre economische tijden op zoek gaan naar alternatieve software oplossingen. Onze business partners pakken dit goed op”, aldus Arjan Oude Kotte (foto), Director, Small and Midmarket Solutions & Partners Microsoft Nederland.

Hybride cloudmodellen
De meeste Microsoft partners bieden clouddiensten van de leverancier aan, maar er is volop ruimte om daarnaast eigen clouddiensten aan te bieden, aldus Oude Kotte: “Sommige partners bieden en eigen cloud zoals SaaS en PaaS. Maar je ziet bij resellers vaker hybride cloudmodellen, bijvoorbeeld eigen diensten gecombineerd met Microsoft Office 365 services. De partners bieden dit vanuit hun datacenters aan met speciale service level agreements (sla’s). Anderzijds groeit onze eigen cloud business die we via partners aanbieden. De omzet die Microsoft en zijn partners hierbij halen gaat echt door het dak. Klanten staan open voor clouddiensten. Vooral met klanten die bezig zijn met OPEX en CAPEX. Cloud is OPEX gedreven. Daar hoeft geen grote investering voor worden gemaakt. Dat past in de geest van deze tijd.”

Office 365
Een belangrijke cloudsoftware oplossing waarop Microsoft verder wil groeien is Office 365. Resellers kunnen deze software vanaf 1 maart met een open licentie doorverkopen aan klanten, aldus Oude Kotte: “We stellen Office 365 beschikbaar via verschillende kanalen, ook via onze distribiteurs. Die hebben daarbij een transactionele rol. Resellers mogen nu direct verkopen en de billing doen. Of ze verkopen alleen Office365 en laten de billing via Microsoft gaan. Dat ‘advisor model’ blijft bestaan. Het ‘syndication model’ zoals met KPN blijft er ook.

Windows 8 tablets
Microsoft is vandaag de dag niet alleen een softwareleverancier, maar ook een hardwareleverancier van de Surface Windows 8 tablets, aldus Oude Kotte: ‘‘Microsoft legt meer nadruk op hardware. Je ziet dat we de dialoog met de klant aangaan wat voor hardware die wil gebruiken. Je ziet bijvoorbeeld een enorme grote vraag naar mobiele en touch enabled devices zoals tablets. Met het aanbod van alle hardware leveranciers is er een gebalanceerd aanbod van Windows 8 hardware ontstaan, zoals notebooks, tablets en smartphones. Met de verkoop van Windows 8 loopt het goed. Resellers zien dat een gecombineerde devices & services strategie verstandig is. Voor MKB klanten blijft een directe relatie met de reseller belangrijk. Goede service, support en ondersteuning is wat de MKB klant verwacht van een reseller. Indien ze dat niet doen gaan mkb-klanten voor hun hardware naar de Media Markt.”

Concurrentie
Oude Kotte beaamt dat er flink moet worden geconcurreerd in de markt voor mobiele apparatuur en zakelijke software. “Dat is een competitief spel tegen Google Android en Apple iOS. Het effect van de toegenomen concurrentie is dat Microsoft en de partners samen nog actiever de klant moeten bedienen. Microsoft heeft veel kennis van zijn klanten en helpt de partner daarbij. We werken daarom nauw samen met partners, ook bij competitieve trajecten, dat geeft ontzettend veel energie. Bijvoorbeeld bij de verkoop van Hyper-V virtualisatie waarmee we VMware het lastig kunnen maken. Zo concurreren we ook tegen Salesforce.com en Google.”

Door: Witold Kepinski

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!