Redactie - 04 mei 2013

Samsung Nederland zet nieuwe B2B organisatie op


Samsung Electronics Nederland heeft een nieuw B2B team samengesteld dat verantwoordelijk is voor de verkoop van producten aan zakelijke klanten via channel partners. Dat is nodig om de wereldwijde omzetdoelstelling van 400 miljard dollar in 2020 te halen. De huidige jaaromzet is 143 miljard dollar die grotendeels uit de consumentenmarkt afkomstig is. Samsung wil dat de omzet, afkomstig uit de verkoop van zakelijke producten, fors gaat stijgen.

Werkplek
Het Nederlandse Samsung B2B team bestaat uit een aantal kopstukken. Erik Swart is Director Samsung B2B. Hij werkte eerder bij Cisco, Equant en Nashuatec. Rens Evers is Country director Note PC van Samsung. Hij werkte eerder bij HP. “Samsung wil meer zakelijke producten aan het zakelijk segment verkopen, in eerste instantie aan het mkb en midmarket. Het gaat hierbij om notebooks, tablets, smartphones, LED en LFD displays, all in one pc’s en printers”, aldus Evers. Hij vervolgt: “De bedoeling is dat resellers vaker werkplekoplossingen leveren met Samsung smartphones, tablets of notebooks die ze beheren en monitoren. Bijvoorbeeld met de Samsung KNOX security software oplossing voor het beveiligen van mobiele apparatuur in een BYOD omgeving.”

Open
Volgens Erik Swart is een partnership met Samsung aantrekkelijk voor diverse partners omdat het een breed productportfolio biedt en open is. “Samsung producten werken met diverse software zoals Windows, Android en Java. Zakelijke klanten worden ondersteund door Samsung met een B2B support, de Operations Group. Zo worden zaken snel afgehandeld, indien er bijvoorbeeld onverhoopt sprake is van een product dat death on arrival (DOA) is.

Printing
Tom Streumer, product manager B2B printing, zegt dat printers en managed print services (mps) voor resellers interessant zijn voor klanten in het mkb en de enterprise markt. “Met onze B2B printing oplossingen is er genoeg ruimte om marge te maken. Dat komt omdat we goede producten leveren tegen een goede prijs waar we niet in zakken. We hebben net een nieuwe line-up van Samsung Polaris A3 printers voor het MKB op de markt gezet. Hiermee kan je onder andere via de Samsung Mobile Printing app vanaf je smartphone mobiel printen.”

Channel Partners
Swart zegt dat channel partners heel belangrijk zijn voor het succes van Samsung. “We verkopen al aan de zakelijke markt, maar er zijn grote slagen te maken. Op dit moment staat Samsung op de negende plaats van de Interbrand ranglijst van meest waardevolle merken ter wereld. Het doel is om plaats vijf te bereiken. Er komt daarom vanuit Samsung nog meer focus op de B2B, met oplossingen voor verticale markten. Verder gaat Samsung meer allianties aan en willen we met meer B2B channel partners samenwerken. Wij zullen veel meer samen optrekken met bestaande en nieuwe partners om totaaloplossingen aan organisaties aan te kunnen bieden.”

Door: Witold Kepinski

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!