Redactie - 26 juni 2013

Supermarktbranche belangrijke groeimarkt voor AFAS Software


Een derde van alle supermarktmedewerkers in Nederland ontvangt op dit moment de digitale loonstrook via de software van AFAS. In de afgelopen vijf jaar heeft AFAS Software binnen de supermarktbranche een marktaandeel van ruim 30% verworven. In 2008 koos DEEN Supermarkten als eerste supermarktketen voor de HRM/Payroll-software van AFAS. Ook Jumbo, Hoogvliet, Coop en C1000 werken inmiddels met de administratieve softwarepakketten uit Leusden. Financieel retailspecialist Marshoek verwerkt maandelijks ruim 30.000 medewerkers met de software van AFAS.

De grote in- en uitstroom van personeel zorgt in de supermarktbranche op jaarbasis voor een enorme administratieve workload. Veel supermarktketens werkten tot voor kort nog met verouderde, foutgevoelige systemen, waarbij veel handmatig werk moest worden verricht. Met de uitrol van de software van AFAS leggen de supermarktketens inmiddels alle personeels- en salarisinformatie eenvoudig decentraal vast, wat onder meer betekent dat filiaalmanagers vanuit hun eigen winkel zelf overplaatsingen en salarismutaties digitaal kunnen regelen via de portal van AFAS. De HRM/Payroll-afdeling op het hoofdkantoor heeft op deze manier alleen nog een controlerende functie en hoeft daarmee alleen nog de definitieve verloning te verzorgen.

Eén van de belangrijkste functionaliteiten binnen de geïntegreerde HRM/Payroll-software van AFAS betreft de zogenaamde medewerkerprofielen. De verschillende functies binnen een supermarkt, zoals vakkenvuller en caissière, zijn in het pakket al voorgedefinieerd. De kans op het foutief aanleveren van gegevens wordt zo tot een minimum beperkt. Bij de indiensttreding van een medewerker hoeft de verantwoordelijke manager alleen nog maar de leeftijd in te voeren, de rest van de informatie is bekend. Vervolgens wordt automatisch het juiste uurloon berekend en wordt het dienstrooster op basis hiervan opgesteld. Naast dat een profiel bijdraagt aan een foutloze invoer neemt ook de snelheid waarmee in- door- en uitstroom wordt vastgelegd enorm toe. Bij dergelijke grote hoeveelheden mutaties zal dit leiden tot een aanzienlijke besparing op het aantal administratieve fte’s.

Hoogvliet is één van de supermarktketens die in de afgelopen vijf jaar voor AFAS Software koos. In 2011 is de keten gestart met het HRM/Payroll-pakket, daarvoor had Hoogvliet een in-servicecontract bij een grote salarisverwerker. “De prijs van de dienstverlening werd ons te gortig”, zegt Eldert Zekveld, Manager Personeels- en Salarisadministratie bij Hoogvliet. “Wij bevinden ons in een vechtmarkt en daarom zijn we extra alert op onze kostenstructuur. Wij dachten dat de salarisverwerking goedkoper moest kunnen. En dat kan ook: we besparen nu bijna de helft van de kosten. Daarnaast besparen we ook doordat we efficiënter kunnen werken.”

“De retailbranche was voor ons geen onbekende markt. Zo werken we al enkele jaren voor organisaties als Parfumerie Douglas, Aktiesport, Prénatal, Blokker en Schoenenreus. Bij deze klanten hebben we veel ervaring opgedaan met het automatiseren van meerdere winkels en de uitdagingen die daarbij komen kijken. In de praktijk blijkt dat ons pakket goed aansluit op de behoefte van grote retailers om ‘in control’ te zijn als het gaat om processen omtrent medewerkers. Daardoor hebben we op relatief korte termijn toch een derde van de markt in handen kunnen krijgen”, aldus Bas van der Veldt, CEO van AFAS Software. “Ik verwacht dat we op korte termijn nog een paar mooie namen aan de lijst van supermarktklanten mogen toevoegen en zo ons aandeel nog verder kunnen uitbreiden.”



Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!