Redactie - 29 juni 2013

Interview Piet van Vugt (Nobel): "Ik geloof sterk in de IT-piramide"


Piet van Vugt (foto) is sinds 2009 CEO van Nobel. Zijn bedrijf maakte sinds die tijd een grote transformatie door van hardware- en softwareleverancier naar een volwaardige IT-dienstverlener in cloud, outsourcing en zelf ontwikkelde diensten. Van Vugt vertelt over het succes van zijn bedrijfsstrategie en hoe Nobel bedrijven naar de cloud brengt.

De markt staat bol van discussies over de rol van IT in hedendaagse bedrijven. Niet langer heeft die enkel een faciliterende rol, het wordt steeds meer een strategisch middel om de business vooruit te helpen. "Veel organisaties zijn in transitie," vertelt Van Vugt. "Je ziet dat steeds meer bedrijven zich beginnen af te vragen of het beheren en ontwikkelen van je eigen IT-infrastructuur nog wel verstandig is. Als de kosten niet meer opwegen tegen de meerwaarde aan de business-kant, dan is de tijd aangebroken om je IT-oplossingen te heroverwegen en strategisch te vernieuwen. Wat wel eens wordt vergeten is dat dit tegenwoordig ook prima mogelijk is op basis van legacy-systemen."

IT wordt commodity 
Volgens van Vugt zijn veel organisaties terughoudend om hun IT drastisch te vernieuwen doordat de kennis ontbreekt, zowel bij de IT-afdeling als in het management: "Het is onmiskenbaar dat IT steeds meer commodity wordt. Je ziet enorm veel standaardisatie op het gebied van cloud- en infrastructuurdiensten, waardoor het steeds minder uitmaakt of je IT nu lokaal of in de cloud draait. Dat kan natuurlijk gevolgen hebben voor de interne IT-afdeling, die dat zo lang mogelijk wil tegenhouden. Maar de business-case is vaak heel helder: door IT in de vorm van diensten af te nemen kun je veel op je IT-budget besparen en die extra ruimte kun je vervolgens gebruiken om strategisch te vernieuwen."

De boodschap die Nobel verkondigt, wordt weerspiegeld in de transitie die het bedrijf zelf doormaakte. Van Vugt noemt het een dna-verandering, waarbij traditionele licentieverkoop en contracten plaatsmaakten voor een compleet portfolio van producten en diensten en hechte samenwerkingsverbanden met klanten. Van Vugt: "Het is niet langer: u vraagt en wij leveren. Het draait in de IT om een betrokken relatie met klanten en duurzame omzet. Dat geeft je bedrijf stabiliteit en voorspelbaarheid. Maar ook klanten zoeken die voorspelbaarheid in hun IT-kosten. Wij helpen daar bij door hen naar de cloud te brengen. Dat vereist een andere aanpak dat bij traditionele IT-projecten. Je moet echt investeren in je klanten, kennis hebben van hun marktsegment en ze voorzien van applicaties die hun business vooruit helpen. Wie de techniek beheert, is steeds minder relevant."

Koppelen in de cloud
Door diensten uit de cloud af te nemen, profiteer je mee van een snelle centrale ontwikkeling, stelt Van Vugt. "Ik geloof sterk in de IT-piramide, met onderin het platform, de infrastructuurkant en daar bovenop de applicatieontwikkellaag. Wij gebruiken betrouwbare en bewezen oplossingen, waaronder die van Microsoft en Exact, en modelleren daar bovenop met producten zoals Mendix. De branche-gerichte business-applicaties die we zo ontwikkelen, kunnen we weer aan onze klanten leveren als dienst."

Nobel levert als gevolg van deze strategie diverse marktgerichte diensten uit de cloud, waaronder een WMS- en EDI-systeem voor respectievelijk voorraadbeheer en het uitwisselen van ordertransacties tussen partners in de supply chain. Van Vugt: "Voor veel kleinere bedrijven, bijvoorbeeld kaasfabrikanten, boeren of andere bedrijven die leveren aan supermarktketens als Ahold, is dat echt een uitkomst. Door dit soort diensten uit de cloud af te nemen kunnen zij eenvoudig en snel met nieuwe klanten zaken doen. Het vermindert de time-to-market enorm en daarnaast is het vele malen goedkoper dan het zelf te ontwikkelen. Met onze Cloud EDI-oplossing bedient Nobel 70% van de food-keten; dat weet bijna niemand."

De ontwikkeling van enterprise business-apps voor specifieke marktsegmenten was volgens Van Vugt een echte doorbraak voor Nobel. "We zien het succes ervan in productielogistiek met Cloud EDI en Cloud WMS, maar ook voor de verzekeringenmarkt hebben we inmiddels acht business-apps beschikbaar op basis van Mendix. We zijn in die markt begonnen met Univé Verzekeringen en Achmea en werken nu ook met bedrijven als Delta Lloyd en CED. We noemen dit enterprise business-apps, omdat het gaat om complexe functionaliteiten waarmee de business van deze bedrijven daadwerkelijk wordt versneld."

Strategisch vernieuwing
Meer doen met minder, het koppelen van bestaande systemen met cloud-aware platformen, het is volgens Van Vugt de sleutel tot succes voor bedrijven die hun business strategisch willen vernieuwen. "Bij veel grote organisaties gaat het IT-budget voor 90% op aan beheer, waardoor er niets overblijft voor vernieuwing. Bedrijven die al lang blij zijn dat alles werkt, of denken dat ze niet verder kunnen bouwen op hun maatwerkomgevingen met SAP en Oracle. In zo’n situatie rijzen de kosten aan licenties en maatwerk al snel de pan uit. Als bedrijf zou je dan toch een moeten gaan kijken hoe je die kostprijs naar beneden kunt brengen. Kijk naar IaaS als vervanging van je eigen datacenter of haal bepaalde functionaliteit uit je infrastructuur en neem ze af als een SaaS-oplossing. Er zijn volop alternatieven."

Het afgelopen jaar zag Van Vugt bij Nobel een toename in het aantal klanten dat de IT-infrastructuur uitbesteedt. "IaaS is een laagdrempelige manier om naar de cloud te gaan. De IT blijft hetzelfde, alleen staat het op een andere locatie. Wij brengen hun IT naar het datacenter en leveren daarmee alleen de resources voor het serverpark en het beheer. Specifieke applicaties laten we over aan hun bestaande leveranciers. Die bedrijven besparen daarmee al veel op hun IT-kosten, maar vervolgens gaan we natuurlijk wel met hen in gesprek om te kijken hoe we samen de volgende stap kunnen maken.”
Van Vugt benadrukt dat hij geen technologie wil opdringen, maar vooral het gesprek wil aangaan met zijn klanten. "Wij wijzen op de mogelijkheden die ze zelf niet zien. Stel je voor: je hebt al je IT in de cloud. Is het dan niet vreemd om nog een telefooncentrale op kantoor te hebben? Met een SIP-trunk, Microsoft Lync of een oplossing van Cisco, krijg je er een modern communicatieplatform bij tegen veel lagere kosten."

Inzetten op klanttevredenheid
Een rode draad in de strategie van Piet van Vugt is de agile-werkwijze van Nobel. “Dit heeft de afgelopen jaren echt gezorgd voor een cultuuromslag," zegt Van Vugt. " Veel IT-dienstverleners grijpen al heel snel naar een Prince2-project, zetten een projectleider erop, en draaien maar. Wij willen ons echt verbinden aan de business van de klant. Dat klinkt misschien wat bemoeizuchtig, maar het gaat echt om het begrijpen van de business en daar samen op voort bouwen. Een agile werkwijze sluit daar bij aan, omdat je samenwerkt met hechte teams om in korte sprints functionaliteit op te leveren. Daarmee voeg je snel waarde toe aan de business van een organisatie, en dat is waar het uiteindelijk om gaat."

Volgens Van Vugt is deze transparante samenwerking de beste manier om binnen een gesteld budget de afgesproken bedrijfsresultaten te halen. "Wij staan volledig achter onze manier van werken, de oplossingen en de business-case erachter. Uiteindelijk draait alles om klanttevredenheid. Die staat en valt met de beloftes die je waar maakt."


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!