Redactie - 08 juli 2013

Kaarsje AltaVista definitief gedoofd


Nog lang voor Google kon uitgroeien tot zoekgrootmacht domineerde AltaVista zoekmachineland. Jarenlang was het dé favoriete zoekmachine van miljoenen internetters en bovendien de startpagina van velen. Maandag is het doek definitief gevallen voor AltaVista. Moederbedrijf Yahoo heeft de stekker eruit getrokken en al het verkeer omgeleid naar de eigen zoekservice.

Het geesteskind van Digital Equipment Corporation zag in 1995 het levenslicht en groeide razendsnel uit tot een van de populairste sites op het web. Maar al in 1998 begon de ommekeer nadat AltaVista werd verkocht aan Compaq. Na een slecht gevallen remake en door de opkomst van Google begonnen gebruikers de site te laten voor wat het was. In 2003, toen Google al lang en breed marktleider was, deed Compaq zijn aanwinst ook weer van de hand, AltaVista werd verkocht aan Ouverture. Een paar maanden na die deal werd Ouverture op haar beurt weer overgenomen door Yahoo.

Onder de vleugels van het bedrijf uit Sunnyvale ging het kaarsje van AltaVista langzaam uit. In 2010 lekten er interne memo's waarin het einde van de eens zo machtige zoekmachine werd aangekondigd. Maar na veel kritiek werd besloten het definitieve genadeklap nog niet te geven, tot twee weken geleden.

Op 28 juni kondigde Yahoo aan definitief het licht uit te gaan doen bij AltaVista. Op 8 juli 2013 was het dan zover, het bleef donker.

 

CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei BW Dutch IT Partner Day tm 11-06-2024
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!