Redactie - 16 juli 2013

'Bedrijven verliezen regelmatig vertrouwelijke informatie'


MKB’ers gaan slordig om met bedrijfsgegevens. Ze verliezen cruciale informatie doordat ze hun back-up beleid niet op orde hebben. Dit blijkt uit onderzoek onder 200 Amerikaanse IT’ers, uitgevoerd door Opinion Matters in opdracht van GFI Software. Voorbeelden van documenten die verloren gaan zijn: financiële verslagen, e-mails van werknemers en vertrouwelijke informatie zoals sofinummers. Hierdoor lopen bedrijven omzet mis en worden de activiteiten van het bedrijf, klantrelaties en de reputatie beschadigd.

Om dataverlies te voorkomen, is het verstandig om dagelijks een back-up te maken van belangrijke bedrijfsdocumenten. Desondanks maakt meer dan de helft (53%) van de MKB’ers niet frequent een back-up. Hier zijn meerdere redenen voor, zo blijkt. Bijna een derde (32%) van de respondenten vindt het geen efficiënte besteding van hun tijd. Daarnaast vindt 23% het “niet nodig om een back-up te maken” of  is van mening dat er “niet zoveel data” is. Daarentegen vindt 10% van de IT’ers dat er juist “teveel data” is. Andere redenen zijn: gebrek aan de juiste hulpmiddelen, technologie of opslagruimte.

Het maken van een back-up is nodig zodat bedrijven, wanneer nodig, cruciale informatie weer terug kunnen halen. Bedrijven zullen daarom het goed functioneren van hun back-up systeem moeten testen, maar het onderzoek toont aan dat een derde (32%) van de bedrijven dit niet doet. Dit is opmerkelijk, want 6% van de ondervraagde IT’ers geeft aan dagelijks data te moeten terughalen, één op de vijf doet dit wekelijks en bijna een derde (74%) doet dit minimaal één keer in de zes maanden.

Respondenten noemen het verliezen van inkomsten en cruciale bedrijfsbestanden de grootste effecten van geen of een tekortschietende back-up. Daarnaast hebben veel bedrijven problemen gekregen met klanten, zijn ze deadlines misgelopen en heeft het verlies van data een negatieve invloed gehad op de productiviteit van werknemers.

Het maken van back-ups is nodig, zo blijkt. Waarom zijn er dan nog zoveel bedrijven die geen back-up maken of deze niet goed testen? De snelheid van het maken van een back-up wordt het vaakst opgegeven als hekelpunt (50%). Ook de kosten (14%), beveiliging (6%) en de betrouwbaarheid (5%) zijn punten die verbeterd kunnen worden. Daarnaast zou 6% van de organisaties willen dat een derde partij het back-up proces op zich zou nemen.  

“De meeste MKB’ers maken gebruik van on-premise of virtuele back-up oplossingen en slechts een derde van de bedrijven maakt gebruik van cloud-diensten”, stelt Marcel van Druten (foto), Sales Director Benelux bij GFI Software. “Het voordeel van een cloud-gebaseerde oplossing is dat het de efficiëntie verhoogt en dat het goedkoper is. De fysieke installatie-processen en on-premise hulpmiddelen zijn bij cloud-diensten niet nodig. Bovendien kunnen ze per direct worden afgenomen, zonder dat daar ingewikkelde processen aan voorafgaan. De diensten zijn naar behoefte aan te passen en zijn altijd up-to-date. Hierdoor is het juist geschikt voor MKB’ers, want ze hoeven niet te investeren in hardware en ook IT’ers worden niet extra belast.”

Data is essentieel voor iedere organisatie. Zonder data kunnen hedendaagse bedrijven niet functioneren. Zelfs het verlies van een document kan voor paniek zorgen en het is dan aan de IT’er om het terug te vinden. Bedrijven dienen daarom meerdere kopieën van hun back-up te bewaren. Daarnaast is het noodzakelijk om regelmatig het functioneren van een back-up te testen. Dit klinkt allemaal vrij logisch, maar uit het onderzoek blijkt dat dit in de praktijk niet zo werkt. Door tijdgebrek, beperkte budgetten en gebrek aan de juiste hulpmiddelen vinden IT’ers het lastig om een goed back-up beleid te handhaven. Dit is echter niet zonder risico’s, zo blijkt.  

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!