Redactie - 18 juli 2013

Oost-Europa heeft snelstgroeiende e-channel


Het E-channel groeit 47% in het 2e kwartaal 2013 volgens Icecat en groeit het snelst in Oost-Europa (foto: centrum Warschau). Uit Icecat-metingen blijkt verder dat de online vraag naar Notebooks gekrompen is met 9%, terwijl de vraag naar Tablets en Ultrabooks omhoogspuit.

Het aantal aangesloten channel partners is in het 2e kwartaal 2013 toegenomen met 47% vergeleken met dezelfde periode in 2012. In het 2e kwartaal, faciliteerde Icecat 435 miljoen datasheet downloads (DDs) voor producten van 6609 verschillende merken in 88 verschillende landen. Het aantal gemeten merken groeide 25% en het aantal ondersteunde categorieën groeide 24%. Het aantal geconnecteerde ecommerce-platformen nam toe met 19%.

Philips
Onder de meest ontwikkelde ecommerce-landen, die door Icecat worden gevolgd, wordt het duidelijk dat de ecommercegolf het online kanaal in de “periferie van het Westen” heeft bereikt: Oost-Europa, Mexico, South Africa. In enkele jaren heeft Italië (72%) de transitie gemaakt naar een volleig ontwikkeld e-channel. Litouwen (+450%) staat nog in de beginfase en is gestart van een zeer laag niveau van online channel-activiteit. Hetzelfde geldt voor Hongarije (+150%). HP, Philips en Intel consolideren posities e-channel In de top 10 van wereldwijde e-channel-merken, blijken Philips (+93%) en HP (+15%) hun top 2-posities te consolideren. HP ontsnapt enigszins aan de malaise in computers door de breedte van haar portfoio. Philips breidt haar online aanwezigheid vooral uit in consumentenelektronica en verlichting.

In de top 10 snelstgroeiende e-channel merken, vallen verder Intel (+107%), Startech.com (+143%) en Newstar (+128%) op als merken die snelle groei combineren met een substantiële zichtbaarheid. Buiten deze lijst, maar toch vermeldenswaard is DELL (+57%) vanwege haar geleidelijke opmars in de e-channel-statistieken, sinds deze direct seller een kanaalstrategie omarmt heeft. Intel profiteert onder andere van de teruggang van AMD in het computer hardware-domein.

Belangstelling Notebooks krimpt 9%, Tablets en Ultrabooks rukken op
De belangstelling voor Icecats topcategorie, Notebooks, krom op jaarbasis met 9% in het 2e kwartaal 2013. Dit komt vrijwel overeen met de verkoopontwikkelingen voor deze sleutel-IT- categorie. Het geeft aan dat er minder in werkplkken wordt geïnvesteerd in de meeste ontwikkelde ecommerce-markten. Het is logisch dat in zo'n defensieve marktfase alleen supplies-categorieën (cartridges) het nog relatief goed doen in het topsegment.

Tegelijkertijd vindt er binnen Notebooks een pijlsnelle verschuiving plaats: het aandeel Ultrabooks is snel gegroeid naar circa 6% in het 2e kwartaal 2013 (van slechts 1,7% in januari dit jaar). Zoals te verwachten zijn het verder Tablets (+126%) die de belangrijkste groei in computers voor haar rekening neemt. In de top 10 snelgroeiende categorieën, blijken server rack-gerelateerde categorieën het best te scoren. In het segment consumentenelektronica vallen vooral LED-tv's (+79%) en koffiezetters (+51%) op. In het 2e kwartaal 2013 passeren LED-tv's de LCD-tv's (-41%) eindelijk qua populariteit.


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!