Redactie - 10 augustus 2013

Interview Angelo Dijkstra: 'Rackspace channelteam helpt reseller met cloud aanbod'


Het Texaanse Rackspace Hosting geeft channel partners, zoals VARs en systeem integratoren, de mogelijkheid om cloud aanbieder te worden. Zij maken daarbij gebruik van het OpenStack-ecosysteem met Rackspace technologie, ondersteuning en go-to-market-ervaring. Via de negen wereldwijde datacenters van Rackspace kunnen channel partners hun klanten bedienen. Dit zegt Angelo Dijkstra (foto), Regional Manager van Rackspace Benelux.


Rackspace wil de komende jaren groeien met zijn channel partners, aldus Dijkstra. “Er wordt al samengewerkt met alliantie partners en resellers die websites willen hosten. We willen nu met grotere systeem integrators werken. We hebben daarbij gekeken hoe Rackpace in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk samenwerkt met grote VARs. Die besteden hun datacenter vaker uit aan Rackspace omdat het kosten bespaart en omdat ze meer schaalbare diensten aan klanten kunnen bieden.”

Rackspace heeft zijn channelteam uitgebreid om meer channel partners aan te spreken. “We hebben ons verkoopteam verdubbeld van drie naar zeven medewerkers. We willen verder groeien via channel partners en allianties. Daarom sluiten we samenwerkingsverbanden, zoals met hardware reselllers en systeem integratoren die geen grote datacenters hebben zoals Rackspace.”

Tamara Gray
Tamara Gray, Channel Manager bij Rackspace Benelux, is het aanspreekpunt voor channel partners die cloud,- en managed hosting diensten via het datacenter van Rackspace aan hun klanten willen aanbieden, aldus Dijkstra: “Tamara Gray kent de channel goed. Ze werkte eerder bij Gartner, Oracle en Dell. Ze weet heel goed hoe ze een goede relatie tussen Rackspace en channel partners moet opbouwen. Daarnaast werken we met iemand die de operationele begeleiding doet. Zo gaan we de komende maanden de markt in. We willen grote partners overtuigen onze diensten te gaan verkopen. We helpen de reseller te veranderen van een hardware- naar een service gerichte partij met een aantrekkelijk cloud,- en managed hosting portfolio. We helpen partners hoe ze hun services en cloud-aanbod moeten verkopen waarmee ze business processen van klanten, zowel mkb maar vooral ook enterprise, kunnen verbeteren.”

Fanatical Support
Klanten van Rackspace krijgen ondersteuning via de Fanatical Support diensten en de tevredenheid wordt ook regelmatig gemeten, zegt Dijkstra. “We bellen vaak met onze klanten. We vragen aan hen of ze tevreden zijn, ook als ze bijvoorbeeld maar 200 euro per maand betalen voor onze diensten, zoals storage. Alle Rackspace klanten zeggen dat ze erg tevreden zijn over Rackspace Fanatical support. Onze backoffice-mensen krijgen een bonus op tevredenheid van de klant, dus niet op basis van een verkoopdeal.”

OpenStack
Technologie zoals OpenStack is een belangrijke ondersteuning voor een aantal specifieke klanten. OpenStack is een framework voor het bouwen en beheren van private, publieke en hybride Infrastructure-as-a-Service (IaaS) clouds met softwareprojecten die compute, storage en networking management services bieden, evenals een ‘shared identity service’ en dashboard. Dijkstra: “OpenStack is open en voorkomt vendor-lockin. Er is op dit moment sprake van veel consolidatie van datacenters, zoals bij de rijksoverheid, KPN en andere service organisaties. OpenStack gaat voor wijzigingen in datacenters zorgen vanwege meer transparantie en migratiemogelijkheden. Er zijn inmiddels 165 IT-leveranciers die OpenStack ondersteunen, waarvan 30 tot 60 bedrijven er actief aan meewerken. Klanten krijgen dankzij OpenStack meer controle over hun datacenterstrategie. Zo kan een ontevreden klant dankzij OpenStack zijn datacenteromgevingen binnen twee dagen verplaatsen naar een andere datacenter. OpenStack zorgt voor betere ‘operational excellence’ en gaat het speelveld echt veranderen.“

Door: Witold Kepinski


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!