Redactie - 13 augustus 2013

Atos Nederland wil skill levels verlagen zonder bemoeienis vakbonden


Bij Atos Nederland is volgens vakbond De Unie veel onrust onder de medewerkers ontstaan over het besluit van Atos Nederland de skill levels te verlagen.

De Unie meldt op zijn website: "Er is geen enkel begrip onder het personeel dat bestaande inschalingen en de bijbehorende (goede) scores in negatieve zin zijn bijgesteld. Atos geeft naar ons aan dat de herindeling geen financiële aanpassing tot doel heeft. Echter, bij de medewerkers is er geen enkel vertrouwen dat het salarissysteem blijvend ontkoppeld kan worden van de skill level indeling. Kortom, veel medewerkers hebben er belang bij dat de skill level indeling op het huidige niveau blijft en maken bezwaar of gaan nog bezwaar maken."

COR
Atos wil geen inmenging van vakbonden in de bezwaren- of geschillenprocedure, aldus de Unie. "Atos kent over dit onderwerp alleen een rol toe aan de Centrale Ondernemingsraad (COR). Met de COR is immers afgesproken dat voor de herindeling de geschillenprocedure van toepassing is. Zo is het en zo blijft het in de ogen van Atos. Hans Blom, directeur HR van Atos Nederland, heeft De Unie nog een keer schriftelijk laten weten hoe het bedrijf aankijkt tegen een zorgvuldige procedure:

De medewerker ontvangt informatie over zijn nieuwe skill level zowel mondeling van zijn manager als per brief. De medewerker bespreekt een eventueel bezwaar met zijn manager. In het geval dit voor de medewerker geen bevredigend resultaat heeft, volgt stap 3. De medewerker brengt zijn bezwaar naar het eerstvolgende management niveau in de hiërarchische lijn. In het geval dit voor de medewerker geen bevredigend resultaat heeft, volgt stap 4. De medewerker dient zijn klacht schriftelijk in bij de Klachtinstantie (dit is de service lijn directeur), via zijn manager, m.b.v. het Klachtformulier op de People Point Portal. De medewerker stuurt een afschrift van het Klachtformulier naar de HR-manager van de service lijn. In aanvulling op de reguliere geschillenprocedure is ten behoeve van bezwaren tegen de herindeling een adviescommissie opgericht. De taak van deze commissie is te toetsen of de herindeling conform voorschrift is uitgevoerd en voldoende aan de medewerker is toegelicht. Als de commissie vindt dat de herindeling niet goed is uitgevoerd of de toelichting onvoldoende (duidelijk) is , zal de commissie ter zake het management adviseren. Een belangrijke rol van de commissie is ook om over de service lijnen heen de consistentie op het niveau van Atos te bewaken. De Klachtinstantie (service lijn directeur) informeert de medewerkers over zijn besluit. De medewerker beslist of hij het bezwaar wil voorzetten of wil intrekken. Indien het bezwaar wordt voortgezet stuurt de Klachtinstantie het bezwaar door naar de Geschillencommissie. De Geschillencommissie bespreekt de klacht op de eerstvolgende maandelijkse bijeenkomst.De Geschillencommissie brengt een schriftelijk advies uit aan de Klachtinstantie.De Klachtinstantie informeert de medewerker na ontvangst van het advies van de Geschillencommissie over zijn definitieve besluit.

Het enige gebaar dat Atos wenst te maken is de termijn waarbinnen het bezwaar gemaakt kan worden, op te rekken. Als einddatum voor het schriftelijk maken van bezwaar bij de klachtinstantie geldt nu 30 augustus 2013. De eerstvolgende bijeenkomst van de Geschillencommissie is eind september.

Herijking
De Unie betreurt het dat Atos Nederland halsstarrig blijft vasthouden aan de afgesproken procedure met de COR, zo meldt de vakbond op zijn website: "De Unie heeft als compromis voorgesteld de expertise van vakbondsdeskundigen in te brengen om samen met intern management tot besluiten te komen. De Unie wil een volwaardige rol krijgen bij het invoeren en wijzigen van arbeidsvoorwaarden van het personeel van Atos Nederland! De Unie stelt zich nu op het oorspronkelijk standpunt dat zij tegen de herijking is van de functies en de bestaande (oude) situatie wil continueren. Wij roepen het bedrijf op haar besluitvorming ter herroepen."

Door: Witold Kepinski

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!