Redactie - 27 november 2013

‘Bedrijven baseren IT-aankopen steeds vaker op online advies’


Steeds minder organisaties gaan bij de aanschaf van IT-producten af op gesprekken met een verkoopafdeling. Ze baseren hun besluit vaker op online reviews en feedback van zakelijke partners.

Het proces van een zakelijke aanschaf lijkt daarmee steeds meer op de wijze waarop consumenten tegenwoordig producten aanschaffen. Dat concluderen onderzoekers van dienstverlener Avanade aan de hand van een wereldwijde enquête onder duizend personen die in hun organisatie beslissingsbevoegd zijn. 

61 procent van de ondervraagden zegt bij een aankoopbeslissing vaker gebruik te maken van onafhankelijke websites en de feedback van partnerbedrijven, branchegenoten en social media dan een direct gesprek met de verkoopafdeling van een IT-leverancier. Maar liefst 70 procent van de respondenten gaat er vanuit dat technologie binnen tien jaar tijd de interactie tussen klant en verkoper zal vervangen.

‘De consumerization van IT verandert op dramatische wijze de traditionele manier waarop bedrijven hun producten en diensten verkopen aan organisaties en consumenten’, zegt vice president Mick Slattery van Avanade. ‘Bedrijven hebben de grip op het verkoopproces verloren. De manier waarop organisaties producten aanschaffen wordt langzaamaan hetzelfde als de manier waarop consumenten dat doen.’

(DT)

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!