Redactie - 04 januari 2014

IBM Managed Service Provider kan zich onderscheiden met business focus


Resellers en managed service providers (msp’s) kunnen de komende jaren flink groeien met het IBM software portfolio, vooral op het gebied van de cloud. Dit zeiden Mark Register, vice president IBM Software Business Partners & Midmarket worldwide, en Ronald Velten (foto), Marketing Director Mid-Market van IBM Europe, tijdens het Canalys Channels Forum 2013 dat dit najaar in Barcelona werd gehouden.

IBM partners kunnen kansen in de markt omzetten in een winstgevende business als ze met IBM zaken doen, aldus Register. “Steeds meer organisaties zijn geïnteresseerd in data integratie, risk management, analytics en big data. Partners kunnen dat adresseren met beheeroplossingen, zoals managed services die er voor zorgen dat de kwaliteit van data goed blijft in cloud- en mobiele omgevingen.”

High value

IBM voert een ‘high value business partner strategie’, zegt Mark Register. “Met IBM kan je als partner meer onderscheiden als je een business focus hebt. Daardoor kan je meer winstgevend worden. Dat kan met IBM’s infrastructuur, solutions & software en andere oplossingen. We bieden klanten in samenwerking met partners private, public en hybride cloud oplossingen. We helpen partners in te spelen op de manier hoe eindgebruikers willen kopen."

Co-sell

Ronald Velten, Marketing Director Mid-Market van IBM Europe, zegt dat IBM storage, netwerken en servers van de IBM System Technology Group (STG) voor 100 procent via de channel wordt verkocht. ”Het IBM STG co-sell model is er op gericht alle oplossingen via het IT-kanaal te verkopen. IBM heeft daarbij zijn business partner charter vernieuwd, waarbij nauwer met channel partners wordt samengewerkt om een transitie te maken met het leveren van higher value services aan de midmarket. Denk bijvoorbeeld aan managed services en cloud services. Zo kunnen partners real-time marketing campagnes diensten in de cloud aanbieden, die onderdeel zijn van de IBM Digital Marketing Network en een koppeling heeft met het Google Display Network.”

PureFlex

Martijn van Veen, werkzaam bij IBM als Global Managed Service Provider Leader ziet voor channel partners, zoals managed service providers, kansen in managed en hosting services. "Channel partners kunnen daarbij gebruik maken van IBM producten zoals PureSystems en Cognos waarbij ze van een capex naar opex model gaan. Zo biedt IBM Premier Business Partner Databalance uit Nieuwkuijk het nieuwe IBM PureFlex-systeem in met een utility based pricing Met PureFlex biedt IBM een volledig geïntegreerde omgeving waarin het zijn Power-technologie combineert met Intel-oplossingen. De systemen voorzien in computingcapaciteit, storage, netwerkcomponenten en virtualisatie. Andere partners, zoals BPSolutions, Imtech, Databalance, SLTN en Tectrade, bieden managed storage diensten.”

NeXtScale

Volgens Van Veen is het IBM NeXtScale System ook interessant. NeXtScale is een aanvulling op de IBM System x familie en biedt een benadering van maximale compactheid. NeXtScale System is geoptimaliseerd voor het verwerken van meerdere workloads die allemaal flexibiliteit vereisen, en stimuleert de bedrijfssnelheid door het verstrekken van een snelle aanschaf, implementatie en flexibele opties. Dit systeem kan toepassingen, variërend van technische computing tot grid-implementaties, van analytische workloads tot grootschalige cloud- en virtualisatie-infrastructuren aan.

SmartCloud

Volgens Van Veen kunnen IBM partners, zoals managed service providers (msp’s) verder profiteren van de integratie tussen het cloudportfolio van IBM SmartCloud met het cloudplatform van SoftLayer Technologies. Dat bedrijf werd in juli 2013 voor ongeveer 2 miljard dollar overgenomen door IBM. Het eerste onderdeel van de integratie betreft een hybride clouddienst voor onderwijs, dat onder meer bestaat uit real-time video. IBM gaat de dienst wereldwijd aanbieden aan retail, nutsbedrijven, overheden, zorginstellingen en de automobielindustrie. Ook de chatfunctie Xtify wordt in het cloudplatform opgenomen.

Het Texaanse SoftLayer uit Dallas is opgericht met als core business IAAS (Infrastructure as a Service). Wereldwijd beheert SoftLayer meer dan 100.000 servers in zijn 13 wereldwijde datacenters, die gebouwd zijn op basis van een modulaire architectuur. Deze staan met elkaar via een virtual private network in verbinding. Van Veen: “IBM biedt meer services door de overname van SoftLayer die een add-on zijn voor managed service providers. Ze kunnen daarmee hun klanten meer toegevoegde waarde bieden. Zo heeft SoftLayer duizenden api’s voor oplossingen van ISV’s. Daarmee kan je als partners aan klanten higher value services mee bieden, zoals met open source software van SugarCRM of webapplicaties. Zo draait 25 procent van beste bezochte wereldwijde websites op SoftLayer.”

Monitise

Komende jaren verwacht van Veen dat verticale markten zoals industries, retail en finance hun IT gaan outsourcen naar managed service providers (msp’s). “IBM biedt oplossingen waarmee msp’s value added services kunnen leveren. Zo werkt IBM samen met Monitise om klanten van Visa Europe te ondersteunen met mobiel bankieren, betalingen en andere diensten, zoals met big data analytics. IBM zorgt ervoor dat de msp die nieuwe IT-afdeling wordt van bedrijven die actief zijn in de midmarket.”

Door: Witold Kepinski
 


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!