Redactie - 28 januari 2014

Cegeka en DataExpert werken aan fraudebestrijding met IBM technologie

 

ICT-dienstverlener Cegeka en forensisch & analyse specialist DataExpert gaan samenwerken om financiële, fiscale en sociale fraude beter te bestrijden.

Daarmee wordt ingespeeld op de toenemende problematiek in dit kader: organisaties uit de financiële sector verliezen gemiddeld 5% van hun omzet door fraude. In Nederland bedraagt het verlies jaarlijks circa 2 miljard euro door faillissementsfraude, 1 miljard door verzekeringsfraude en 0,66 miljard euro door zorgfraude, terwijl de pakkans maximaal 2% is. DataExpert is vooral sterk in detectie en analyse van fraude en Cegeka is gespecialiseerd in geavanceerd dossierbeheer. Door deze krachten te bundelen, kunnen fraudeonderzoekers, analisten en managers fraudegevallen niet alleen beter opsporen, maar deze gevallen ook eenvoudiger onderzoeken en opvolgen. De doelgroep omvat onder meer banken, verzekeringsmaatschappijen, overheidsdiensten en politiediensten in België en Nederland.

De oplossing van Cegeka en DataExpert is gebaseerd op IBM Intelligent Investigation Manager, een bundeling van het IBM i2 Fraud Intelligence Analysis platform en IBM Case Manager in één oplossing. Opties daarbij zijn de integraties met de data mining software SPSS en/of de business intelligence software Cognos. Cegeka en DataExpert zorgen voor de integratie van bestaande databronnen in de oplossing. Daardoor kunnen onderzoekers gemakkelijk niet voor de hand liggende verbanden ontdekken, ondersteund door krachtige functionaliteiten voor visualisatie en (social network) analyse.

Daarnaast configureren DataExpert en Cegeka de oplossing zodanig dat bestaande onderzoeksprocessen en gegevens ingepast kunnen worden in de dossieropvolging. Desgewenst laten de partners de Intelligent Investigation Manager communiceren met websites, ERP-pakketten, CRM-systemen of eigen toepassingen. Zo beschikken alle onderzoekers over dezelfde informatie en kunnen ze fraudegevallen via gestroomlijnde processen opvolgen, van opsporing tot en met afhandeling van de zaken of overdracht naar justitiële dossiers. “We zijn ervan overtuigd dat er vraag is naar efficiënte fraudebestrijding en preventie. Steeds meer organisaties verliezen immers inkomsten door fraude. Veel organisaties hebben wel een tool om gegevensbronnen te bundelen en er onderlinge relaties in terug te vinden, maar een volledige oplossing om het hele fraudeonderzoek te beheren, ontbreekt”, zegt Peter Ryckaert (foto), Director bij Cegeka. “Juist daar willen wij het verschil maken door onze expertise te bundelen.”

“De vormen van fraude worden steeds complexer en het aantal fraudegevallen neemt fors toe. Door de maatschappelijke en financiële gevolgen zijn organisaties genoodzaakt op zoek te gaan naar een adequate oplossing. Een proactieve aanpak is in dit kader van heel groot belang. Door een samenwerking aan te gaan met Cegeka, kunnen wij onze jarenlange ervaring met de verschillende opsporingsdiensten combineren met de pragmatische IT-kennis van Cegeka. Onze gecombineerde oplossing kan de gevolgen van fraude tot 90% verlagen”, zegt Sebastiaan d’Anjou, CEO bij DataExpert.

Kennismaken met de nieuwe dienstverlening en de mogelijkheden van Intelligent Investigation Manager kan op donderdag 20 maart in Hotel Van der Valk, Houten.

Door: Witold Kepinski

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!