Redactie - 31 januari 2014

Applied games voor zorg is een groeimarkt


De zorg beet enkele jaren terug het spits af met applied games voor artsen om te leren opereren of scan- en echoapparaten te bedienen, wat flink in opleidingskosten scheelt. Ook deden de eerste games voor patiënten hun intrede. Inmiddels zijn voor beide doelgroepen tal van games ontwikkeld. “Applied games hebben bewezen dat ze gedragsverandering bewerkstelligen. Patiënten krijgen meer begrip en inzicht in hun ziekte. Ook leren ze op gezette tijden hun medicijnen in te nemen”, vertelt voorzitter Jurriaan van Rijswijk van de Games for Health Europe Foundation.

De stichting zet zich in voor een wijde verspreiding van kennis over games voor de zorg door game-industrie en medische wereld met elkaar te verbinden. Tijdens de vakbeurs Zorg & ICT op 25 tot en met 27 maart 2014 in de Jaarbeurs in Utrecht, verzorgt Van Rijswijk een aantal presentaties.Als ondernemer heeft hij meer dan 300 applied games geproduceerd. De zorg beschrijft hij nog steeds als een groeimarkt. “Artsen, specialisten en ook verpleegkundigen kunnen volop oefenen in risicovolle ingrepen. Het doel is juist veel fouten maken, want daar leer je van. Een arts die gamet maakt 37 procent minder fouten, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Bovendien kampt de gezondheidszorg met een personeelstekort. Met de vergrijzing zijn alle handen nodig aan bed. Gamen scheelt tijd. Je hoeft geen handen te missen. Artsen en verplegers kunnen in hun eigen tijd en eigen tempo aan hun kennis en vaardigheden werken. Je hebt geen docent of klaslokaal meer nodig.”

Volgens de game-specialist zijn applied games het medicijn van de toekomst. “In de VS wachten op dit moment twee applied games op goedkeuring door de FDA (Food and Drug Administration, red.). Dat betekent dat deze dan de status van medicijn hebben. In ons land krijgen artsen die games voorschrijven aan hun patiënten, deze als therapie vergoed door een aantal ziektekostenverzekeraars. Dit toont aan dat applied gaming zich definitief in de zorg gevestigd heeft.” Zo zijn er aanwijzingen dat Parkinson-patiënten dankzij gaming dopamine aanmaken, een bij deze patiënten ontbrekende neurotransmitter waardoor ze vitale cognitieve gedragsfuncties verliezen, zoals werkgeheugen, concentratie en reactiesnelheid. Een van de twee games die door de FDA worden beoordeeld, richt zich op deze groep patiënten. Was geldgebrek voorheen een van de redenen waarom het niet zo wilde vlotten met het ontwikkelen van applied games in de zorg, nu zijn er voldoende investeringsfondsen. “Voor een gemiddelde game in de zorg moet je een paar miljoen euro meebrengen. Dat geld is er nu.” Verder werkt Van Rijswijk met een aantal partijen aan een ‘app-o-theek’, een uitputtende informatiebron over applied gaming voor zorgverleners en game-industrie.

Zorg & ICT 2014
De vakbeurs Zorg & ICT richt zich op ICT toepassingen en diensten in de zorgsector. Op de beurs zijn noviteiten en innovaties op het gebied van advies, detachering, beveiliging, hardware, infrastructuur, webdiensten, opleiding en training, zorg specifieke software, generieke software, outsourcing, telecommunicatie en domotica te vinden.
 
 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!