Redactie - 31 januari 2014

ExactHost weer bereikbaar na crash door ddos-aanval

 

ExactHost weer bereikbaar na crash door ddos-aanval, zo meldt het bedrijf op zijn website. 

Vrijdag 24 januari vond er een kortstondige en beperkte DDoS aanval plaats, aldus de hoster op zijn website: "Deze aanval hebben wij snel en succesvol kunnen afslaan. Dat is tegenwoordig routinewerk. Daar hebben wij gespecialiseerde soft- en hardware voor. Korte tijd later waren alle servers dan ook weer bereikbaar van buiten."

Harddisk crash

Korte tijd daarna crashten echter in een tijdsbestek van 3 minuten 4 harddisks, waaronder een aantal discs uit de Centrale Cloud Cluster, aldus ExactHost: "Een verband met de DDoS aanval is technisch gesproken extreem onwaarschijnlijk zo niet onmogelijk. Waarschijnlijk gaat het om een toevalligheid. Met als gevolg dat een flink aantal servers en een belangrijk deel van de Cloud-omgeving uitviel. Hard disc crashes vinden soms plaats, maar zijn zeldzaam. Wij gebruiken uitsluitend speciale hard dics van topkwaliteit. Onze leverancier staat zeer hoog aangeschreven, zowel qua prijs, betrouwbaarheid en prestaties. Ondanks de hoge prijs per disc, belasten wij individuele discs nooit verder dan 70% en worden de discs jaarlijks preventief vervangen."

RAID

Normaal gesproken is de eventuele crash van een hard disc geen probleem, zo meldt de hoster op zijn webiste. "Wij werken met RAID-configuraties, waarbij de functie van de ene harddisc automatisch wordt overgenomen door een andere disc. Mocht die uitvallen dan is er een derde hard disc, en een vierde en zelfs een vijfde disc. Op het moment dat de primaire disc in een RAID problemen begint te vertonen, schrijft de server automatisch razendsnel de laatste wijzigingen weg naar de slave-disc. In dit geval vielen binnen een zeer korte tijd van 3 minuten een dusdanig groot aantal discs uit dat de servers dat niet meer compleet konden bijschrijven. Met als gevolg dat op een aantal discs de weggeschreven data niet compleet was en gegevensbestanden dus corrupt raakten. De discs konden niet meer op de normale wijze worden uitgelezen."

Na de crash zijn technici ingevlogen uit Noord-Amerika en Noorwegen. "Inmiddels was een team van technici van onze leverancier uit Amerika ingevlogen, die zich voegden bij onze eigen netwerkspecialisten en een speciaal team uit Noorwegen. Het op zo’n grote schaal tegelijk crashen van een dergelijk aantal hard discs was iets dat de leverancier nog nooit had meegemaakt. Verder onderzoek zal – nadat alles weer in de lucht is – moeten uitwijzen hoe dit veroorzaakt kan zijn. De technici van de leverancier hebben zaterdag een volle dag nodig gehad om de schade te diagnosticeren. Jammer genoeg konden zij niet achterhalen waarom een zo groot aantal van hun discs tegelijk crashten. Hierna is besloten om de gecrashte hard discs onder te brengen bij een gespecialiseerd Data Recovery bedrijf in Duitsland. Er zijn wereldwijd drie - vier bedrijven die op het allerhoogste niveau aan data recovery doen, waaronder dit bedrijf in Duitsland. Data recovery is helaas een tijdrovende kwestie. Het gaat om grote harde schijven die bit voor bit uitgelezen en hersteld moeten worden. Als het, zoals in dit geval, om een flink aantal schijven gaat, is men daar, zelfs met inzet van meerdere teams, enige tijd mee bezig."

Alle data is restored

Gelukkig bleek gna terugkomst in Nederland dat alle data (dus ook van klanten) voor ruim 98% gerestored is, aldus de hoster. "Dat was het goede nieuws en op dat moment hadden wij goede hoop dat wij gisteren in staat zouden zijn om alle servers weer up en running te krijgen. Het slechte nieuws was echter dat de Amerikaanse technici uiteindelijk tot de conclusie kwamen dat er alsnog een probleem zat in een harde schijf die ook naar Duitsland moest voor recovery. Helaas is dit de hard disc met de centrale metadata van het serverpark. Deze data is nodig om de volledige Cloud weer in zijn geheel in de lucht te brengen. Overigens zijn niet alle servers getroffen. Deze harde schijf is direct naar Duitsland gegaan voor data recovery en wij verwachten deze hard disc vannacht terug te krijgen in het data center."

Inmiddels is ruim 95% van alle discs en data recovered. Lees meer over de voortgang op de website van ExactHost Nederland.
 
 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!