Redactie - 07 februari 2014

Ronald Ederveen en Marcel Joosten trekken Centralpoint naar volgende fase


Centralpoint.nl, een online B2B leverancier van ICT-producten, heeft Ronald Ederveen (foto links) onlangs aangesteld als directeur Business Solutions om de verdere groei in de grootzakelijke markt vorm te geven. Marcel Joosten (foto rechts) is benoemd tot Directeur Online van Centralpoint.nl. Met deze twee nieuwe business units wil Centralpoint verder groeien, niet alleen als online reseller, maar ook als value added reseller van professionele IT-diensten. Hierbij wordt nauw samengewerkt met andere IT-dienstverleners.

Centralpoint groeit niet alleen qua personeelsleden, maar ook qua omzet en het aantal zakelijke klanten, aldus Joosten. "Om de verwachtingen van klanten beter te kunnen beantwoorden heeft Centralpoint twee klantbedieningsconcepten ontwikkeld die ieder een eigen doelgroep adresseren. De online klantformule is primair gericht op klanten die weten wat zij nodig hebben en snel en efficiënt hun hun IT producten willen bestellen. Met de webshop, waarin ruim 750.000 producten van ruim 3.000 fabrikanten zijn opgenomen en het uitgekiende logistieke proces erachter, krijgen klanten hun apparatuur veelal de volgende dag afgeleverd."

CIO

De klantformule voor de mid- en grootzakelijke markt heet Centralpoint Business Solutions, waarvoor Ronald Ederveen (ex Scholten Awater) is aangetrokken om deze te gaan leiden. Centralpoint Business Solutions biedt deze zakelijke klanten een end-to-end oplossing bestaande uit advies, logistieke-, technische- en onderhoudsdienstverlening. Ederveen: “Centralpoint Business Solutions biedt de CIO, IT-manager en andere IT-beslissers een breed portfolio van zakelijke diensten. Wij werken nauw samen met fabrikanten, distributeurs en gespecialiseerde IT-dienstverleners op het gebied van kantoorautomatisering, netwerken, datacenter oplossingen, security, telecom en andere IT gerelateerde oplossingen. Wij selecteren onze partners niet alleen op basis van hun kennis, maar ook of zij de taal van de doelgroep spreken. Zo profiteren klanten van een kundige gespecialiseerde partner aan tafel die hun business begrijpt en weet wat zij nodig heeft."

Customer intimacy

Centralpoint Business Solutions kiest met haar marktbenadering voor customer intimacy, zegt Ederveen: “Wij willen dicht bij de klanten staan, goed begrijpen waar hun uitdagingen zitten en de klant met passende IT-oplossingen helpen bij het realiseren van hun doelstellingen. Customer intimacy start bij een goede bereikbaarheid, veel weten van je klant en dit consequent vastleggen in het CRM systeem, intensief proactief communiceren en vooral goed luisteren” aldus Ederveen. “Wij willen de klant weer het ouderwetse klantgevoel geven. Dit doen wij door klantenteams in te richten die alles van de klant weten. De contactpersonen van de klant worden herkend, we geven gericht besteladvies omdat we de IT-situatie van de klant kennen, weten alles over de status van de levering of een eventuele RMA, geven dagelijks backorder informatie en adviseren de klant proactief over End Of Life situaties”.

Tenderdesk

Centralpoint Business Solutions zal in 2014 ook actief gaan meedoen aan Europese aanbestedingen, aldus Ederveen die bij Scholten Awater daarmee veel ervaring mee opdeed. “We gaan bij Centralpoint Business Solutions een compleet nieuwe tenderdesk opzetten met ervaren bidmanagers uit de IT-markt. Ik heb meerdere ideeën over mogelijkheden om in de markt van Europese aanbestedingen succesvol te zijn. Voorwaardelijk hierbij is wel het realiseren van onze ISO 9001 en ISO 14001 certificering en het verder formuleren van ons MVO beleid. We hebben hiervoor een lange termijn roadmap gedefinieerd, dit hoeft echt niet volgende maand al volledig operationeel te zijn”.
Centralpoint.nl en Operational Excellence

Marcel Joosten zal zich vanaf heden volledig als Directeur Online wijden aan de verdere uitbouw van de Online klantformule, die bekend staat als Centralpoint.nl. Joosten: "Deze online formule is sinds de start in 2002 jaarlijks met double digits gegroeid, niet alleen qua omzet, maar ook qua aantal klanten en conversie. Zijn taak zal voornamelijk bestaan uit het managen van de externe partijen die betrokken zijn bij de verdere professionalisering van het online platform, zoals inkopen van Google Adwords, Display Advertisement, Optimalisatie van SEO, Customer Experience en workflow gebaseerd op Operational Excellence."

Daarnaast managed Joosten alle (after) salesteams die betrokken zijn bij het klantensegment dat via de website koopt, variërend van ZZP'er, SOHO, MKB en lokale overheid. “Centralpoint Online is echt een run rate business” en moet ook als zodanig 100% gemanaged worden. Het is dus geen kwestie van of/of maar meer een kwestie van en/en, anders is de focus weg en daarmee ook de groei. Door te kiezen voor twee business units met ervaren management kiezen wij voor focus op de klantformule Online en focus op Business Solutions. Een volledig nieuwe Centralpoint.nl website is overigens momenteel in de maak en wordt waarschijnlijk medio april gelanceerd. De website is niet alleen ontwikkeld op basis van de laatste cosmetische methodieken, maar is ook technisch onder de motorkap volledig nieuw. Klanten krijgen een nog betere en snellere customer journey naar het product van hun keuze met als doel een betere klantbeleving."

Door: Witold Kepinski
 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!